2021-02-26, 15:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I vart fall så tar de på sig både hängslen och livrem, den här potatisen är het och bör hanteras med stor försihtighet

Hmm, hur är status på omröstningen vem leder?

Jag tror att det är som du skriver men åklagaren i det här fallet är lite skitnödig och säkrar upp för att inte tappa ansiktet.

Jag tror att han får tillbaka ärendet ganska snart och kommer att säga att det inte är befogat med ett allmänt åtal utan Binninge får driva ärendet själv.

Jepp, det tror jag också. Då drar väl Binninge det på egen hand och fakturerar Esbjörn, bara för att hålla det vid liv.

Stackars Esbjörn. Kan inte låta bli att tänka på den där juristfirman i Borlänge som flög privatplan kors och tvärs för korta möten och fakturerade sina klienter. Och ibland fakturerade de väl för flyg trots att de åkt tåg. Känns som Binninge spelar i den ligan.

Skulle den historien på ett eller annat vis nå domstol, ja, då kan Ebbas ombud slänga ut alla korten på bordet om hur Esbjörn-affären hanterats, med falska inlagor till domstolen, hoten och smutskastningen i media, jävssituationen kring generalfullmakten med Binninges affärskollega Monika som Esbjörns fullmaktshavare. Det kan i slutändan resultera i ett helt gäng polisanmälningar mot såväl Binninge som Monika.

Jag har ju nämnt det tidigare i tråden. Monika är ju den som sitter längst ut på grenen här och löper stor risk att få skaka galler när detta når dagens ljus. Att som hon gör sitta på två stolar och betala fakturor från sin huvudmans konto till sin kompis konto, det ser inte rättsväsendet med blida ögon på. Det kan bli ett långt fängelsestraff för henne.
2021-02-26, 15:44
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Marcus Oscarsson har fångat bollen och startar ett par av sina sedvanliga omröstningar:

-Är det mest synd om Ebba eller Esbjörn?
-Vem kommer att vinna i tingsrätten, Ebba eller Esbjörn?

Hans Facebook är rätt hårt modererad så det blir inte samma smutskastande som hos Expressen.

https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/3464765780296706

Härligt nu blir EBT,s skenheliga karaktär presenterad för svenska folket. Demokratins ofrånkomliga dom väntar EBT/KD.

Dryga 18 mån, till nästa riksdagsval. Oroligt i KD ledningen nu. Snabba på att kicka henne eller chansa på att tillräckligt många kristdemokratiska väljare ger blanka faan i att partiledaren skörtat upp en ångestfylld och gråtande 81-årig Esbjörn på sitt fädernehus?

Vi kan nog utgå från att i varenda intervju fram till valet inte ges utrymme att presentera KD,s politik utan kommer att handla om hur en slipad EBT kört över en darrig Esbjörn.
2021-02-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag är rädd för det. Men det är hennes privatliv. Media kan göra detta till vad de vill.

För en politiker gäller trovärdighet, trovärdighet och trovärdighet.

När folk ljuger, eller slirar på sanningen, och det sker upprepande gånger är trovärdigheten borta.

Var inne på Ebbas Facebook, och jag undrar om fru Busch är på riktigt eller bara en mardröm KD och högerflanken drabbats av. Ebba Usch är mums för sossarna. Jag ser fram emot att de sliter henne i stycken om hon inte avpolletteras av KD i god tid för valet..

Vad var det för försiktighetsåtgärder fru Busch tillämpade när hon med berått mod kontaktade Esbjörn 81+?

Det intressanta är att hon lämpar över ansvar för sina egna gärningar på regeringen, om jag läser hennes klotter rätt. Modus operandi från fru Busch är att kasta skit på andra och framstå som själv som ett offer. Hon kritiserar regeringen utan att reflektera över hur hon själv agerat under pandemin oh förhållit sig till smittspridning.

Noterade inte fru Bosch att äldre 70+ skulle frivilligt distansera sig från yngre och att det var besöksförbud på institutioner där äldre vistades?

Media har gjort ett bra jobb att avslöja den falska Fru Busch, men bäst i klassen på att avslöja den hycklare hon är, är hon själv. Om hon inte är en hycklare så är hon definitivt korkad. Från en våt natt på Stureplan till bullkalas med Esbjörn 80+.

Jag tar det som en förolämpning när hon använder ord som vi. Jag och de personer jag har att göra med är inte vi med henne, då vi är noga med att undvika farliga situationer där någon kan drabbas av Covid. Till skillnad från fru Busch behöver jag inga förbud från regeringen för att förstå mitt eget ansvar under en pandemi.

Jag kopierar hennes inlägg!
Facebook
Ebba Busch

February 24 at 11:27 AM ·

I en kris så måste man ta det säkra före det osäkra.
Vi tillämpade inte några försiktighetsåtgärder i Sverige. Vi har snarare legat steget efter. Andra länder gick istället på med tuffa åtgärder tidigt under pandemin för att sedan försöka lätta på åtgärderna.
Varken jag eller någon annan för den delen, har haft förväntan på vare sig myndigheter, enskilda politiker eller regeringen att de ska hantera det här perfekt – det är omöjligt i en svår kris. Men det är för många lägen där regeringen har varit oförsiktig och inte tagit det säkra före det osäkra.
Det kan vi se tydligt från förra våren. Exempelvis när sportlovsresenärerna från coronadrabbade områden landade med flyget i Sverige och man lät dem kliva rakt ut i samhället, utan att sättas i karantän.
Man måste tillämpa försiktighetsåtgärder i ett läge med så mycket osäkerheter.
Se hela programmet på SVT play, länk i kommentarerna.
2021-02-26, 15:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Verkar som att värderingen är 700tkr mer än köpeskillingen. Samtidigt med mannens dokumenterade demens redan 2010. Den här affären behöver hävas.

4,6 miljoner, så om den kom ut på marknaden skulle den förmodligen gå för 4,8-5,0 miljoner.

Nu slipper man fundera på det här.

Skillnaden i värderingarna är så liten som 100 ksek, sett ur domstolens perspektiv.

Skillnaden i faktisk värdering är 4.2 vs 4.6 alltså 400 ksek.

Sedan drog Esbjörn själv av 300 ksek för sanering. Den justeringen måste göras i bägge fallen.

Så hur man än vänder och vrider på det, så är skillnaden som störst 400 ksek, ur ett totalt perspektiv 100 ksek.

Sedan får man lägga på det att det inte finns något som säger att den senare värderingen, som är gjord efter att det utförst arbete på fastigheten, skulle vara mer korrekt än den första.

Däremot finns det ett uttalande från värderingsinstitutet själva att den värderingen inte kan utgöra underlag vid en tvist som denna.

Så, den enda värdering vi har, som har något värde i tvisten, är den som låg till grund för affären. Som säger 4.2 msek +- 200 ksek. Skillnaden mellan köpeskilling och värdering är då så liten som 100 ksek, och givet att det drogs av 300 ksek för sanering, så har Ebba betalat 200 ksek för mycket.

Allt beror på hur man ser på saken. Och för att domstolen skall döma till Esbjörns fördel bara på denna punkten, måste det vara ett "uppenbart missförhållande". Och allt detta är ljusår ifrån "uppenbart".

Esbjörn är såååååååå kokt.
2021-02-26, 15:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
För en politiker gäller trovärdighet, trovärdighet och trovärdighet.

När folk ljuger, eller slirar på sanningen, och det sker upprepande gånger är trovärdigheten borta.

Bra för Ebba då att hon talar sanning i detta. Inte en enda lögn har hon kunnat beslås med.

Värre för Esbjörn som sprider den ena lögnen efter den andra.
2021-02-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsassistent
Var hittar jag det som Ebba skrivit som skulle vara förtal ?

Det var ett långt inlägg på Facebook den 19 februari. 7 stycket

"En av de personer som har synpunkter på Esbjörns försäljning, vi kan kalla henne Y, har kontakt med en jurist och han anlitas under hösten. Han arbetar inte under titeln advokat, han är tidigare i hovrätt dömd till fängelse för sexuella övergrepp på minderårig. Han har engagerat sig i flera fall med misstänkta våldtäktsmän och även i fallet runt Julian Assange. Han nolltaxerade senast kända beskattningsår."
2021-02-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsassistent
Var hittar jag det som Ebba skrivit som skulle vara förtal ?

Tror det är denna text.

Citat:
Ebba Bush på Facebook.

” Om huset jag köpt

Det skrivs från tid till annan fortfarande mycket om det lilla hus jag köpte förra året. Senast förra veckan skrev en stor tidning flera sidor där mitt husköp tog största utrymme. De la även ut drönarfilmer på det hus där jag har en vilande lagfart och hoppas kunna sova med mina barn i framtiden.

Förra våren vittnade jag i tingsrätten mot en man som återkommande hotat mig och min familj. Då senast med att spränga oss alla. Vilket tog ca 70 % av Uppsalapolisens resurser i anspråk och det nationella bombskyddet. När vi hänvisar till ”säkerhetsskäl” så är det av en anledning. Det är på riktigt. Jag vill därför verkligen vädja om att inte behandla min familjs säkerhet vårdslöst.

Med det sagt. Jag förstår att det finns frågor och känner mig nödgad att berätta mer, om än inte allt, om situationen kring huset.

I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad av att sälja huset till mig. Vilket han var. Huset som är obeboeligt besiktigades av Anticimex och hantverkare gjorde kostnadsberäkningar på att rädda huset. Uppsalamäklare kom ut och värderade huset. Ännu en mäklare upprättade standardkontrakt. Två månader efter första kontakt skriver vi, säljare och köpare, kontrakt. Det sker den 20 augusti 2020. Vi hörs dagarna som följer och säljaren, Esbjörn, uttrycker både glädje och lättnad. Röjning på tomten påbörjas för att förbereda för hantverkare som ska dit samma dag som tillträdet. Esbjörn är där samma dag som röjningen, vi fikar och tittar på sådant som vilken färg rummen var målade i från början. Det finns många som kan vittna om detta.

I början av september får jag ett brev med information om att säljaren Esbjörn har ändrat sig. Brevet är inte skrivet av Esbjörn men undertecknat av honom. Vi hörs på telefon kvällen innan tillträdet men på tillträdesdagen dyker inte Esbjörn upp. Han är sen borta i två dygn. Senare anger Esbjörn som skäl att ”det måste bara bli så här nu”. En person med ekonomiska intressen i huset hotar mig på telefon med att de ska ”hänga ut dig i hela rikspressen – det klarar du inte – backa!”.

Med ett uppsagt hyreskontrakt, en handpenning utestående och ansvar för två små barn försöker jag gång på gång att få till ett möte och en möjlig förlikning. Man totalvägrade. Flera gånger har kvällstidningar fått handlingar innan vi ens fått ta del av dem. Hela hösten passerar och undertiden försöker jag få till ett möte för att pröva olika alternativ till förlikning för att lösa ut situationen. Man vägrar och jag lämnas med enda alternativet att lämna in en stämningsansökan vilket är det formella sättet att låta en domstol lösa situationen.

En av de personer som har synpunkter på Esbjörns försäljning, vi kan kalla henne Y, har kontakt med en jurist och han anlitas under hösten. Han arbetar inte under titeln advokat, han är tidigare i hovrätt dömd till fängelse för sexuella övergrepp på minderårig. Han har engagerat sig i flera fall med misstänkta våldtäktsmän och även i fallet runt Julian Assange. Han nolltaxerade senast kända beskattningsår.

I december lämnas en ansökan om god man för Esbjörn in. Hon som ansökt om att bli god man åt Esbjörn har suttit i styrelsen för en organisation som juristen drivit. Det upprättas en generalfullmakt i december för att hon ska kunna föra hans talan vid bland annat domstolar, banker och myndigheter. Namnteckning bevittnas av kvinna Y och dottern till en tidigare hantverkare i Y:s verksamhet. Samma person som arbetat med det juridiska ombudet och fått en generalfullmakt är också den som ordnar med en neuropsykologisk utredning av Esbjörn.

I januari hävdas det att kontraktet inte borde gälla då Esbjörn påstås vara inkapabel att ta sådana beslut, tvärtemot hur jag och många andra uppfattat honom. Sakkunniga som nu tittat på utredningen menar att det inte finns fog för att säga att han skulle sakna rättshandlingsförmåga eller förmåga att ta beslut över sin egen person och egendom.

Under hela den här tiden har det juridiska ombudet ändrat sin historia och sina anförda skäl varefter vi visat att invändningarna inte håller. Och jag har flera gånger haft skäl att undra om juristen verkligen företräder Esbjörns vilja. Vad hände mellan att Esbjörn så varmt talade med min femåring om hur bra det skulle bli när köket var renoverat? Att han skulle hälsa på och komma på kaffe, och nu detta?

Det här är jobbigt att skriva. Men det står ändå om det i media med jämna mellanrum och förhoppningsvis har detta gett en liten bättre inblick i varför detta ännu inte är löst.

Sedan september har jag varit villig att mötas och försöka reda ut detta. Man har vägrat. Det enda civiliserade sättet att reda ut en sådan situation med juridik, pengar och hot involverat är att låta en domare försöka hjälpa oss. Första mötet sedan september sker nu i mars och då hoppas jag innerligt att det kan bli ett slut på detta på ett eller annat sätt.”
2021-02-26, 16:02
Avslutad
Så desperat som gruppen runt Esbjörns "intressen" arbetar i denna tråd och visavi media så är det kanske inte bara ett politiskt drev i syfte att försöka sänka Ebba Busch och KD inför valet utan det ligger kanske en gravad hund nedgrävd här...

Man skulle kunna tro att det är bytet från Arlandakuppen, några Teckomatorptunnor, en uranfyndighet eller ett antal lik som finns på denna tomt. Inte sjutton kan det vara det fullständigt vanvårdade och bortglömda huset, bilvraken eller den igenvuxna trädgården som gör att förmånstagarna runt säljaren anstränger sig så till denna milda grad?
2021-02-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Skillnaden i värderingarna är så liten som 100 ksek, sett ur domstolens perspektiv.

Skillnaden i faktisk värdering är 4.2 vs 4.6 alltså 400 ksek.

Sedan drog Esbjörn själv av 300 ksek för sanering. Den justeringen måste göras i bägge fallen.

Så hur man än vänder och vrider på det, så är skillnaden som störst 400 ksek, ur ett totalt perspektiv 100 ksek.

Sedan får man lägga på det att det inte finns något som säger att den senare värderingen, som är gjord efter att det utförst arbete på fastigheten, skulle vara mer korrekt än den första.

Däremot finns det ett uttalande från värderingsinstitutet själva att den värderingen inte kan utgöra underlag vid en tvist som denna.

Så, den enda värdering vi har, som har något värde i tvisten, är den som låg till grund för affären. Som säger 4.2 msek +- 200 ksek. Skillnaden mellan köpeskilling och värdering är då så liten som 100 ksek, och givet att det drogs av 300 ksek för sanering, så har Ebba betalat 200 ksek för mycket.

Allt beror på hur man ser på saken. Och för att domstolen skall döma till Esbjörns fördel bara på denna punkten, måste det vara ett "uppenbart missförhållande". Och allt detta är ljusår ifrån "uppenbart".

Esbjörn är såååååååå kokt.

4,2 miljoner är tydligen från en mäklare EBT anlitat vilket inte är okej. 300tkr för sanering av skrot? Okej om man ska liksom in och gräva upp jord och forsla bort. Men det borde varit med i värderingen?
2021-02-26, 16:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
4,2 miljoner är tydligen från en mäklare EBT anlitat vilket inte är okej. 300tkr för sanering av skrot? Okej om man ska liksom in och gräva upp jord och forsla bort. Men det borde varit med i värderingen?

Men en värderare som Binninge anlitat är ok?
Kan du förklara varför?
2021-02-26, 16:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Men, jordabalken är ingen grundlag.

Gå hem, gå hem, bara gå hem och läs på om svensk lagstiftning samt vad JB är.
2021-02-26, 16:07
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Som sagt hon verkar inte uppföra sig som en god kristen

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/

Nej. Jag tror att det här kommer sänka KD, och i förlängningen leder det till hennes avgång. Oavsett om hon har formellt rätt eller fel så kan man inte ha tex en minister som jagar gamla människor. Man ska ha förstånd att bara lämna affären, och ge sig ut och leta efter något annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in