Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Tack för upplägget, det blir något att bita i!
Ett par kommentarer.
Varför tar Säpo inte in almanackan för mars/april också?
Intressant att Säpo intresserar sig för några specifika händelser under jul/nyåret. Nu visar det sig att OP var hos Alma Myrdal 1/2 istället för den 1. eller den 2. Januari.
Sen finns det ett särskilt möte inbokat med allerstädes närvarande Ulf Dahlsten kl 1100 på morddagen som åtminstone för mig varit tidigare helt okänt. Det finns inte med i GRK-materialet i alla fall.
Skulle han få instruktion om sin påstådda USA-resa? Skulle han bli flyttad? Var det säkerhetsfrågor? Eller var det lönesamtal?
Nu har jag lyckats tyda 90 % av fru Palmes handstil. Förutom fynden av
Dahlsten kl 1100 på morddagen och det mycket troliga besöket hos
Roberta Settels den första februari, så noterar jag samtal med ambassadörerna
Örn (Moskva) och
Liljegren (Öst-Berlin). Lunchen med
Pankin finns med.
Särskilt intressant tycker jag är statsministern tycks sitta en längre tid med
Synnergren onsdagen den 19. februari. Precis som med Dahlsten så är detta ny information.
Det gäller också det som jag fäster mest vikt med. Tisdagen 18/2 möter han på Statsrådsberedningen kl 1100
Björn Wall, en partitjänsteman.
Denne har jobbat som chaufför åt
Gunnar Sträng för att senare bli facklig sekreterare (efterträdde
Damberg). Efter mordet blev han så småningom partikassör (tror han efterträdde Damberg en gång till), men fick sparken 1992 när A-pressen gick i konkurs.
Hursomhelst, det finns ett avsnitt i
Det grå brödraskapet som avhandlar honom som en slags auktoritet inom partiet när det kommunisterna. Han har därför med stor säkerhet med IB att göra. Eftersom det på andra håll i denna SOU finns belagt hur
Birger Elmér höll kvar taget om kanalerna till grannländerna, i synnerhet Finland, efter att han formellt avgick, så sätter jag ett rött utropstecken vid rubriken för mötet i almanackan:
Nordiska frågor.