2021-02-24, 12:59
Medlem
killawifes avatar
Ja, du måste vara arbetssökande även om du har ett jobb på G längre fram. Det finns dock inga krav på vad du ska skriva i dina ansökningar och AF har inte tillgång till dom. Så skriv att du söker jobb fram t.o.m du börjar jobba bara. Du behöver ju inte berätta det för AF.
Citera
2021-02-24, 13:02
Medlem
killawifes avatar
0 karensdagar gäller inte längre. Du får sju dagars karens vid uppsägning pga arbetsbrist, som detta är. Karensen betyder bara att det tar sju arbetsdagar innan du börjar få ersättning.
Citera
2021-02-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Hur ser det ut med skatt på A-kassa? Säg att man får 600kr per dag. Per månad blir ju detta mellan 12000kr-13800kr. Skattar man det vanliga 33% som om man skulle ha jobbat vanligt eller skattar man mindre? Jag menar om man skattar som vanligt 33% så blir det ju inte mycket kvar av 12000kr?

Jag skattar 32% på min a-kassa
Citera
2021-02-24, 13:09
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
låt mig gissa, du är själv myndighetsbyråkrat?
jag har jobb, bara inte just nu
Vad jag arbetar med har inte med tråden att göra, du ställde en fråga och fick ett svar.
Oavsett om du gillar svaret eller inte så är det vad du har att förhålla dig till.

Försök att tänka långsiktigt, mycket kan hända, förutsättningar kan ändras och du kanske inte har något arbete till hösten.
Citera
2021-02-24, 13:11
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ja, du måste vara arbetssökande även om du har ett jobb på G längre fram. Det finns dock inga krav på vad du ska skriva i dina ansökningar och AF har inte tillgång till dom. Så skriv att du söker jobb fram t.o.m du börjar jobba bara. Du behöver ju inte berätta det för AF.
Inget bra råd då AF kan kräva att sökta arbeten redovisas i detalj, inklusive ansökningar.
Citera
2021-02-24, 13:23
Avstängd
Citat:

Man måste aktivitetsrapportera varje månad, samt redovisa komplett ansökan vid stickprov.
Citera
2021-02-24, 13:45
Avstängd
Citat:
0 karensdagar gäller inte längre. Du får sju dagars karens vid uppsägning pga arbetsbrist, som detta är. Karensen betyder bara att det tar sju arbetsdagar innan du börjar få ersättning.

Nej, men däremot 6 karensdagar
Citera
2021-02-24, 14:11
Medlem
Pope666s avatar
nej du måste inte söka några fler jobb. Bara o lägga sig i hängmattan och chilla. Säger de något så visar du att du har ett jobb om X antal månader, skulle inte det räcka så hänvisar du dem till mig. Grattis till fem-sex månader ledigt kompis.
Citera
2021-02-24, 14:58
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Inget bra råd då AF kan kräva att sökta arbeten redovisas i detalj, inklusive ansökningar.

Är det problematiskt om jag berättar sanningen när jag söker jobb menar du? Rekommenderar AF att jag istället ljuger? Sanningen är att jag har ett jobb om några månader, och jag kommer hålla mitt ord och kontrakt till denne arbetsgivare. Under tiden söker jag alltså jobb fram tills det andra jobbet börjar, men inte längre = sanningen.
Citera
2021-02-24, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
Är det problematiskt om jag berättar sanningen när jag söker jobb menar du? Rekommenderar AF att jag istället ljuger? Sanningen är att jag har ett jobb om några månader, och jag kommer hålla mitt ord och kontrakt till denne arbetsgivare. Under tiden söker jag alltså jobb fram tills det andra jobbet börjar, men inte längre = sanningen.

Om du inte aktivitetsrapporterar dina jobbansökningar varje månad, så blir du kontaktad av AF och får en varning skickad till A-kassan.
Citera
2021-02-24, 15:04
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du inte aktivitetsrapporterar dina jobbansökningar varje månad, så blir du kontaktad av AF och får en varning skickad till A-kassan.

ja det var inte det som var frågan. Jag har förstått att jag måste söka. Men jag förstår att det är helt meningslöst och bara slöseri med min och potentiell arbetsgivares tid då ingen anställer någon på 4-5 månader. Så jag kommer göra detta tydligt för dem. Om någon mot förmodan vill ha mig några månader så visst inga problem.....

Så jag kommer fortsätta söka, men skriva och meddela att jag bara söker för en begränsad tid. Det lär vara än mindre populärt om jag döljer detta, får ett jobb, och sen säger upp mig efter ett par månader.
Citera
2021-02-24, 17:56
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Jag har varit arbetslös många gånger och sökt säkert 2-300 jobb. Inte en enda gång har jag blivit ombedd att visa någon av mina ansökningar för AF och inte heller har AF kollat upp om jag ens sökt de jobb jag redovisar för dem. Det händer bara om man anses vara en problematisk person som inte gör som dom säger. Så länge det ser ut som att man sköter sig och man redovisar sökta jobb så bryr de sig inte.
TS bör givetvis inte säga till AF att han tycker att det är meningslöst att söka jobb nu utan visa upp en fasad där det verkar som att han söker jobb aktivt fast han kanske inte gör detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in