2021-02-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är inte du som förklarar det, det är din arbetsgivare som skriver det på ditt arbetsgivarintyg som du skall lämna till arbetsförmedlingen. Om du sagt upp dig själv (eller själv orsakat din uppsägning) får du 45 dagar (9 veckor) avstängning innan du får a-kassa. Om du blivit uppsagd p.g.a arbetsbrist får du 0 dagar karens (i dessa corona tider)

Eget företagande, och jag valde "dålig lönsamhet" under orsak, räknas det som arbetsbrist? dvs 0 karensdagar?
Senast redigerad av Dejch 2021-02-24 kl. 11:08.
Citera
2021-02-24, 11:47
Medlem
Mannu86s avatar
Hur ser det ut med skatt på A-kassa? Säg att man får 600kr per dag. Per månad blir ju detta mellan 12000kr-13800kr. Skattar man det vanliga 33% som om man skulle ha jobbat vanligt eller skattar man mindre? Jag menar om man skattar som vanligt 33% så blir det ju inte mycket kvar av 12000kr?
Citera
2021-02-24, 12:00
Medlem
svensvenglenns avatar
fått jobb efter sommarn, vad händer m A-kassa?

Har ett jobb på G i norge, men jobbet börjar inte förrän efter sommarn. Vad händer då med A-kassan? Måste jag fortsätta söka jobb, när jag redan hittat ett jobb och skrivit på? för att ha rätt till akassa?eller kan jag rulla tummarna utan att söka jobb ända tills mitt jobb börjar?
Citera
2021-02-24, 12:02
Avstängd
Klart du måste söka jobb, och aktivitetsrapportera.
Citera
2021-02-24, 12:05
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Klart du måste söka jobb, och aktivitetsrapportera.

ok, hur länge? ända tills dagen jag börjar nya jobbet?

Vem kommer anställa någon som säger att han redan har ett annat jobb om mindre än ett halvår.
Citera
2021-02-24, 12:17
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Dom e buråkrater så ja

haha jaja, om som säger så. Bara att mangla ut CVn där jag gör detta väldigt tydligt då att jag är intresserad av jobbet i annonsen, men bara i typ max 5 månader.
Citera
2021-02-24, 12:18
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
ok, hur länge? ända tills dagen jag börjar nya jobbet?

Vem kommer anställa någon som säger att han redan har ett annat jobb om mindre än ett halvår.

Det är många månader kvar innan du ska börja och Ja - du ska söka arbete och aktivitetsrapportera hela tiden. När du har fått arbetet och om det är tillfälligt (ej s.k. fast arbete/tillsvidareanställning) så ska du aktivitetsrapportera ett litet tag till om att du arbetar - för du anses inte vara ute ur AF's rullar förrän du HAR en fast anställning. NÄR du får en anställning så är mitt tips till dig att du dels meddelar AF OCH din A-kassa om läget (visa kopior på ditt anställsningbevis etc) så att inga missförstånd sker och att du får pengar ifrån Akassa medan du arbetar för du blir återbetalningsskyldig och kan riskera att bli utesluten ur A-kassan. Ta med andra ord NOGA reda på VAD och HUR du ska göra (lyd DERAS anvisningar och inga flummiga gissningar på Flashback! eller ord som jag "tror" - tror gör man i kyrkan inte i arbetslivet för där gäller stenhårt vissa lagar och regler) så hoppas jag du får det bra på jobbet och framöver
Citera
2021-02-24, 12:20
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
haha jaja, om som säger så. Bara att mangla ut CVn där jag gör detta väldigt tydligt då att jag är intresserad av jobbet i annonsen, men bara i typ max 5 månader.

Gjorde så skælv:

“Hej! Ge mig jobbet! Jag gillar det!

Kh LucNN”

Och skickade ut varje dag (dom sista dagarna). Buråkraten var glad och jag fick inden 2 veckorsjobb.
Citera
2021-02-24, 12:22
Medlem
yz44s avatar
En förutsättning för att få ersättning är att du är aktiv arbetssökande, kan inte vara så svårt att förstå.
Citera
2021-02-24, 12:28
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
En förutsättning för att få ersättning är att du är aktiv arbetssökande, kan inte vara så svårt att förstå.

låt mig gissa, du är själv myndighetsbyråkrat?
jag har jobb, bara inte just nu
Citera
2021-02-24, 12:31
Avstängd
Citat:
låt mig gissa, du är själv myndighetsbyråkrat?
jag har jobb, bara inte just nu

Får väl se om Norge öppnar gränsen, så att du är välkommen. Just nu är den stängd.
Citera
2021-02-24, 12:34
Medlem
edit
Senast redigerad av KR12345 2021-02-24 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in