2021-02-25, 00:35
Medlem
neuron-drones avatar
Ingen tar ju hand om sina egna barn idag. När de är ett år skeppas de iväg till dagis där vem som helst kan göra vad som helst med dem.

I England börjar man läsa franska när man är 4 och några år senare åker man på internatskola.

Men handikappade barn ska bo hemma?

Om man klarar att ta hand om barnet så tror jag både föräldrar och barn vill ha barnet hemma. Men är det en väldigt stor utmaning så kanske det är bättre att proffs får göra det. Det känns vettigare att ha ett sådant barn på ett hem än att ha dubbelpersonal dygnet runt för barnets skull. Det blir ju inget hem. Och har man barn sedan innan, hur mår de med alla personal som springer in och ut hela tiden?

Sedan finns det föräldrar som behandlar handikappade barn som husdjur och vägrar släppa dem. Som inte tar in en extra personal (när det inte är så allvarligt handikapp så hjälp inte behövs hela tiden). Har sett hur ett sådant barn inte vågar flytta hemifrån som vuxet eftersom mamma och ingen annan alltid hjälpt till. Då är man för gammal för att acceptera personal. Tycker synd om de unga vuxna. En del gör mycket pengar på att vårda sitt eget barn med. Vet en familj som blivit rika på det. Det är lika snett och utnyttjande som att sätta barnet på ett hem.

Även ett handikappat barn blir vuxet, förhoppningsvis.

I USA finns medicin som man använder på svårt handikappade barn så att de inte ska växa ur småbarnsstorlek, för att de ska vara praktiska att ta hand om när de blir vuxna för då kan mamma ha barnet hemma. Lite sjukt, men eftersom det saknas valmöjligheter i USA fattar jag.

Jag förstår de som vill ha barnet hemma, och jag förstår de som lämnar bort barnet när det är uppenbart att proffs behövs.
Citera
2021-02-25, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protontitanen
Hallå

Såg en video om en hjärtskärande Reddittråd där en kvinna berättat vilken otroligt negativ påverkan hennes gravt utvecklingsstörda son hade på henne. I slutet, efter att bl.a. hennes man enligt hennes misstankar begått självmord pga sonen, så skrev hon att någon från något hem skulle komma och hämta honom.

Detta är i USA.

Finns det något liknande i Sverige? Alltså ett hem som man kan lämna bort sitt utvecklingsstörda barn på om man känner att man inte klarar av att ta hand om hen.

Kvinnan i Reddittråden beskrev det som att hon hade ett barn som hon inte kunde se var "där" överhuvudtaget, han hade spenderat sitt liv hemma kopplad till maskiner och att ta hand om honom var ett 24/7 jobb. Hon hade aldrig fått någon respons ifrån honom, han kunde lika gärna vara död. Tycker ni att man bör lämna bort ett sådant barn om man har chansen?

Alltså menar då inte ett barn som har Downs eller dylikt utan någon som man inte ens känner är vid medvetande på riktigt, som inte kan göra någonting själv, inte ens andas
I första hand får man stöd i sitt föräldraskap för att orka vara en familj.
Det finns olika andra lösningar också, men det är inget föräldrarna väljer ur en meny, utan det avgör samhället utifrån barnets behov.
Citera
2021-02-25, 00:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart man kan lämna bort barn. Soc är ganska på själva att ta barn från föräldrar som inte sköter sin uppgift. Förmodligen kommer barnet få ett bättre liv rentav. Om nu föräldrarna inte orkar med längre.

Det nya idag är ju att det föds extremt färre barn med utvecklingsstörning. Detta beroende på att blivande föräldrar kollar upp innan och det blir abort om det är en "jobbig" en.
Citera
2021-02-25, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Empati är en av människans styrkor och en sak som skiljer oss från djuren vetenskapligt bevisat, du verkar sakna detta, du bör därmed avlivas med din egen logik. Men du är såklart undantaget? Varför?

Ja man ska dra upp varenda jävel i livbåten så att alla till slut sjunker, det är definitionen på empati enligt dagens feministiska regering.

Verklig empati kräver offer, precis som allting annat som är fungerande i längden.
Citera
2021-02-25, 01:47
Medlem
snoamers avatar
Sånt man får vara beredd på om man ska ha egna barn. Varför kan folk inte adoptera då om man är så rädd för att ta hand om en utvecklingsstörd unge? I Sverige får man ju dock väldigt mycket stöd för sånt. Personal/assistenter som kommer hem till en och avlastar etc
Citera
2021-02-25, 01:50
Medlem
här är förresten tråden jag pratar om, borde lagt in den i min ts https://www.reddit.com/r/confession/...ly_disabled_7/
Citera
2021-02-25, 02:12
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Sånt man får vara beredd på om man ska ha egna barn. Varför kan folk inte adoptera då om man är så rädd för att ta hand om en utvecklingsstörd unge? I Sverige får man ju dock väldigt mycket stöd för sånt. Personal/assistenter som kommer hem till en och avlastar etc

Alla tror att just de har rätt till en trevlig, intelligent och fullt frisk unge.

Vad jag vet kan man ännu inte beställa sin bebis. Men det kommer säkert i framtiden, jag menar Kina aborterar alla flickfoster.
Citera
2021-02-25, 02:18
Medlem
Skicka privatmess, jag hämtar upp i allt inom 30 mil från Gnarp för bensinpengar.
Citera
2021-02-25, 02:29
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Skicka privatmess, jag hämtar upp i allt inom 30 mil från Gnarp för bensinpengar.

Citera
2021-02-25, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ja man ska dra upp varenda jävel i livbåten så att alla till slut sjunker, det är definitionen på empati enligt dagens feministiska regering.

Verklig empati kräver offer, precis som allting annat som är fungerande i längden.
Exakt, någon måtta får det vara. Värt att nämna är att hög empati i princip enbart innehavs utav vita människor, iaf i den grad han beskriver som mänsklig empati
Citera
2021-02-25, 02:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Exakt, någon måtta får det vara. Värt att nämna är att hög empati i princip enbart innehavs utav vita människor, iaf i den grad han beskriver som mänsklig empati

Medkänsla finns. Empati är ett slaskbegrepp. Det betyder det du vill att det ska betyda.
Citera
2021-02-25, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Alla tror att just de har rätt till en trevlig, intelligent och fullt frisk unge.

Vad jag vet kan man ännu inte beställa sin bebis. Men det kommer säkert i framtiden, jag menar Kina aborterar alla flickfoster.
https://www.aftonbladet.se/family/a/...tern-fyllt-tre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in