2021-02-24, 20:06
Medlem
Ett annorlunda tips i Palmemordet.

Mordet ska ha utförts på befallning av Jugoslaviska underrättelsetjänsten och Bofors ledning.
Mordorsaken var att herr Palme ämnade starta en undersökning om de sändningar Bofors sänt och sålt till Atominstitutet Vinča Belgrad.

https://drive.google.com/file/d/1ysoYrXH8iXW71RsrMz2EpKQtjBteWGUd/view
20020925 Atominstitutet Vinča Belgrad.
Citera
2021-02-24, 20:07
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Men 17-åriga killar? Jag vet givetvis inte, men vilken roll skulle de ha? Om deras historia inte stämmer är det väl troligare att de hittat på nån annan skit.

De var på sitt 22:a år resp 23:e år.
Senast redigerad av 14thInt 2021-02-24 kl. 20:20.
Citera
2021-02-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
De var på sitt 22:a år bägge två.

Okej då har jag fått fel person. Du har säkert rätt, jag hittar inte ens personuppgifterna nu men vet att han jag trodde att det var är född 1968.
Citera
2021-02-24, 20:20
Medlem
Jag har sett var sitt förhör med Ekman och Almsäter

De verkar ha blivit förhörda tack vare någon har uppmärksammat tidningsartikeln i Svenska Dagbladet 860301.
Om det inte finns fler förhör så förhörs Ekman och Almsäter nästan tre år efter mordet.

https://drive.google.com/file/d/19ajGb62-Jijk8aJbiPys8CtPVbAxD0cm/view
Almsäter 881010

https://drive.google.com/file/d/1oHfNDT5vfB8ZBE1d2YolaOsLobjvA7v7/view
Ekman 881110
Citera
2021-02-24, 20:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Okej då har jag fått fel person. Du har säkert rätt, jag hittar inte ens personuppgifterna nu men vet att han jag trodde att det var är född 1968.

Jag skrev fel, nu korrigerad. På sitt 22:a resp 23 år.
Födda 1963 resp 1964 alltså.
Citera
2021-02-24, 20:23
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett var sitt förhör med Ekman och Almsäter

De verkar ha blivit förhörda tack vare någon har uppmärksammat tidningsartikeln i Svenska Dagbladet 860301.
Om det inte finns fler förhör så förhörs Ekman och Almsäter nästan tre år efter mordet.

https://drive.google.com/file/d/19ajGb62-Jijk8aJbiPys8CtPVbAxD0cm/view
Almsäter 881010

https://drive.google.com/file/d/1oHfNDT5vfB8ZBE1d2YolaOsLobjvA7v7/view
Ekman 881110

Du ser på löpnumren att det finns tidigare förhör.
Citera
2021-02-24, 20:27
Medlem
Någon som känner till vilka civila poliser som kan ha färdats i en Ford Scorpio på mordkvällen?
Citera
2021-02-24, 21:42
Medlem
Alltså med tanke på vad som är känt.
Owe P är mannen som avrättar op. Magkänslan säger hundra procent.
Problemet blir varför...
Citera
2021-02-24, 21:42
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Någon som känner till vilka civila poliser som kan ha färdats i en Ford Scorpio på mordkvällen?

Förmodligen Börje Moberg och Torsten Kviberg. Två av de tre civila poliserna på natten på mordplatsen. Den tredje är Wincent Lange som dyker upp ca en timme senare efter samtal från Kviberg.

De kan förmodligen ses i Striptease från 1995 innanför avspärrningen. Ingen av dem har gubbkeps eller knälång rock. Lange hade inte heller det.
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw&t=2m25s

Sekvensen är dock bortklippt från Rapportsändningen som ligger uppe på Öppet Arkiv. Jag skrev om det för ett par veckor sedan.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2021-02-24, 22:18
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tack för upplägget, det blir något att bita i!

Ett par kommentarer.

Varför tar Säpo inte in almanackan för mars/april också?
Intressant att Säpo intresserar sig för några specifika händelser under jul/nyåret. Nu visar det sig att OP var hos Alma Myrdal 1/2 istället för den 1. eller den 2. Januari.

Sen finns det ett särskilt möte inbokat med allerstädes närvarande Ulf Dahlsten kl 1100 på morddagen som åtminstone för mig varit tidigare helt okänt. Det finns inte med i GRK-materialet i alla fall.
Skulle han få instruktion om sin påstådda USA-resa? Skulle han bli flyttad? Var det säkerhetsfrågor? Eller var det lönesamtal?

Nu har jag lyckats tyda 90 % av fru Palmes handstil. Förutom fynden av Dahlsten kl 1100 på morddagen och det mycket troliga besöket hos Roberta Settels den första februari, så noterar jag samtal med ambassadörerna Örn (Moskva) och Liljegren (Öst-Berlin). Lunchen med Pankin finns med.

Särskilt intressant tycker jag är statsministern tycks sitta en längre tid med Synnergren onsdagen den 19. februari. Precis som med Dahlsten så är detta ny information.

Det gäller också det som jag fäster mest vikt med. Tisdagen 18/2 möter han på Statsrådsberedningen kl 1100 Björn Wall, en partitjänsteman.
Denne har jobbat som chaufför åt Gunnar Sträng för att senare bli facklig sekreterare (efterträdde Damberg). Efter mordet blev han så småningom partikassör (tror han efterträdde Damberg en gång till), men fick sparken 1992 när A-pressen gick i konkurs.

Hursomhelst, det finns ett avsnitt i Det grå brödraskapet som avhandlar honom som en slags auktoritet inom partiet när det kommunisterna. Han har därför med stor säkerhet med IB att göra. Eftersom det på andra håll i denna SOU finns belagt hur Birger Elmér höll kvar taget om kanalerna till grannländerna, i synnerhet Finland, efter att han formellt avgick, så sätter jag ett rött utropstecken vid rubriken för mötet i almanackan:

Nordiska frågor.
Citera
2021-02-24, 23:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Men 17-åriga killar? Jag vet givetvis inte, men vilken roll skulle de ha? Om deras historia inte stämmer är det väl troligare att de hittat på nån annan skit.

Ja, naturligtvis tror jag inte att de anförtroddes något avgörande. Men deras berättelser parade med vittnesobservationerna väcker frågor. Vi behöver förstå vad de ägnade sig åt egentligen och varför.

Är det inte också ett väldigt apart beteende att ta sig ända från förorten till Kungsträdgården, få veta att discot var fullt och sedan genast bestämma sig för att gå hem igen? Kunde de inte, när de ändå var på stan, ha hittat på något annat en stund? Det var kallt (-8) och blåsigt. Nej då, de säger att de vände på klacken och knallade hemåt igen?

Storyn är konstig. Deras berättelser avviker från varandra i detaljer. Det verkar som att de bestämt sig för att ljuga ihop en historia men är inte tillräckligt samsnackade.

De beger sig till Sabbatsberg? De var inte särskilt varmt klädda men tog ändå en sväng dit i kylan.

Var de egentligen på Malmskillnadsgatan vid trappkrönet? Var den korte mörkhårige unge mannen i skinnjacka som sprang som fan in på Tunnelgatan i själva verket Almsäter?

Etc.

Behöver inte ha ett smack med mordet att göra. Men frågan behöver klarläggas. De var så vitt jag förstår inte 17 utan 22 resp 23 år.
Senast redigerad av Basfakta 2021-02-24 kl. 23:34.
Citera
2021-02-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Förmodligen Börje Moberg och Torsten Kviberg. Två av de tre civila poliserna på natten på mordplatsen. Den tredje är Wincent Lange som dyker upp ca en timme senare efter samtal från Kviberg.

De kan förmodligen ses i Striptease från 1995 innanför avspärrningen. Ingen av dem har gubbkeps eller knälång rock. Lange hade inte heller det.
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw&t=2m25s

Sekvensen är dock bortklippt från Rapportsändningen som ligger uppe på Öppet Arkiv. Jag skrev om det för ett par veckor sedan.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Rörande en person i Scorpion säger Almsäter att det var en man i 30-årsåldern, ganska lång bärandes på en ljus överrock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in