2021-02-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du förstår alltså inte skillnaden på civilrätt och brottsmål?

Du anser alltså att Ebba gjort rätt som stämt Esbjörn för avtalsbrott?

Som framgår av samtliga mina inlägg i denna tråd så anser jag inte det var rätt av Ebba att ta den striden. Det politiska priset är för högt.
2021-02-26, 14:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
De flesta affärer med pensionärer utvecklas inte på detta sätt utan sker problemfritt.

Som partiledare är hon väldigt ekonomiskt välkompenserad och bör då kunna ta att det också ingår i hennes uppdrag att inte utsätta partiet för opinionsrisker genom att ägna sig åt infekterade privatekonomiska strider som bara genererar massa dålig PR.

Jag kan hålla med om att Ebba är oförsiktig i denna affär oavsett om hon har juridisk och kanske även moralisk rätt, riskerar detta inte bara hennes politiska karriär utan även sitt partis.
2021-02-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Här skjuter du dig rejält i foten!

Vilka i samhället har papper på att de är glasklara? Har du?

Esbjörn som är lite egen har numera papper på att han är "glasklar". Tack för den!
Det var ju precis det jag skrev... Att Esbjörn faktist är en av få som HAR papper på att han är klar i knoppen. Det är inte vardag för den stora massan att genomgå sådana undersökningar.
Tack för vad - för att du inte begrep?
2021-02-26, 14:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det finns säkerligen domar som rent horribelt gått åt andra hållet. Jag tycker mig ha sett sådana fall där pedofiliåtal inte nått till fällande dom och som man fanimej kräkts över. Hur förhåller du dig till de domarna? Har du någon gång tyckt en sådan dom varit åt helvete? (på tal om nackskott man sett vina omkring härinne)

Ja har sett såna fall som man kräkts över att pedofiler och pederaster inte dömts.
Nackskott är enda boten för sådant och dom skotten viner inte omkring.
Nu var det ju inte nackskott på pedofilen i fallet jag kräktes över som tillämpades av bekanta, men han gör inget barn illa någonsin mer då han sover bland liljorna.
Det enda som nästan är lika illa är dom pedofilvurmare som krälar omkring bl.a på FB.
2021-02-26, 14:40
Medlem
dialektikers avatar
Hur fan kan folket vara så jävla dumma så de tappar förtroendet för en politiker för att den är inne i en fastighetsaffär/rättslig process, som den driver?

Media driver sånt här.

Snälla svensk, se igenom detta.

Följ inte dum-strömmen. Gå inte på media som piskar upp stämningen.
Vänta åtminstone till domstolen har gett sitt utslag.

Tänk om hon släpper det och så är hon lurad av gubbtjuven (behöver inte vara så, men det kan ju vara så). Varför ska politiker behöva släppa processer som inte svensson skulle gjort?

Hon är beredd att driva det rättsligt för hon tycker att hon gjort rätt. Hon vet att hon kan förlora i rätten. Ska vi då tappa förtroendet för henne innan utslaget har kommit?

Folk är idioter.
2021-02-26, 14:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är anmärkningsvärt att SÅ skickar det till JK.

JKs uppdrag är tydligt, de tar endast upp förtalsmål gällande grundlagsskyddade medier samt de som har utgivningsbevis. Och Facebook är inte grundlagsskyddat och har inget utgivningsbevis.

Det kan inte råda några tveksamheter kring att JK inte ska utreda detta ärende.

Det är nog så, att SÅ gärna vill slippa.

Vi ser det som ett gott tecken att de försöker göra sig av med ärendet

I vart fall så tar de på sig både hängslen och livrem, den här potatisen är het och bör hanteras med stor försihtighet

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Marcus Oscarsson har fångat bollen och startar ett par av sina sedvanliga omröstningar:

-Är det mest synd om Ebba eller Esbjörn?
-Vem kommer att vinna i tingsrätten, Ebba eller Esbjörn?

Hans Facebook är rätt hårt modererad så det blir inte samma smutskastande som hos Expressen.

https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/3464765780296706

Hmm, hur är status på omröstningen vem leder?

Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
JK åtalar väl bara ansvariga utgivare hos tidningar och andra massmedier och inte enskilda personer. Eller är jag ute och cyklar? Om det är så ska väl JK bedöma om alla tidningar som spridit runt uppgifterna begått tryckfrihetsbrott. Här kan det väl knappast handla om EBs uppgifter på Facebook.

Jag tror att det är som du skriver men åklagaren i det här fallet är lite skitnödig och säkrar upp för att inte tappa ansiktet.

Jag tror att han får tillbaka ärendet ganska snart och kommer att säga att det inte är befogat med ett allmänt åtal utan Binninge får driva ärendet själv.
2021-02-26, 14:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
Som framgår av samtliga mina inlägg i denna tråd så anser jag inte det var rätt av Ebba att ta den striden. Det politiska priset är för högt.

Då anser du alltså att politiker är rättslösa. Bra, då vet vi.
2021-02-26, 14:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hur fan kan folket vara så jävla dumma så de tappar förtroendet för en politiker för att den är inne i en fastighetsaffär/rättslig process, som den driver?

Media driver sånt här.

Snälla svensk, se igenom detta.

Följ inte dum-strömmen. Gå inte på media som piskar upp stämningen.
Vänta åtminstone till domstolen har gett sitt utslag.

Tänk om hon släpper det och så är hon lurad av gubbtjuven (behöver inte vara så, men det kan ju vara så). Varför ska politiker behöva släppa processer som inte svensson skulle gjort?

Hon är beredd att driva det rättsligt för hon tycker att hon gjort rätt. Hon vet att hon kan förlora i rätten. Ska vi då tappa förtroendet för henne innan utslaget har kommit?

Folk är idioter.

Och om hon nu skulle ha fel i denna affär, så kan hon vara skicklig som politiker, och det kan man ha fullt förtroende för trots en privat tvist.
2021-02-26, 14:50
Medlem
Citat:
Då anser du alltså att politiker är rättslösa. Bra, då vet vi.

Politiker är inte rättslösa. Däremot behöver de tänka på PR. Var Göran Persson rättslös när han köpte sin gård?

Tvärtom åtnjuter politiker i många avseenden ett starkare skydd från samhället än oss övriga. Exempelvis i form av personskydd, brott mot dem prioriteras hårdare av polisen, med mera. Utöver andra privilegier som väldigt hög ekonomisk ersättning och generösa villkor i förhållande till kraven på kompetens och utbildningsnivå.
2021-02-26, 14:52
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
Reporter: Men det är ju ett påskrivet avtal?

Esbjörn: Ja? Och nu vill jag bryta det avtalet men det förstår inte hon..

Haha har man den synen på avtal så behövs inga avtal skrivas alls i framtiden

Precis! Det borde aldrig ”behövas” skrivas komplexa avtal i skymundan med ensamma och utsatta människor som det finns anledning att misstänka inte har kognitiv förmåga att förstå vidden av vad man avtalar om! Det är bara om man har ljusskygga motiv som det överhuvudtaget kan ”behövas”. En köpare med en normal grad av medmänsklighet och moral ger sig inte in i husaffärer med en svagare part utan att se till att denne har stödpersoner närvarande vid kontraktsskrivning och att en kunnig och etisk mäklare anlitats som följer god mäklarsed och ser till så att den svagare partens intresse bevakas och att avtalet inte kan ogiltigförklaras med anledning av att köparen utnyttjat säljarens oförstånd. Förklaras utmärkt här av en mäklare som skrivit i tråden: (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-02-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Och om hon nu skulle ha fel i denna affär, så kan hon vara skicklig som politiker, och det kan man ha fullt förtroende för trots en privat tvist.

Inte om hon är villig att offra sitt parti och sitt politiska förtroendekapital till förmån för en privat tvist. Då är hon inte en skicklig politiker.

Hur agerar hon i en regering som minister? Kommer hon då sätta privatekonomiska intressen över Sveriges?
2021-02-26, 14:57
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det finns säkerligen domar som rent horribelt gått åt andra hållet. Jag tycker mig ha sett sådana fall där pedofiliåtal inte nått till fällande dom och som man fanimej kräkts över. Hur förhåller du dig till de domarna? Har du någon gång tyckt en sådan dom varit åt helvete? (på tal om nackskott man sett vina omkring härinne)

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja har sett såna fall som man kräkts över att pedofiler och pederaster inte dömts.
Nackskott är enda boten för sådant och dom skotten viner inte omkring.
Nu var det ju inte nackskott på pedofilen i fallet jag kräktes över som tillämpades av bekanta, men han gör inget barn illa någonsin mer då han sover bland liljorna.
Det enda som nästan är lika illa är dom pedofilvurmare som krälar omkring bl.a på FB.
Ja se där, fick dig på kroken! Du erkänner alltså att domstolar kan döma fel! Så sluta då upp med att kalla Esbjörns ombud för pedofil, för domen mot honom är utan minsta tvekan helt åt helvete feldömd. Eller du kanske, ensidig som du tycks vara, vill hävda att det aldrig någonsin dömts fel åt det hållet?

Smaklös är smutskastningen som du upprepat håller på med i inlägg efter inlägg. Antagligen har du och dina gelikar som flaxar kring här i tråden likt den där Kalle Anka fågeln lyckats smitta ner Ebba med dem och till ett ordentligt aber för henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in