2021-02-26, 11:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kan han tycka att rekommendationerna hade "en väldigt bra effekt", när vi hade tresiffriga dödstal nästan varje dag i veckan..?
Det beror ju lite på vad man jämför med.

Jämfört med att låsa in alla i sina bostäder har effekten varit riktigt dålig.
Jämfört med att inte göra något alls har effekten varit riktigt bra.

Häller med om att det inte låter så bra att säga att effekten varit väldigt bra när det dör tresiffrigt varje dag, men nu har det ju nästan aldrig varit så illa. När man tittar på rullande veckomedelvärde dog det straxt över 100 personer dagligen mellan den 20 och 25 april och mellan den 8 och 27 januari.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..lates t&country=~SWE&region=Europe&deathsMetric=true&int erval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=total_deat hs_per_million&pickerSort=desc

Problemet att många dött kvarstår, men man ska som du tidigare påpekat inte ljuga om man vill bli trodd.
Citera
2021-02-26, 11:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Till midsommar tror jag skiten är färdig. Då är immuniteten tillräcklig för att ta bort restriktionerna. Tror inte folk kommer att acceptera några restriktioner efter det heller.
Ungefär så tror jag också.
Förra sommaren var ju smittspridningen väldigt låg utan vaccin trots att många besökte tätpackade badstränder.
Citera
2021-02-26, 11:46
Medlem
Otroligs avatar
Verkar som leveranser av doser sjunker drastiskt vecka 10.

https://covidstatistik.se/vaccinationer#levererade-planerade-doser

Jämför lite med Danmark och de har samma dipp som oss.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu

Tycks bero på att AZ drar ner kraftigt temporärt och ökar senare vecka för vecka. Moderna levererar inte förrän i slutet av mars efter nästa veckas leverans på ~59k doser. Däremot tycks Pfizers leveranser ligga väldigt stabilt över tiden.
Citera
2021-02-26, 11:50
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Enligt planen pågår vaccination av riskgrupper in i maj så man får nog vänta på ett "riktigt" uppöppnande en tid efter det, men får bara de flesta sitt vaccin så kommer det att lätta en del.

När vaccinpassen är klara så kommer även resande och andra aktiviteter att kunna lätta.

EU räknar med att ha sitt vaccinpass klart inom tre månader.
https://www.euronews.com/2021/02/25/vaccine-certificates-could-be-available-within-three-months-says-eu-chief

Flygbranchen har ju redan sitt vaccinpass klart och testar det sedan en tid på flera flygbolag.
https://www.iata.org/en/programs/passenger/travel-pass/

Ja.. resebranschen och speciellt flygbolagen är i sitsen att utkräva "vaccionationspass" från sina kunder.. de verkar ha glömt vem som är kunden här
Citera
2021-02-26, 11:57
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ja.. resebranschen och speciellt flygbolagen är i sitsen att utkräva "vaccionationspass" från sina kunder.. de verkar ha glömt vem som är kunden här
Kunden är den som betalar för att flyga. Den basen kommer att öka om man kan minska smittrisken. Det står antivaxxers fritt att trycka på för att flygbolag ska börja ordna antivaxxerflighter men jag tror marknaden är extremt liten...
Citera
2021-02-26, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tycker du det du!?

IATA verkar använda mobilen.

Hur svårt är det att byta ett mikrochip med grannen om man har pengar och har kontakter?

Väldigt få vill ägna sig åt amatörkirurgi.
Citera
2021-02-26, 11:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kunden är den som betalar för att flyga. Den basen kommer att öka om man kan minska smittrisken. Det står antivaxxers fritt att trycka på för att flygbolag ska börja ordna antivaxxerflighter men jag tror marknaden är extremt liten...

Du kan raljera och kalla mig vad du vill din mobbande skitstövel

Jag har vaccinerat mig tidigare men kommer inte vaccinera mig nu... är du för dum att förstå att folk inte vill ta detta vaccin pga av ett virus med en Mortality Rate på 0,1% så säger det mer om dig än mig.
Citera
2021-02-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Verkar som leveranser av doser sjunker drastiskt vecka 10.

https://covidstatistik.se/vaccinationer#levererade-planerade-doser

Jämför lite med Danmark och de har samma dipp som oss.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu

Tycks bero på att AZ drar ner kraftigt temporärt och ökar senare vecka för vecka. Moderna levererar inte förrän i slutet av mars efter nästa veckas leverans på ~59k doser. Däremot tycks Pfizers leveranser ligga väldigt stabilt över tiden.

Man skulle vilja veta "varför" de gör så?
Citera
2021-02-26, 12:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men deras barn skulle fortfarande närvara i skolan. Hmmm... vad skulle kunna gå fel?

I det läget hade resenärerna redan klivit in i samhället och börjat sprida smitta. Resenärerna borde naturligtvis ha fångats in redan vid ankomst. Att så inte skedde är den stora skandalen i Sveriges Corona-hantering.

Jag har svårt att tänka mig att lagen inte medger att misstänkta smittbärare sätts i karantän. Varför har man annars karantän-anläggningar vid flygplatser och hamnar?

Jovisst, men i februari 2020 så gick inte alla resor till länder med pågående smittspridning. Det fanns inget behov att sätta resenärer från exempelvis Finland i karantän.

Hade det funnits en vilja, hade det funnits en lösning.

Det fanns mycket som hade kunnat göras. Exempelvis borde myndigheterna långt tidigare ha gått ut och avrått från resor till Italien. Ifall skidturisterna hade stannat hemma, så hade det inte funnits något behov att stuva i dessa på Hotell Clarion Arlanda. Dessa rum hade kunnat användas till andra resenärer som anlände från länder med misstänkt smittspridning.

Det som saknades var viljan. Det hade bestämts att viruset skulle in till Sverige. Jag kan inte hitta någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens agerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du skriver att den stora skandalen i Sveriges coronsstrategi var att inte stoppa de ca 200.000 vid flygplatser på väg tillbaka efter sportlov från olika delar av världen för ca 1 år sedan vid pandemins start i Skandinavien.

Nu kunde inte Sverige göra det lagligt. MEN om vi kunde göra det, hur hade detta gått till menar du? Var hade vi 'låst in' de100.000 under en minst 1 vecka som kom t ex tillbaka via Arlanda?
Jag håller absolut med om att det största felet var att inte från början göra allt som var möjligt för att få så liten smittspridning som möjligt inledningsvis.

Övriga nordiska länder har ju också sportlov ungefär när Sverige har det.
Hur lyckades de lösa dessa "oöverstigliga" problem?
Någon som vet?

Vad kunde man gjort då med hänsyn till gällande lagar i Sverige?
Alla ankommande kunde ha fått en informationsskrift med
  • Information om smittan, om smittspridning och om åtgärder för att undvika smittspridning.
  • Uppmaning om att sätta sig själv och familjen i självkarantän i en vecka.
  • Uppmaning om att täcka för näsa och mun med nästan vad som helst för att inte lika lätt smitta andra (taxichaufförer och buss/tåg-resenärer) under resan hem.
Om Regeringen /FoHM hade försökt att göra något så hade kritiken mot dem sannolikt varit mindre idag.
Citera
2021-02-26, 12:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man skulle vilja veta "varför" de gör så?
Rampar upp produktionen?
Bygger om kokarna till större volym/batch?

Man måste stänga ner under tiden upprampningen sker.
Citera
2021-02-26, 12:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Väldigt få vill ägna sig åt amatörkirurgi.
Nu behöver man ju inte göra chippbytet själv om man har pengar och kontakter.

Ett chipp i armen är helt enkelt inget som hindrar de som vill fuska från att fuska.
Citera
2021-02-26, 12:10
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du kan raljera och kalla mig vad du vill din mobbande skitstövel

Jag har vaccinerat mig tidigare men kommer inte vaccinera mig nu... är du för dum att förstå att folk inte vill ta detta vaccin pga av ett virus med en Mortality Rate på 0,1% så säger det mer om dig än mig.

och vad är dödligheten för vaccinet? 200miljoner administrerade doser och noll döda. Risken är ganska stor man blir däckad 4 veckor och får konvalescens i några månader även om man är kärnfrisk och 40 år, , risken är ca 10% att få ett dygna lät feber av vaccin. Att välja risken för detta framför vaccin är oberoende av metrik helt obegripligt.

Samma resonemang som att vägra flyga och sen glatt sätter sig i en bil utan bilbälte, riskhantering är människors sämre förmågor.
Senast redigerad av raskens 2021-02-26 kl. 12:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in