2021-02-25, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Är det här ett förhör med Almsäter? Det här handlar ju om en person som blev uppringd 23.40 och fick veta att Palme blivit mördad?

Kan det vara förhör med fotografen som tog kort på dem vid Sabbatsberg?
Citera
2021-02-25, 06:57
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nu har jag lyckats tyda 90 % av fru Palmes handstil. Förutom fynden av Dahlsten kl 1100 på morddagen och det mycket troliga besöket hos Roberta Settels den första februari, så noterar jag samtal med ambassadörerna Örn (Moskva) och Liljegren (Öst-Berlin). Lunchen med Pankin finns med.

Särskilt intressant tycker jag är statsministern tycks sitta en längre tid med Synnergren onsdagen den 19. februari. Precis som med Dahlsten så är detta ny information.

Det gäller också det som jag fäster mest vikt med. Tisdagen 18/2 möter han på Statsrådsberedningen kl 1100 Björn Wall, en partitjänsteman.
Denne har jobbat som chaufför åt Gunnar Sträng för att senare bli facklig sekreterare (efterträdde Damberg). Efter mordet blev han så småningom partikassör (tror han efterträdde Damberg en gång till), men fick sparken 1992 när A-pressen gick i konkurs.

Hursomhelst, det finns ett avsnitt i Det grå brödraskapet som avhandlar honom som en slags auktoritet inom partiet när det kommunisterna. Han har därför med stor säkerhet med IB att göra. Eftersom det på andra håll i denna SOU finns belagt hur Birger Elmér höll kvar taget om kanalerna till grannländerna, i synnerhet Finland, efter att han formellt avgick, så sätter jag ett rött utropstecken vid rubriken för mötet i almanackan:

Nordiska frågor.

På tema IB ser jag nu att det i i IM-listan (26:e sidan) står noterat att Koci beordrar patrull 3110 kl 0140 till Gästrikegatan 12 på uppdrag med noteringen Utrikesministern. Uppdraget utfört kl 0148, vilket skulle kunna betyda en transport.

Fast Sten Andersson skulle ju ha blivit väckt i Idre senare på natten och hämtad med helikopter till Gärdet på lördagsmorgonen. Är det här ännu en person som var i Stockholm, fast han var någon annanstans?
Citera
2021-02-25, 10:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
På tema IB ser jag nu att det i i IM-listan (26:e sidan) står noterat att Koci beordrar patrull 3110 kl 0140 till Gästrikegatan 12 på uppdrag med noteringen Utrikesministern. Uppdraget utfört kl 0148, vilket skulle kunna betyda en transport.

Fast Sten Andersson skulle ju ha blivit väckt i Idre senare på natten och hämtad med helikopter till Gärdet på lördagsmorgonen. Är det här ännu en person som var i Stockholm, fast han var någon annanstans?

Tror inte det. I sin dagbok omnämner ÖB Lennart Ljung hur utrikesminister Sten Andersson hämtas av försvaret i Idre. En konspiration som innefattar dessa två är för mig fablernas värld.

På något sätt är adressen Gästrikegatan 12 bekant. Kan det vara någon annan UD - gubbe det rör sig om?
Senast redigerad av mvagrippa 2021-02-25 kl. 10:07.
Citera
2021-02-25, 10:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror inte det. I sin dagbok omnämner ÖB Lennart Ljung hur utrikesminister Sten Andersson hämtas av försvaret i Idre. En konspiration som innefattar dessa två är för mig fablernas värld.

På något sätt är adressen Gästrikegatan 12 bekant. Kan det vara någon annan UD - gubbe det rör sig om?

Det låter definitivt långsökt.
Fast det står uttryckligen ”Utrikesministern” i IM, det kan vem som helst läsa.

Det kan finnas alla möjliga förklaringar. Hade UM varit väckt före kl 0140, vilket han enligt officiell information inte var, så hade man kan kunnat tänka sig att patrullen skulle hämta någon/något.

Nåväl, i helgen ska jag gå igenom de tolv jag har bestämt mig för att granska på adressen. Då har jag snabbvaskat en Sehlstedt och fröken Kroné högst upp från Föllinge. Världen är liten, men hon flyttade som femåring till Avesta 1921.
Citera
2021-02-25, 11:31
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det låter definitivt långsökt.
Fast det står uttryckligen ”Utrikesministern” i IM, det kan vem som helst läsa.

Det kan finnas alla möjliga förklaringar. Hade UM varit väckt före kl 0140, vilket han enligt officiell information inte var, så hade man kan kunnat tänka sig att patrullen skulle hämta någon/något.

Nåväl, i helgen ska jag gå igenom de tolv jag har bestämt mig för att granska på adressen. Då har jag snabbvaskat en Sehlstedt och fröken Kroné högst upp från Föllinge. Världen är liten, men hon flyttade som femåring till Avesta 1921.

Bingo!

Jag gjorde en sista koll och änkan Kroné verkar vara syster till Siri Kroné, mera känd från stora IB-avslöjandet.

Mera om Siri här: https://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-3
Citera
2021-02-25, 11:46
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Bingo!

Jag gjorde en sista koll och änkan Kroné verkar vara syster till Siri Kroné, mera känd från stora IB-avslöjandet.

Mera om Siri här: https://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-3

Då är det bekräftat. Siri och Nelly Elise Kroné var systrar från Föllinge.

Den senare alltså boende på Gästrikegatan 12, dit Koci skickar patrull 3110 kl 0140 mordnatten med noten Utrikesministern.

Jag tar med mig det i det fortsatta med hypotesen att lillasystern också tillhörde gamla IB.
Citera
2021-02-25, 14:04
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

8 minuter är ett väldigt kort uppdrag. Man hinner åka dit men inte åka därifrån eller göra något där.
Polis Koci kanske trodde Sten Andersson var i Stockholm men det upptäcktes att det var fel. Sten bodde i villa i Enskededalen, åtminstone några år tidigare. Men jag håller inte för uteslutet att han gjorde privata nattäventyr på andra adresser.

Citat:
Då är det bekräftat. Siri och Nelly Elise Kroné var systrar från Föllinge.

Den senare alltså boende på Gästrikegatan 12, dit Koci skickar patrull 3110 kl 0140 mordnatten med noten Utrikesministern.

Jag tar med mig det i det fortsatta med hypotesen att lillasystern också tillhörde gamla IB.
En akut IB-uppgift skulle då sortera under Sten Andersson ("Utrikesministern"). Inte omöjligt? Sten Anderssons rötter var mycket djupare än t ex Roine Carlssons.
Citera
2021-02-25, 14:24
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
8 minuter är ett väldigt kort uppdrag. Man hinner åka dit men inte åka därifrån eller göra något där.
Polis Koci kanske trodde Sten Andersson var i Stockholm men det upptäcktes att det var fel. Sten bodde i villa i Enskededalen, åtminstone några år tidigare. Men jag håller inte för uteslutet att han gjorde privata nattäventyr på andra adresser.

En akut IB-uppgift skulle då sortera under Sten Andersson ("Utrikesministern"). Inte omöjligt? Sten Anderssons rötter var mycket djupare än t ex Roine Carlssons.

Nej, till Barbro Stigsdotters väg i Enskededalen hann man inte.

Siri Kroné var enligt Bratt nära väninna till Sven Andersson.
Citera
2021-02-25, 14:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Nej, till Barbro Stigsdotters väg i Enskededalen hann man inte.

Siri Kroné var enligt Bratt nära väninna till Sven Andersson.
Det var intressant. Står det i IB och hotet mot vår säkerhet (1973)?
"Utrikesministern" kan vara kod för Sven A. Är det det pensionerade gardet som ska mobiliseras på natten?

Siri K rekryterades till IB av en av rikspolisstyrelsens socialdemokrater Essen Lindahl, enligt Lampers SOU.
Citera
2021-02-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Sten Flygare antar jag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEVEzG/pekar-ut-torped--i-tv-inslag-dagen-efter-palmemordet

Som pekade ut mannen i den blå kepsen som Eugene de Kock eller hans "doppelgänger".
https://i.imgur.com/PVwtOpE.jpg
Fast ursprungligen var beskrivningen CP.

Han är ju lite konstskjojare och det var väl anledningen till vistelsen i Stockholm vad han uppgav själv.
Citera
2021-02-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja utan tvekan. WT-män och övervakning är redan klarlagt. Föllinges agerande väcker frågor, inte minst med det senaste vittnesmålet med kvinnan som säger sig ha sett en polis från Bagarmossen med WT vid Dekorima mordkvällen.

HÖ var alldeles för kategorisk för att vara trovärdig. Han hävdade till och med att ingen av observationerna av WT-män signalementsmässigt kunde kopplas tlll någon annan observation av WT-män. Som vi vet en ren lögn.

DA hade insett problemet. Troligen långt innan han berättade om sina misstankar vid presskonferens 2016.

Så här skrev polisen om vapenregistren, det är möjligt att jag misförstått och att det trots detta är möjligt att få fram registren? Som jag förstår kan man begära ett "överklagbart beslut". Det står på slutet.

Sekretess gäller enligt 18 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) för uppgift som hänför sig till vapenregister enligt vapenlagen (1996:67), om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan fara för att vapen eller ammunition kommer till brottslig användning.

Sekretess gäller vidare enligt 18 kap. 16 a § OSL hos Polismyndigheten för uppgift i ärende enligt vapenlagen (1996:67), om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan fara för att vapen eller ammunition kommer till brottslig användning. Lag (2014:633).

Begäran om utlämning av uppgifterna, som du önskar, avslås således då det inte står klart att uppgifterna kan lämnas ut utan fara för att vapen eller ammunition kommer till brottslig användning. Sekretessen i bestämmelserna regleras med ett omvänt skaderekvisit, vilket innebär en presumtion för sekretess.

Detta är en tjänstemannaprövning som inte går att överklaga. Önskas ett överklagbart myndighetsbeslut är ni välkommen att ställa förfrågan via brev till Polismyndigheten, Rättsavdelningen, Enheten för rättslig styrning och stöd, Box 12256, 102 26 Stockholm, alternativt via e-post till registrator.kansli@polisen.se. Ange diarienummer A103.140/2021 vid korrespondens.
Detta gäller alltså enbart för att förhindra att tjuvar kartlägger vapensystem aktuella innehav i syfte att stjäla vapnen. Att begära ut uppgifter från 1986 kan naturligtvis inte nekas i detta läge med mindre än att den som frågar är tidsresenär.
Citera
2021-02-25, 18:25
Medlem
Citat:
Jag lutar fortfarande mot fordon. I min huvudhypotes, så spanar Tunnelbanemannen mot oönskade element ur Bängen. I synnerhet bilar.

Ja fordon ligger högt om det gäller spädbarnsdöd. Optimalt är att placera ut fotfolk före o heller i dennes färdriktning som löser av förföljare. Minskar risken för upptäckt dramatiskt.

Dessutom ger det handlingsberedskap att genskjuta om objektet ändrar färdväg.

Är syftet att skjuta vill man placera sig mellan offret och förmodad destination för att säkert kunna ligga före och möta upp med minimal exponering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in