Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror dom försöker att förhindra ANDRA sjukdomar, för att inte överbelasta sjukvårdssystemen nu. Folk är mer rädda för coronan, så de skräms med coronan. Men egentligen tycker jag att det är fel av en myndighet att ljuga om medicinska fakta, oavsett hur god intentionen är. På samma sätt som det var fel av FHM att ljuga om att barn inte kan bli sjuka i corona, eller smitta andra med corona, för att kunna ha skolorna och daghemmen öppna. Det gör ju bara att folk börjar misstro myndigheten och strunta i ALLT dom säger, sedan...
Jag tror du bara vill hårddra olika uttalanden, men i sak håller jag med dig om att man inte ska ljuga.
Jag har aldrig uppfattat
att barn inte kan bli sjuka i covid-19 eller
att barn inte kan smitta andra.
Jag har uppfattat
att hålla avstånd är det absolut viktigaste sättet att undvika smittspridning,
att munskydd inte hjälper så länge man håller avstånd, men att munskydd har en viss effekt och
att sekundär kontaktsmitta (smitta via föremål) från början bedömdes som en mera vanlig smittspridningsväg än den senare visade sig vara.
Man bör vara försiktig med att anklaga någon för lögn bara för att de uttalar sig enligt för tillfället bästa kunskap tycker jag.
Det är helt enkelt väldigt svårt att få en hel befolkning att uppfatta ett budskap på samma vis.