2021-02-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Har jag skrivit och påstått något annat, månne? Nej, jag svarade på flera andra som tydligen inte visste skillnaden mellan de två, olika "verktygen"...

Ispikar i plural är inte isdubbar. Du har inte nämnt isdubbar alls, endast ispikar, alltså ett verktyg inte två.
Citera
2021-02-26, 10:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Allra värsta sortens is, tydligen. Räddningstjänsten gick också igenom:

Citat:
Räddningstjänsten uppger att isen var väldigt dålig på sjön – och att den gav vika även under räddningsinsatsen.
– När vi är på isen brister det också för vår personal, väldigt lurig is. Man ser att den bär på vissa ställen och ser stabil ut, men väldigt porös och dålig på andra ställen och då går vi igenom, säger Jonas Petri, räddningsledare.

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-var-ute-och--fiskade-nar-isen-brast/
Citera
2021-02-26, 10:55
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ispikar i plural är inte isdubbar. Du har inte nämnt isdubbar alls, endast ispikar, alltså ett verktyg inte två.

Ok, fair enough, men det var vad jag menade, dvs. ispik är en stor, isdubbar är två små...
Citera
2021-02-26, 11:09
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Betydligt kallare klimatzon är kanske att ta i. Men visst, lite mer inlandsklimat är det. Men nu spelar det långsiktiga klimatet ingen roll i denna fråga, utan hur vädret har varit ute just nu är avgörande. Och har det varit så varmt som det varit nu flera dagar, bör man nog inte ge sig ut på isen.

Jag håller ju helt med dig i olämpligheten. Men visst fan är det något förvånansvärt att Sävsjö ligger i samma zon som t.ex. Borlänge och Skellefteå.

https://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
Citera
2021-02-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag vibterbadar och ka utan vidare ligga i sju minuter med bara neoprenhandskar och skor. Men det är skillnad om man inte är van och får panik.

En ryggsäck med en påse med luft hjälper en del, och att försöka dra sig upp själv med full utrustning är ingen lek..

Ja, wim hof klarar ju isbada flera timmar så det går nog träna upp hur väl man klarar kylan
Citera
2021-02-26, 11:11
Medlem
Enligt expressen, nu i topp på deras webb-sida, så var de ute och fiskade när de gick igenom isen. Väldigt dålig is, som brast under räddningsarbetet.

Så förutom att fyra liv gick till spillo, vilka kommer vara saknade och sörjda av sina närmaste och därmed orsakat dem skada, så har de dessutom utsatt räddningstjänstens personal för livsfara för en satans fritidssysselsättning!

Jag tänker precis lika om dessa puckon som till exempel förolyckas på Mount Everest; Inte nog med att de utsätter sig själva för fara. - Det är väl så då, och må så vara... MEN de ska ha hjälp därifrån också, av några stackare som också ska utsätta sina liv för livsfara.

Oskick!
Citera
2021-02-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmbamse
Enligt expressen, nu i topp på deras webb-sida, så var de ute och fiskade när de gick igenom isen. Väldigt dålig is, som brast under räddningsarbetet.

Så förutom att fyra liv gick till spillo, vilka kommer vara saknade och sörjda av sina närmaste och därmed orsakat dem skada, så har de dessutom utsatt räddningstjänstens personal för livsfara för en satans fritidssysselsättning!

Jag tänker precis lika om dessa puckon som till exempel förolyckas på Mount Everest; Inte nog med att de utsätter sig själva för fara. - Det är väl så då, och må så vara... MEN de ska ha hjälp därifrån också, av några stackare som också ska utsätta sina liv för livsfara.

Oskick!

Fritidssysselsättning, fy bubblan. Tänk på alla kärringar som sitter hemma och knypplar på fritiden och sedan snubblar på mattan och bryter lårbenshalsen när de ska hämta garn. Ambulansen kanske kör i diket i snöyran.
Oansvarigt!
Citera
2021-02-26, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Visst serru. Att dessa "svenskar" lystrar till namnet Abdulla eller något liknande och har permanent solbränna är närmare sanningen. Ingen nykter och frisk svensk person i ett gäng går ut på isen som den såg ut i går. Det gäller Ekerö badet också. Svenskar som drunknar via isolyckor gör det ensamma eller i grupp om MAX 2. Så enkelt var det med det.
Ingen blatte fiskar/åker båt mitt i vintern. Bara svenskar som gör sånt.

Du kommer se att det är svenskar.
Citera
2021-02-26, 11:48
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Ja, wim hof klarar ju isbada flera timmar så det går nog träna upp hur väl man klarar kylan

stor skillnad på att bada med kläder och utan kläder. men visst går det att träna upp.

de här gubbarna är nog av samma sort jag sett många av de senaste veckorna, som jagar nya hål på delar av sjöar/älvar de inte känt av isen på. isfiske är kul men ibland går jakten på nya hål ut över förståndet. gräset är alltid grönare på andra sidan osv
Citera
2021-02-26, 11:52
Medlem
Triremers avatar
Finns det inget annat än isdubbar och lina?
På riktigt svag is lär ju inte isdubbar funka. Luftmadrass? Något annat? Torrdräkt?

Skidåkare har ju massor med prylar för att klara sig bättre i laviner.
Citera
2021-02-26, 11:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Ingen blatte fiskar/åker båt mitt i vintern. Bara svenskar som gör sånt.

Du kommer se att det är svenskar.

Ja det är 100% etniska svenskar dethär, hur kan man ens tro något annat?
Citera
2021-02-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Finns det inget annat än isdubbar och lina?
På riktigt svag is lär ju inte isdubbar funka. Luftmadrass? Något annat? Torrdräkt?

Skidåkare har ju massor med prylar för att klara sig bättre i laviner.
Sunt förnuft och hålla sig ifrån svag is? Konsekvenstänk? Duger inga av dessa idéer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in