Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Men deras barn skulle fortfarande närvara i skolan. Hmmm... vad skulle kunna gå fel?
I det läget hade resenärerna redan klivit in i samhället och börjat sprida smitta. Resenärerna borde naturligtvis ha fångats in redan vid ankomst. Att så inte skedde är den stora skandalen i Sveriges Corona-hantering.
Jag har svårt att tänka mig att lagen inte medger att misstänkta smittbärare sätts i karantän. Varför har man annars karantän-anläggningar vid flygplatser och hamnar?
Jovisst, men i februari 2020 så gick inte alla resor till länder med pågående smittspridning. Det fanns inget behov att sätta resenärer från exempelvis Finland i karantän.
Hade det funnits en vilja, hade det funnits en lösning.
Det fanns mycket som hade kunnat göras. Exempelvis borde myndigheterna långt tidigare ha gått ut och avrått från resor till Italien. Ifall skidturisterna hade stannat hemma, så hade det inte funnits något behov att stuva i dessa på Hotell Clarion Arlanda. Dessa rum hade kunnat användas till andra resenärer som anlände från länder med misstänkt smittspridning.
Det som saknades var viljan. Det hade bestämts att viruset skulle in till Sverige. Jag kan inte hitta någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens agerande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Du skriver att den stora skandalen i Sveriges coronsstrategi var att inte stoppa de ca 200.000 vid flygplatser på väg tillbaka efter sportlov från olika delar av världen för ca 1 år sedan vid pandemins start i Skandinavien.
Nu kunde inte Sverige göra det lagligt. MEN om vi kunde göra det, hur hade detta gått till menar du? Var hade vi 'låst in' de100.000 under en minst 1 vecka som kom t ex tillbaka via Arlanda?
Jag håller absolut med om att det största felet var att inte från början göra allt som var möjligt för att få så liten smittspridning som möjligt inledningsvis.
Övriga nordiska länder har ju också sportlov ungefär när Sverige har det.
Hur lyckades de lösa dessa "oöverstigliga" problem?
Någon som vet?
Vad kunde man gjort då med hänsyn till gällande lagar i Sverige?
Alla ankommande kunde ha fått en informationsskrift med- Information om smittan, om smittspridning och om åtgärder för att undvika smittspridning.
- Uppmaning om att sätta sig själv och familjen i självkarantän i en vecka.
- Uppmaning om att täcka för näsa och mun med nästan vad som helst för att inte lika lätt smitta andra (taxichaufförer och buss/tåg-resenärer) under resan hem.
Om Regeringen /FoHM hade försökt att göra något så hade kritiken mot dem sannolikt varit mindre idag.