2021-02-25, 10:31
  #4297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Har vi inte en observation av en man med Glenn Miller liknande glasögon nere på perrongen? Jag har själv inte sett det förhöret.

Det finns också en inkomst av tjänst för någon månad 1986 på Christer som vi inte har kunnat härleda till en arbetsgivare. SL skulle kunna vara den arbetsgivaren, CA har ju bara två kända under hela 1980-talet (charkfabriken). Vi kanske inte har sån tur att Christer arbetade i spärren den kvällen, eller som biomaskinist, men kanske som diskare eller något annat extraknäck.

Personligen tror jag inte att historien runt spegeluppsättningen nödvändigtvis ska tolkas till KA:s fördel. Jag tror att KA kan komma ihåg fel. Han mantalsskrevs mitt i månaden i den nya lägenheten i Trångsund, tror det var 18/2.

Flytten kan ha avslutas med spegeluppsättningen som final och brodern kommer inte ihåg detta 9 år senare 1995 när han berättar om saken, utan han antog helt enkelt att det skedde vid månadsskiftet.

Det finns ingen anledning för CA att ljuga om detta oavsett om han är GM eller ej.

Det viktiga att ta med sig är att han saknar alibi.

Det är dessutom fullt rimligt att anta att CA aktivt ljuger om sitt alibi.
Palmemordet var och förblir Sveriges svar på Kennedymordet.
En mycket stor majoritet av de som var med vid tidpunkten minns var de var när de först fick höra om mordet på Palme...och de minns alldeles särskilt om de dessutom ligger sjuka i influensa och har så gjort under flera veckor.

CAs första utsagor om sitt alibi är en verifierbar lögn.
CA saknar alibi,och han ljuger dessutom rakt ut.
Frågan är endast vad skälet till lögnerna kan vara?

I sammanhanget kan undras över sannolikheten att totalt oskyldig individ aktivt skulle ljuga om sitt alibi i situation som CA befann sig i?

Att man inte kan minnas är en sak..en aktiv lögn är något helt annat.
__________________
Senast redigerad av Lookalike 2021-02-25 kl. 10:39.
Citera
2021-02-25, 11:32
  #4298
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ursäkta mitt fortsatta tjat om skytteserier för skyttemärken..men det är onekligen lite intressant kan jag tycka.
CA skjuter alltså kvalificerande resultat för vad som är Bronsmärket 91-02-16.
Tidpunkten lyser i ögonen.
Var det ett standardiserat förfarande inom klubben..så att säga..att "klara" av alla olika skytteprov för diverse märken under Februari månad?Den ordinarie skyttesäsongen med tävlingar och annat startar ju lite senare på våren..så Februari förefaller vara en logisk tidpunkt att klara av allt runt och omkring skjutningar för olika märken.

OM det skulle förhålla sig så,är i så fall CA på APK och skjuter kvalificerande resultat för lägre årtalsmärke i guld med två stjärnor under Februari månad 1986.

Det skulle i sådant sammanhang troligen vara den sista kända aktiviteten för CA före mordet på Olof Palme 28 Februari samma år.

CA höll krutet torrt?

Vem som än sköt Olof Palme så var han tydligen ringrostig så här tidigt på säsongen. Han missade Lisbeth och var bara meter ifrån att träffa någon på andra sidan Sveavägen.

Jag har tidigare sagt att jag tror att det är orsaken till att inga fler skott avlossades den här kvällen. Mördaren saknar kulfång och han måste ha sett det Jan-Åke och Bengt Palm också såg. En rikoschett som studsar i gatan (och mellan husväggarna på Sveavägen). GM uppträder inte besinningslöst och det är skillnad mellan att sikta på en pappersbit och på en kvinna som vänder sig om och möter blicken.

Möjligen har han också upplevt den uppenbara faran med rikoschetter ute på Frösundavik några år dessförinnan. Skjutsat polaren till akuten med bitar av teflon-mantlad ammunition i pannan, men det vet vi förstås inget om.

Eftersom målen var rörliga så avlossar GM förmodligen revolvern med en hand, i stället för på det sätt han är van. Stationärt stående, med dubbelgrepp mot fasta mål.

För känsliga individer så har jag upplysningsvis noterat denna observation under avsnittet spekulation.
__________________
Senast redigerad av omiga 2021-02-25 kl. 11:50.
Citera
2021-02-25, 12:18
  #4299
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ursäkta mitt fortsatta tjat om skytteserier för skyttemärken..men det är onekligen lite intressant kan jag tycka.
CA skjuter alltså kvalificerande resultat för vad som är Bronsmärket 91-02-16.
Tidpunkten lyser i ögonen.
Var det ett standardiserat förfarande inom klubben..så att säga..att "klara" av alla olika skytteprov för diverse märken under Februari månad?Den ordinarie skyttesäsongen med tävlingar och annat startar ju lite senare på våren..så Februari förefaller vara en logisk tidpunkt att klara av allt runt och omkring skjutningar för olika märken.

OM det skulle förhålla sig så,är i så fall CA på APK och skjuter kvalificerande resultat för lägre årtalsmärke i guld med två stjärnor under Februari månad 1986.

Att han skjuter för guld redan i februari (när de börjat med skjutning på vintern i Farsta omkring 1990) skall nog tolkas som så att CA var en duktig skytt som lyckades skjuta för guld vid ett och samma tillfälle - årets första. Många mer mediokra skyttar harvar med detta hela året och lyckas först senare eller inte alls. Observera att han 1992 klarar guldkraven först på årets förmodligen sista skjuttillfälle i december. Han har även skjutit bort sig i lagserietävling det året och uppger att han "har problem".

Det finns inget som tyder på vinterskjutning inom APK före 1990. I varje fall ingen "officiell" som man kan tillgodoräkna sig meriter ifrån.

Jag tänkte tidigare också att februariskjutningen 1990 indikerade något intressant, men har fått korrigera den uppfattningen.
Citera
2021-02-25, 12:26
  #4300
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att han skjuter för guld redan i februari (när de börjat med skjutning på vintern i Farsta omkring 1990) skall nog tolkas som så att CA var en duktig skytt som lyckades skjuta för guld vid ett och samma tillfälle - årets första. Många mer mediokra skyttar harvar med detta hela året och lyckas först senare eller inte alls. Observera att han 1992 klarar guldkraven först på årets förmodligen sista skjuttillfälle i december. Han har även skjutit bort sig i lagserietävling det året och uppger att han "har problem".

Det finns inget som tyder på vinterskjutning inom APK före 1990. I varje fall ingen "officiell" som man kan tillgodoräkna sig meriter ifrån.

Jag tänkte tidigare också att februariskjutningen 1990 indikerade något intressant, men har fått korrigera den uppfattningen.

Var det också under 1990-talet som årets sista skyttetillfälle företogs någon gång vid lucia inklusive obligatorisk axelklappning, märkesutdelning och förmodad allmän samkväm?
__________________
Senast redigerad av omiga 2021-02-25 kl. 12:31.
Citera
2021-02-25, 12:31
  #4301
Medlem
Roerligs avatar
Om man skall vara lite noggrann så har CA aldrig uppgett något alibi. Han har sagt att han låg hemma i influensa. Asiaten. Inklusive 5-7 dagar före mordet. Gick endast ut för att handla.

Broderns uppgifter motsäger detta, vilka, som bekant, styrks av hans kyrkobokföring. De två skall utan ytterligare hjälp ha flyttat över en tidsperiod på en vecka, lite i taget. För ändamålet har CA hyrt en bil som han kör, brodern saknar körkort vid tiden. Brodern uppger vidare att han vaknar upp den första mars i nya lägenheten, ser flagga på halv stång, tänker att han hade ivf klarat sig och har flyttbestyren i åtanke.

Flytten bör alltså ha genomförts veckan innan första mars. Då Christer uppger att han låg nedbäddad i influensa.
Citera
2021-02-25, 12:35
  #4302
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Var det också under 1990-talet som årets sista skyttetillfälle företogs någon gång vid lucia inklusive obligatorisk axelklappning, märkesutdelning och förmodad allmän samkväm?

Jag har för mig det var 12/12 1992. Jag hade förhoppningsvis en fin ungdomsfylla samtidigt. På APK stod man nog och småhuttrade i Farsta. Man hade kräftskiva och nån vårsammankomst. På vintern vet jag ej.
Citera
2021-02-25, 12:49
  #4303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om man skall vara lite noggrann så har CA aldrig uppgett något alibi. Han har sagt att han låg hemma i influensa. Asiaten. Inklusive 5-7 dagar före mordet. Gick endast ut för att handla.

Broderns uppgifter motsäger detta, vilka, som bekant, styrks av hans kyrkobokföring. De två skall utan ytterligare hjälp ha flyttat över en tidsperiod på en vecka, lite i taget. För ändamålet har CA hyrt en bil som han kör, brodern saknar körkort vid tiden. Brodern uppger vidare att han vaknar upp den första mars i nya lägenheten, ser flagga på halv stång, tänker att han hade ivf klarat sig och har flyttbestyren i åtanke.

Flytten bör alltså ha genomförts veckan innan första mars. Då Christer uppger att han låg nedbäddad i influensa.

Det betyder ingenting om han skulle ha ljugit om detta. CA var skeptisk mot myndigheter och polis och ville inte bli indragen i någon mordutredning. Han hade med andra ord en anledning att göra sig av med vapnet och ge sig själv alibi för kvällen. Han ville inte ha några fler frågor och bli lämnad i fred, och det här var hans sätt att göra det på. Det bevisar ingenting över huvud taget.
Citera
2021-02-25, 13:26
  #4304
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag har tidigare sagt att jag tror att det är orsaken till att inga fler skott avlossades den här kvällen. Mördaren saknar kulfång och han måste ha sett det Jan-Åke och Bengt Palm också såg. En rikoschett som studsar i gatan (och mellan husväggarna på Sveavägen). GM uppträder inte besinningslöst och det är skillnad mellan att sikta på en pappersbit och på en kvinna som vänder sig om och möter blicken.

De endast två skotten är det tydligaste tecknet på att det var en ovan mördare som agerade. Ett proffs hade avslutat jobbet genom att undanröja vittnet (och hade inte använt en handkanon, och hade inte skjutit i kroppen utan i huvudet).

Håller med om att LPs blick antagligen var det som fick mördaren att fly.
Citera
2021-02-25, 13:36
  #4305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Tanken är inte ointressant, men något som talar mot den är att makarna Palme irrade en del på tunnelbanestationen på jakt efter rätt utgång. Det borde ha gjort det svårt för en förföljare att följa dem utan att avslöja sig.

Dessutom finns inget kluster av vittnesmål från tunnelbanan som påminner om vad som finns för grandmannen, trots att t-baneresan är rätt väl undersökt. Inte bara skulle en eventuell gärningsman ha haft gott om dit att observera sina offer i stillhet och god belysning, utan detsamma gäller omgivningen visavi gärningsmannen

Fast det är ju fullt möjligt att ingen la på minnet eller tänkte på vilka fler som satt i vagnen eller gick av vid Rådmansgatan den kvällen. Var det något / någon som bröt mönstret och folk fäste uppmärksamheten på så bör det ha varit Palme själv och inte någon som gick 20 - 30 - 40 meter bakom honom.
Hur som helst så är väl alla medvetna om att det gigantiska problemet med CA är att han MÅSTE placeras i RÄTT tid på RÄTT plats i vintermörkret för att kunna observera OP och komma på att det skulle funka att skjuta honom den kvällen. Annars VAR det helt enkelt INTE CA...

Anser du själv med tanke på det du säger om vittnen att det är troligare att CA sprang på OP ganska precis utanför / runt Grand istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Angående spegeluppsättningen bör vi minnas att ingen vet vilken dag den ägde rum (om alls).

Det är sant att KA inte är helt säker på exakt vilken dag / kväll det var. Men att spegeln kom upp, att CA hjälpte till och att det skedde där i slutet på Feb 1986 finns egentligen ingen anledning att tvivla på. Att KA skulle fabulera ihop det och sedan avsluta med att noga påpeka att han trots allt INTE kan ge CA alibi för resten av kvällen och tidpunkten för mordet känns väldig meningslöst och orimligt.
Det intressantaste med KA´s vittnesmål om flytthjälpen är ju, som vi också alla vet, att det isf spräcker CA´s påstående om influensa. Hade CA INTE flunsan den perioden han uppger så kan han varit både hit och dit och gjort lite vad som helst. Oavsett exakt vilken dag spegeln sattes upp.
Citera
2021-02-25, 13:44
  #4306
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Anser du själv med tanke på det du säger om vittnen att det är troligare att CA sprang på OP ganska precis utanför / runt Grand istället?

Ja, det är väl defaultantagandet, men vi kan för all del inte utesluta andra möjligheter. Som den du föreslår.


Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det intressantaste med KA´s vittnesmål om flytthjälpen är ju, som vi också alla vet, att det isf spräcker CA´s påstående om influensa. Hade CA INTE flunsan den perioden han uppger så kan han varit både hit och dit och gjort lite vad som helst. Oavsett exakt vilken dag spegeln sattes upp.

Jäpp.
Citera
2021-02-25, 14:06
  #4307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Vem som än sköt Olof Palme så var han tydligen ringrostig så här tidigt på säsongen. Han missade Lisbeth och var bara meter ifrån att träffa någon på andra sidan Sveavägen.

Jag har tidigare sagt att jag tror att det är orsaken till att inga fler skott avlossades den här kvällen. Mördaren saknar kulfång och han måste ha sett det Jan-Åke och Bengt Palm också såg. En rikoschett som studsar i gatan (och mellan husväggarna på Sveavägen). GM uppträder inte besinningslöst och det är skillnad mellan att sikta på en pappersbit och på en kvinna som vänder sig om och möter blicken.

Möjligen har han också upplevt den uppenbara faran med rikoschetter ute på Frösundavik några år dessförinnan. Skjutsat polaren till akuten med bitar av teflon-mantlad ammunition i pannan, men det vet vi förstås inget om.

Eftersom målen var rörliga så avlossar GM förmodligen revolvern med en hand, i stället för på det sätt han är van. Stationärt stående, med dubbelgrepp mot fasta mål.

För känsliga individer så har jag upplysningsvis noterat denna observation under avsnittet spekulation.

Om vi ändå spekulerar och teoriserar så är min personliga lilla teori att mördaren helt enkelt bara hade två patroner att tillgå. Det skulle bl a förklara varför han smög sig så extremt nära. Han hade inte råd att missa. Och kunde inte heller avsluta jobbet när han missade LP.

Om vi snackar CA så skulle det då vara så enkelt att han bara hade två patroner till revolvern liggande hemma. Två metalpiercing han sparat som souvenir / kul grej...
I fallet CP så fick han förmodligen inte med någon större mängd patroner om han lånade Cedergrens 357:a för att skjuta salut för en kompis som Cedergren hävdade på sin dödsbädd. Max vad som rymdes i trumman, kanske t o m färre. Och kriminella kan inte gå till skytteklubben och köpa mer ammo hur som helst. Fanns det bara en halvfull ask mp som stals tillsammans med revolvern vid inbrottstillfället eller i något annat sammanhang så var det i praktiken oftast det man hade att tillgå om man ville vara ute och panga runt.
Bägge teorierna förklarar det lite udda och ovanliga ammunitionsvalet.
Citera
2021-02-25, 14:59
  #4308
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Om vi ändå spekulerar och teoriserar så är min personliga lilla teori att mördaren helt enkelt bara hade två patroner att tillgå.

Om det var CA tror jag han hade minst tre patroner med sig. En nogsamt sparad. Han kan knappast ha bedömt det som särskilt troligt att han skulle komma undan med detta.

CP antingen trodde det var rimligt att komma undan, alternativt begrundade inte saken alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in