2021-02-26, 10:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Åh Suck!!! Och den personen skall vara Esbjörns ombud!

Visserligen är domen från 2005. Men nu är Binninge världskändis på hemorten.
Dumt att lyfta fram sina egna tillkortakommanden till allmän beskådan.

Undrar om media kommer ställa frågor kring detta på tisdag? Vore kul se svaren i TV4 och SVT.
2021-02-26, 10:24
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har nu tittat på nyhetsinslaget med Esb. Han sitter i en matsal på kursgården vilket lär innebära att kursgårdsmadamen är delaktig i mötet med TV4 på ett eller annat sätt.

Esb har genom sin medverkan visat på ett synnerligen konkret sätt att han inte är dement. Och TV4 måste ha uppfattat honom som klar i knoppen, annars hade det inte varit förenligt med de etiska reglerna att låta honom framträda.

Självklart seglar kursgårdsmadamen omkring i environgerna. På Esbs kroppspråk märks att han inte är bekväm med det hela. Han undviker dock skickligt att veckla in sig i detaljer. Som jag sagt tidigare är gubben en riktig lurifax som är van vid att slingra sig när han hamnar i blåsväder. Reportern undviker dessutom konsekvent att ställa relevanta följdfrågor som hade kunnat kasta ljus över Esbs agerande.

T.ex. hur många gånger de träffades eller talades vid på telefon innan kontraktet skrevs på? Var de träffades? Varför Esb gick till dessa möten om han inte ville sälja? Och när han sa att han brutit kontraktet, hur han tänkt sig att det skulle gå till att klara upp saken om han inte vill träffa EB? Om han är medveten om att det finns lagregler? Och om hans ombud har förklarat för honom vilka konsekvenser det har att bryta ett avtal om fastighetsköp?

Jag skulle kunna gissa att reportern var rädd för att Esb skulle resa sig och försvinna om han fått en fråga som bränt till.

EB och hennes advokat har här fått ytterligare ett bevis för att det påskrivna köpekontraktet har full giltighet och inte kan ifrågasättas på de skäl som framförts av Binninge.

Och varför skulle inte Binninges "förlikningsförslag" kunna diskuteras på den MUF som redan finns i parternas agendor. Det är ju för att kunna göra upp vid en förhandling om saken som domstolen lägger in en sådan förberedelse. Varför skulle ett annat möte, med samma syfte, planeras in i stället? Skälet kan ju endast vara att Binninge inser att han kommer att få väldigt svårt att hantera juridiken när han tvingas agera inför en domare och att det kan finnas en risk för att han avvisas som ombud.

Tack för en väldigt bra analys. Jag såg också inslaget i TV4. Självklart att det påskriva kontraktet har full giltighet. Esbjörn var ju helt klar i huvudet när han skrev på efter vad jag förstått. Men som sagt det finns individer bakom Esbjörn som man kan ställa många frågetecken inför.
2021-02-26, 10:25
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan!

Inget nytt i media om E*björngate!

Har latoxarna på msm tagit sovmorgon eller vad fan pågår, finns det inga fler vinklade reportage att göra eller är de bara lata?

Eller kan det vara så illa att de inte kan vinkla till denna sunkiga historia mer?

Intervjun med E*björn gav ju inte så värst många stilpoäng annat än att den fastslog att han faktiskt har sålt men i efterhand ångrat sig och som alla redan vet så finns det ingen ångerrätt i fastighetsaffärer.

Av TV4:s slaskintervju som sen redigerades om var det enda matnyttiga att Esbjörn kroknade på Ebba då hon efter kontraktsskrivningen satt igång direkt med att såga träd där hon hade med sig medhjälpare, men annars ingen mer info.

Esbjörn serveras enbart utprintade kopior från "stoppa pressarna" som är en ökänd skvallersite som "flytt" till Marbella, varifrån Daniel Nyhlén styr sin redaktion som finns i Gamla stan, där dom lyckats blurra hela gatan på google streetview pga alla hot mot "blaskan". Daniel hänger ihop med det svenskgäng där nere som haft problem med svensk lagstiftning, bl.a en ökänd bedragare som öppnade en bar i Marbella med pengarna från ett fejkat investeringsbolag. Naturligtvis lär Esbjörn bli förbannad på det sätt som nyheterna presenteras, han har nog aldrig fått läsa Cuntwells artikel i AB....

Här den information som serveras till Esbjörns kaffe: https://stoppapressarna.se/tags/ebba-busch
Wikipedia om blaskan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stoppa_Pressarna!_(webbtidning)
"Chefredaktören": https://www.svd.se/daniel-nyhlen-jag-har-hog-journalistisk-integritet
Flashback om "redaktören" : (FB) Skvaller om Daniel Nyhlén?

Jag skulle inte bli förvånad om det finns kopplingar mellan Binninge/Monica/Maggan och denna internetblaska, där dom då styr vald info till Esbjörn. Undrar om hans polare Ulf får kommunicera med Esb, eller om han också har "filtrerats bort"...
2021-02-26, 10:27
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Visserligen är domen från 2005. Men nu är Binninge världskändis på hemorten.
Dumt att lyfta fram sina egna tillkortakommanden till allmän beskådan.

Undrar om media kommer ställa frågor kring detta på tisdag? Vore kul se svaren i TV4 och SVT.

Tyvärr lär väl media mörka detta eftersom de redan tagit ställning till förmån för Esbjörn. Media är inte opartiska som de själva gärna vill hävda.
2021-02-26, 10:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörns ombud har beställt en värdering på fastigheten, enligt den behöver den ”fina” villan renoveras för 2.5-3 miljoner eftersom den till exempel saknar vatten, värme och avlopp. Notera att värderingen är beställd av Esbjörns ombud!
Men det är ju typexempel på vad som händer om man ger sig in i juridik, där jag själv varit några gånger och snabbt flydde ut. man börjar i fråga A, och efter ett tag diskuterar man fråga B, sedan kommer en advokat och föreslår att man gör en värdering C, som en byggkille river upp med Inlaga D. Därefter har man ett fall med så många infallsvinklar att man inte längre vet om man diskuterar ett villaköp, den har ersatts med en diskussion om paragraf 12 i Inlaga E. Och advokaträkningen hamnar på 500.000 kr. Bara en advokat kommer att tjäna på denna affär.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-26 kl. 10:30.
2021-02-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det har jag också undrat.

Man måste ha skyddad identitet från myndigheter????

Från Mrkolls websida:
"Hur tar jag bort publicerade uppgifter?
Den information som syns i Mrkoll har sitt ursprung hos myndigheterna. Den är tillgänglig för vem som helst via offentlighetsprincipen. Det innebär att vem som helst har rätt att ta del av informationen. Vi uppdaterar adressuppgifter löpande och du behöver inte kontakta oss för att få din adress uppdaterad."
Medlem
Egentligen så är det fulaste Ebba gjort att hon medvetet fört gubben bakom ljuset angående värderingen och att hon som politiker inte anlitade en seriös mäklare just för att undvika det som nu skett.
Kan tänka mig att hon tänkte, den här gamla gubben kan man lätt blåsa! Men nu blåste hon mest sig själv!
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En smart partiledare hade droppat detta DIREKT och accepterat att inte få en fin villa till vrakpris. Detta för att i princip alla förknippar sitt parti med partiledaren. Eftersom hon uppenbarligen driver detta mot förnuft och med mer omtanke om sig själv än om sitt parti så ger det lite rysningar om man tänker att hon skulle ha makt, i en regering t.ex. I första hand skulle hon i den positionen se om sitt eget hus, det är helt uppenbart.

Jag tror faktiskt hon kommer att få avgå för detta.

Mja vrakpris och fin villa är nog egentligen vrakvilla betalat med för fint pris.
Sen kan hon ändå inte enligt Jordabalken dvs. svensk lag, droppa det som du säger.
Esbjörn måste skriva ett nytt avtal med henne om att det gamla inte gäller och efter det betala igen handpenningen + alla utlägg hon haft, köparen ska enligt lag gå skadeslös om säljaren ångrar sig.
Esbjörn vägrar i sten skriva ett avtal om att köpet inte ska gälla, han helt enkelt vägrar medverka till att han ångrar sig rent ut sagt.
Enligt lag måste då Ebba stämma honom civilrättsligt i domstol för sin bättre rätt till fastigheten.
Domstolen kan även döma att Esbjörn får ångra sig (om Ebba tillåter det) och därigenom vid vite tvinga honom att skriva ett juridiskt bindande nytt avtal, där det framgår att han ångrat sig och betalar tillbaka handpenningen + alla utlägg köparen haft samt håller köparen helt skadeslös i affären.

Så antingen måste Esbjörn hålla köpeavtalet han skrivit under men får 3.9 milj i köpeskilling.
Eller så måste han hålla det nya avtalet behålla huset och ersätta Ebba 1.2 milj vad hon lagt ut.

Det här gäller inte någon partiledarpost utan något mycket större.
Svenska grundlags stadgade avtal som ska hållas är vad detta gäller.
2021-02-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Han deltar i en del av den - men tycks omedveten om stora delar av den...
Likså tycks ombudet omedveten om Esbjörns förehavande.
Detta tyder på att de inte kommunicerar och följaktligen förs en process där Esbjörn till del hålls omedvetande om vad som pågår.

Eftersom Monica en generell fullmakt över Esb så förs kanske dialogen mellan henne och Binninge till stor del?

Efter att jag såg på intervjun med Ebba så tyckte jag mig tydligt märka att det är en svår situation för henne. Hon svarade på de frågor som rörde hennes arbete på ett helt annat sätt än när det kom till frågorna runt huset. Liknande så kan Esb endast formulera att han ändrat sig och att han brutit kontraktet när han blir intervjuad.

Jag tycker faktiskt otroligt synd om båda två, det måste vara en extremt påfrestande situation speciellt när den tyvärr också spelas ut i media för allas åskådan. Nu är det förhoppningsvis snart slut på tvisten och de kan börja lägga den bakom sig och gå vidare så sakta.

Jag önskar också för Esb skull på grund av all uppmärksamhet kring husköpet att någon utomstående oberoende person kan hjälpa honom istället för de nuvarande personerna.
2021-02-26, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Man måste ha skyddad identitet från myndigheter????

Från Mrkolls websida:
"Hur tar jag bort publicerade uppgifter?
Den information som syns i Mrkoll har sitt ursprung hos myndigheterna. Den är tillgänglig för vem som helst via offentlighetsprincipen. Det innebär att vem som helst har rätt att ta del av informationen. Vi uppdaterar adressuppgifter löpande och du behöver inte kontakta oss för att få din adress uppdaterad."
mrkoll bryter mot t.ex GDPR och PUL medvetet. Jag fattar inte att de får vara kvar. Finns en tråd om ägaren på FB.
2021-02-26, 10:33
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu griper desperationen omkring sig i Ebba-lägret. Armstark fortsätter i ebbisk anda att kleta skit på Esbjörns advokat men det är inte om hans vandel striden står utan om Esbjörns egendom. Ännu en felbedömning av Ebba-lägret. Hur ödesdigert de beter sig kommer att stå klart då domstolen på tisdag inte kommer att fästa nåt som helst avseende vid ett för länge sedan sonat brott.

Men han är inte advokat (skyddad titel). Han har inte ens adekvat juridisk utbildning. Han har bara uppfunnit sig själv som ett slags hittepå-ombud.

Skulle du känt dig bekväm med honom som ombud i rätten om du blivit stämd?
2021-02-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja vrakpris och fin villa är nog egentligen vrakvilla betalat med för fint pris.
Sen kan hon ändå inte enligt Jordabalken dvs. svensk lag, droppa det som du säger.
Esbjörn måste skriva ett nytt avtal med henne om att det gamla inte gäller och efter det betala igen handpenningen + alla utlägg hon haft, köparen ska enligt lag gå skadeslös om säljaren ångrar sig.
Esbjörn vägrar i sten skriva ett avtal om att köpet inte ska gälla, han helt enkelt vägrar medverka till att han ångrar sig rent ut sagt.
Enligt lag måste då Ebba stämma honom civilrättsligt i domstol för sin bättre rätt till fastigheten.
Domstolen kan även döma att Esbjörn får ångra sig (om Ebba tillåter det) och därigenom vid vite tvinga honom att skriva ett juridiskt bindande nytt avtal, där det framgår att han ångrat sig och betalar tillbaka handpenningen + alla utlägg köparen haft samt håller köparen helt skadeslös i affären.

Så antingen måste Esbjörn hålla köpeavtalet han skrivit under men får 3.9 milj i köpeskilling.
Eller så måste han hålla det nya avtalet behålla huset och ersätta Ebba 1.2 milj vad hon lagt ut.

Det här gäller inte någon partiledarpost utan något mycket större.
Svenska grundlags stadgade avtal som ska hållas är vad detta gäller.

Vad har hon lagt 1,2 mille på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in