Citat:
Ursprungligen postat av
torson68
Har du någon källa på det? Jag känner inte igen din beskrivning, den designades på 50-talet och var utformad som en försvarsmaskin med låg profil och hög säkerhet för personalen. Den blev en teknisk återvändsgränd då kravet kom på hög rörlighet och att datorernas utvecklig möjliggjorde att låsa på flera mål samtidigt men det är en annan sak. Den fyllde sin funktion att behålla freden.
All militär utrustning blir omodern och nya försvarsdoktriner kommer. På somrarna brukar jag ägna mig åt att besöka försvarsmuseum. Det finns många exempel i vår historia från Vasaskeppet till nutid på totala fiaskon och felsatsningar. Jag brukar ibland tänka på den fantastiska maskin på marinmuseet i Karlskrona för mekanisk avlyssning från slutet av 1800-talet. Operatören sätter sig till rätta och kopplar in de gigantiska öronen av metall, den är värd att kolla på även om den inte slog igenom. Det har aldrig saknats pengar till utveckling av militär utrustning i Sverige.
Jag har ingen skriftlig källa men en föreläsning i ämnet maskinelement från 80-talet. De hade ju kopplingar för varje "hjul", 4 st, som man styrde manuellt. Problemet var att skivorna till kopplingen satt i änden på drivaxeln, och det stack ut, utanför lagringen. professor Floberg beskrev hur de skivorna kom att flaxa, som tallrikarna på cirkus, du vet det jonglör numret? Hålla tallrikar roterande på en pinne?
När kopplingslamellerna började flaxa så tjuvnöp kopplingarna i full fart.
Det finns fler problem med driften, transmissionen var komplicerad in absurdum.
Det fixades säkert efterhand kanske (?), men de var inte driftsäkra till en början.