2021-02-26, 13:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad har hon lagt 1,2 mille på?

Få se nu
Det var 390.000:- handpenning
Anticimex i två dagar
Värderingen från Notar
Röjningen Esbjörn var med på
Beställda hantverkare som avbokats
Advokat kostnader i 6 mån
Anlitat sakkunnig psykiater
Extra kostnader för boende
Tidsåtgången för henne själv

mmm......
Runda slängar 1.2 milj
Sen kan även skadestånd komma ifråga för det har skadat henne och hennes familj, även om jag tror Ebba är såpass storsint att hon inte kräver mer än sin rätt.
2021-02-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Just precis. Men hans "vänner" ser nog till att sälja hans lägenheter eller nåt för att han skall kunna betala.

Jag ger mig fan på att Maggan är ny ägare till lägenheten i Västerås.
Finns det bevis på att han äger några lägenheter? Det framgår ju av Barry Karlssons utredning att han ska ha flera lägenheter inklusive en bostadsrätt i Uppsala och att en avyttring av dessa är påbörjad.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2

Men enligt Binninges senaste inlaga till Tingsrätten äger Esbjörn bara de två fastigheterna som är aktuella i målet d.v.s. fastigheten och den lilla tomtskärvan i anslutning till den.

https://www.docdroid.net/9VOpAC9/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-42-yttrande-fran-svarandeombud-ov-pdf

Binninge skriver ordagrant: ”Esbjörn har inte avyttrat några fastigheter”. Så antingen har Barry Karlsson fått felaktiga uppgifter till sin bakgrundsbeskrivning av Esbjörn eller så slirar Binninge på sanningen.

Om det finns bevis på att Esbjörn tills nyligen har ägt dessa lägenheter så blir slutsatsen antingen att Binninge ljuger eller att någon annan än Esbjörn har sålt lägenheterna. Går detta att kolla?
2021-02-26, 13:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Sådan avtal är "tillåtna", men de är inte giltiga rent juridiskt. Skillnad.
Det är inte heller märkligt att en viss mindre men säker prestation i nutid motsvaras av en betydligt större motprestation om den är osäker och i en mer eller mindre avlägsen framtid. Så därför kan avtalet fylla sitt syfte, eftersom det visar vad parterna har avtalat att de ämnar (försöka) göra.

Nej, lagen tillåter inte sådana avtal.

Man kan skriva ett papper, man kan välja att följa det som står på pappret. Men som avtal gäller det inte, eftersom lagen inte tillåter det.

Men det där är bara ren retorik. När folk hänger sig till det vet man att man fått en bekräftelse på att man har rätt i sakfrågan. Resten av vad du skriver har ingen som helst tyngd i ärendet, eftersom det är extremt hypotetiskt och bortser från många faktiska förhållanden i det aktuella ärendet. Nivån du sänkt dig till är exceptionell.

Så jag tackar för bekräftelsen.
2021-02-26, 13:28
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, men EBT borde inte lagt ut 1.2mkr, det är där felet är. Man kan inte vara partiledare och vara i en domstol, det borde hon insett. Hon borde kanske inte ens köpa en fastighet i sitt namn, det kunde mannen gjort.

Du har verkligen ingen aning om vad du skriver, inte en susning om fakta?
2021-02-26, 13:31
Medlem
Reimers avatar
Såpan om det påstådda förtalet spinner vidare.

Citat:
Det är Särskilda åklagarkammaren som granskat den anmälan om grovt förtal som lämnats in mot Kristdemokraternas ledare efter ett Facebookinlägg. Esbjörn Bolins ombud i fastighetstvisten, Johann Binninge, ansåg sig förtalad.

Dagens besked betyder att ärendet bollas över till justitiekanslern Mari Heidenborg.

– Det finns uppgifter i anmälan som kan tyda på att Justitiekanslern eventuellt ska handlägga ärendet. Jag vill att JK ska titta på ärendet för att se vem som är behörig att handlägga ärendet.

Åklagarbeskedet betyder alltså inte att det har tagits någon ställning till om det ska inledas en förundersökning eller inte.

- Är det som jag tror att Justitiekanslern kommer att skicka tillbaka ärendet tar vi naturligtvis hand om det och fattar beslut om det ska inledas en förundersökning eller inte, säger Anders Jakobsson.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/jk-tar-over-fortalsanmalan-mot-ebba-busch-/

Tyckte väl att skitstormen mot Ebba Busch var lite loj, tur man kan lita på Leif Brännström.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Upptäckte att en sen 15 år pensionerad granne har ett antikt skrivbord i förrådet som jag bara måste ha. Säkert värt 70 000 kronor, så som ordförande i föreningen skrev jag ett avtal och knacka på hos gubben med en termos kaffe och han kunde inte säga nej till mina argument att sälja för 30 000 och skrev på avtalet.

Lite senare hade han snackat med släktingar och ville bryta avtalet. Juridiskt okunniga gubbtjyv! Sökte uppgifter och tror hans släkting är pedofil, så bordet mitt!

Rösta på mig.
Du skulle kunna bli fälld för ocker i det fallet. Det är den linjen Binninge har tänkt driva i tingsrätten, men psykologen som han lejde för att utreda Esbjörn kom fram till att han inte är senil och förvirrad och mäklaren han lejde kom fram till att huset inte är värt 2 miljoner mer som Binninge har hävdat. Så ditt exempel stämmer inte på någon punkt med verkligheten i det här fallet.
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Finns det bevis på att han äger några lägenheter? Det framgår ju av Barry Karlssons utredning att han ska ha flera lägenheter inklusive en bostadsrätt i Uppsala och att en avyttring av dessa är påbörjad.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2

Men enligt Binninges senaste inlaga till Tingsrätten äger Esbjörn bara de två fastigheterna som är aktuella i målet d.v.s. fastigheten och den lilla tomtskärvan i anslutning till den.

https://www.docdroid.net/9VOpAC9/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-42-yttrande-fran-svarandeombud-ov-pdf

Binninge skriver ordagrant: ”Esbjörn har inte avyttrat några fastigheter”. Så antingen har Barry Karlsson fått felaktiga uppgifter till sin bakgrundsbeskrivning av Esbjörn eller så slirar Binninge på sanningen.

Om det finns bevis på att Esbjörn tills nyligen har ägt dessa lägenheter så blir slutsatsen antingen att Binninge ljuger eller att någon annan än Esbjörn har sålt lägenheterna. Går detta att kolla?

En bostadsrätt är ingen fastighet! Så det är riktigt at Esbjörn bara äger den aktuella fastigheten i Marielund (som alltså är två samtaxerade fastigheter).

Därtill äger Esbjörn en lägenhet i Västerås sedan ca 45 år tillbaka eller så, eller ägde. Samt en lägenhet i Uppsala som han ärvde av sin bror.

Varför Esbjörn frånflyttat lägenheten i Västerås, folkbokföringsmässigt sett, den 1a december, är oklart.

Binninge är extremt försiktig i sina uttalanden och undviker kategoriskt att nämna bostadsrätterna. Jag tror därför att de skett något där som han inte vill erkänna.

Och jag insåg att det mycket väl kan vara så att Esbjörns "närstående" har ordnat så att Maggan köpt den bostadsrätten för att det ska frigöras pengar för Esbjörn att återbetala handpenningen, och inte minst för att betala Binninge. Istället för att låna honom de pengarna tills tvisten är löst, får då kommer det ju att ordna sig oavsett, det borde i alla fall vara deras utgångspunkt. Men så "godhjärtade" är de inte. Deras hjärtan vill bara åt en sak, Esbjörns egendom och pengar.
2021-02-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Såpan om det påstådda förtalet spinner vidare.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/jk-tar-over-fortalsanmalan-mot-ebba-busch-/

Tyckte väl att skitstormen mot Ebba Busch var lite loj, tur man kan lita på Leif Brännström.
Varken överåklagaren eller justitiekanslern vill ta i anmälan utan gummihandskar och gasmask....
2021-02-26, 13:38
Medlem
Citat:
En bostadsrätt är ingen fastighet! Så det är riktigt at Esbjörn bara äger den aktuella fastigheten i Marielund (som alltså är två samtaxerade fastigheter).

Därtill äger Esbjörn en lägenhet i Västerås sedan ca 45 år tillbaka eller så, eller ägde. Samt en lägenhet i Uppsala som han ärvde av sin bror.

Varför Esbjörn frånflyttat lägenheten i Västerås, folkbokföringsmässigt sett, den 1a december, är oklart.

Binninge är extremt försiktig i sina uttalanden och undviker kategoriskt att nämna bostadsrätterna. Jag tror därför att de skett något där som han inte vill erkänna.

Och jag insåg att det mycket väl kan vara så att Esbjörns "närstående" har ordnat så att Maggan köpt den bostadsrätten för att det ska frigöras pengar för Esbjörn att återbetala handpenningen, och inte minst för att betala Binninge. Istället för att låna honom de pengarna tills tvisten är löst, får då kommer det ju att ordna sig oavsett, det borde i alla fall vara deras utgångspunkt. Men så "godhjärtade" är de inte. Deras hjärtan vill bara åt en sak, Esbjörns egendom och pengar.

Det vore intressant att veta om någon av lägenheterna blivit ”avyttrade” och om Ttlf Uppsala 1 AB i så fall kan ha varit inblandade.
2021-02-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Vilket extremt långt intetsägande inlägg.

Det är enkelt. Gäller jordbalken, kapitel fyra eller inte enligt svensk lag?
Är ett köpekontrakt bindande?
Kan man hur som helst, genom att inte dyka upp, bryta mot ett påskrivet köpeavtal?

Ingenstans i den häe soppan har Binninge eller Esbjörn lämnar in något till tingsrätten där man ifrågasätter avtalets riktighet.
Det är Ebt som dragit det till tinget.

Och sen försöker Binninge med anhang nästla sig ut genom att skylla på Esbjörns mentala hälsa. En hälsa där han har papper på att han inte är koko.

Det intressanta med svensk lag är att Jordabalken inte täcker upp ett fall som detta, där en säljare är i underläge mot en köpare. Den enda nya lagstiftningen, i en ny tid med nya slags aktörer i den svenska myllan, är skyddet mot lagfartskapningar.

Vi lever i en tid där lagarna inte hänger med det nya Sverige. Detta gäller inte bara fastighetsköp. Det vi har är lagar som passar in i den Sörgårsidyll från en svunnen tid som Ebba till varje pris vill bo i, där Carl Larssons hem är en våt dröm.

Det intressanta är metoden att uppnå detta drömboende borta från den verklighet som fru Busch som politiker ansvarar för. Ebba Busch agerande när hon vill ha, är inte förenligt med den svunna livsstil hon vill äga. Det fru Busch efterfrågar förstör hon genom sitt agerande i denna solkiga affär. Det är paradoxen.
2021-02-26, 13:44
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Det är riktigt, på så vis är frågan fel ställd, eftersom avtal inte regleras i någon grundlag, vilket frågan i sig förutsätter.

Jag svarade på det förmodligen intressantare, var avtal om fastigheter regleras 😉

Min fråga var nog rätt ställd, den jag citerade verkade påstå att svenska grundlag reglerade avtalsfrågor. Det retade min nyfikenhet så jag ville veta var i svensk grundlag avtal reglerades.
2021-02-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Han har ju tänkt igenom den. Han har ju papper på att han är glasklar. (mer än många andra har). Vad mer begär du?
Det är ju uppenbarligen inte han som driver konflikten...

Här skjuter du dig rejält i foten!

Vilka i samhället har papper på att de är glasklara? Har du?

Esbjörn som är lite egen har numera papper på att han är "glasklar". Tack för den!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in