2021-02-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
När det hålls syriska bröllop med 150 personer och ingen fälls för brott mot smittskyddslagen så är det knappast mer information som behövs.
Om skattemyndigheten börjar med att rekommendera ett frivilligt belopp man ska betala in varje år så kommer Sverige att gå i putten.
Frivillighet är bra men det fungerar inte utan lagar och sanktioner.
Stefan Löfvén vill inte gå på sina politiska väljare därför ingen fälldes för brott. Löfvén gör politik ut av pandemin.
Citera
2021-02-24, 22:23
Medlem
Medan andra länder inför strikta restriktioner här är det fritt fram att åka till skidorterna och smitta alla andra runtomkring sig.

https://texttv.nu/115/arkiv/sida/29607556
Citera
2021-02-24, 22:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Mindre roligt i Jönköping där intensivvården nu är så belastad att man begär stödinsatser från andra regioner.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/jonkoping-forst-med-att-begara-corona-forstarkning?fbclid=IwAR37pXKNy_LRALOPcETlESw75Tdf n4og6Zzqejlk 1WVd5uL77ioTUMye2zY

Problemet i Jönköping är att "man fastnat" på en hög platå i smittan, den har inte ökat men inte heller gått ner som i resten av Sverige. Detta har lett till att sjukvården har varit hårt belastad under lång tid och då räcker inte ens krisavtal till eftersom personalen inte kan arbeta 24/7 (de är människor även dem).

Inlagda har pendlat mellan 60-80 (varav 15-20 på IVA) sedan i december. Särskilt IVA är mycket högt, flest i Sverige relativt befolkning. Och har alltså varit så I flera månader.
Senast redigerad av Beaver14 2021-02-24 kl. 22:27.
Citera
2021-02-24, 22:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Undra om den sydafrikanska varianten kommer orsaka totalt kaos i Sverige?

Snarare den brittiska då den är mer spridd.
Citera
2021-02-24, 22:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Du får hålla reda på vad du själv skrivit idag. Jag är inte din sekreterare.

Men för helvete vad du håller på och löjlar dig!

Om man nu skall vara petig med siffror! Även om majoriteten i riket inte varit under 60, Har du någon källa på att så inte är fallet i Jönköping?

Jag skrev som du länkar till, att det inte är jättekonstigt om de flesta i jönköpng varit under 60 när medianen för riket är 63..

Men om du vill fortsätta tjafsa om detta, får du göra det själv..
Citera
2021-02-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu är jag inte med längre regeringen har gått för långt. Handla ensam kommer jag inte att göra. Tar en egen kundvagn och låtsas att jag inte känner min fru, väl vid självskanningen slänger jag mina saker i hennes vagn och går före. Det är ändå jag som får bära.

Haha wtf? Handla online och beställ hem för hel*te
Citera
2021-02-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Problemet i Jönköping är att "man fastnat" på en hög platå i smittan, den har inte ökat men inte heller gått ner som i resten av Sverige. Detta har lett till att sjukvården har varit hårt belastad under lång tid och då räcker inte ens krisavtal till eftersom personalen inte kan arbeta 24/7 (de är människor även dem).

Inlagda har pendlat mellan 60-80 (varav 15-20 på IVA) sedan i december.
I nuläget är en hel del 20-50 åringar inlagda på IVA enligt Smålands Dagblad.
Citera
2021-02-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den parameter som ha minst slumvariation är antalet sjukhusinläggningar.

Bekräftade fall är en skakig parameter eftersom många har lindriga eller inga symtom alls och faller utanför den statistiken,
Sant, men nu i vaccinationstider så kan man inte längre mäta smittan med sjukhusinläggningar. Samma nivå på antalet sjukhusinläggningar kommer successivt att spegla allt mer sjukdom eftersom de sköraste vaccineras först.
Citera
2021-02-24, 22:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Inlagda har pendlat mellan 60-80 (varav 15-20 på IVA) sedan i december.

Dom har ju typ legat på första plats avseende inlagda på iva/invånare hela perioden, men något undantag möjligtvis för Skåne. Men Skåne har ju mer än halverat antalet inlagda på iva och minskat övriga inlagda med 2/3.
Jävligt konstigt att man inte fått en nergång som alla andra..
Citera
2021-02-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det fetade gäller även nationellt. När smittan tog fart i oktober gjorde den från ett utgångsläge där mellan 20-30 personer intensivvårdades för covid nationellt. Nu tar det fart utifrån den tiodubbla nivån, i dagsläget är ca 220 inlagda.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Det ser oerhört dystert ut.
Dystert för de enskilda 0,02 promille inlagda ja. Knappast en apokalyps som kräver drakoniska inskränkningar i folks frihet. Lär dig förstå distinktionen mellan antal och andel.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Jag gillar inte riktigt uttrycket ”en hel del”
Vad fan innebär det. 3st, 6 st eller 20 st? Det beror ju på vad man har för utgångspunkt..
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Svarat på det tidigare. Det är ingen 20-åring inlagd (har inte varit på hela detta året). Och andelen under 60 är inte större än den varit tidigare. Du kan kolla det själv i SIR.

Det är inte åldern på de inlagda som är problemet, det är antalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in