2021-02-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag läser bara vad de skriver själva.
Du klarar att läsa det också eller?
Så fort man hänvisar till officiell statistik går alla alarmister bananas. Ingen kommenterar någonsin statistiken i sig. Det är meningen man ska ”känna” hur farligt allt med Covid är, aldrig basera sig på fakta.
Citera
2021-02-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Dagens nya restriktioner var det sjukaste hittills. Varför i hela friden ska ställen som caféer och pizzerior stänga kl 20.30 på kvällen? Hur i h-e hjälper det mot smittspridning? Argumenten för alkoholbegränsningen kan jag ju åtminstone förstå även om jag tycker att det är dåligt, men det här är bara skumt. Regeringen vet inte vad de ska göra och tar nu fram "tuffa" åtgärder som inte ens hjälper för att framstå som bra inför svenska folket...
De måste visa "handlingskraft" och skidresor och munskydd är no-go zone, det har Tegnell cementerat.
Citera
2021-02-24, 22:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Så fort man hänvisar till officiell statistik går alla alarmister bananas. Ingen kommenterar någonsin statistiken i sig. Det är meningen man ska ”känna” hur farligt allt med Covid är, aldrig basera sig på fakta.

Nu känns det som att vi missuppfattar varandra.

Det var just det jag försökte påpeka i mitt allra första inlägg.

Alltså att region Jönköping försöker ingjuta mer allvar genom att hänvisa till att det ligger 20-60 åringar på iva.
Jag hävdade då att statistiken visar att det legat massor av folk i den kategorin hela året.

Jag lägger mig inte i hur de försöker få folk att fatta allvaret, men just detta var en ganska dålig strategi..
Citera
2021-02-24, 22:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är ju julafton för hypokondriker. Alltså sådana som inte ens blivit testade att de haft Covid skyller alla sina besvär att de hade det. Eftersom det är så nytt kan läkarna inte direkt som brukligt säga åt dom att skärpa sig och de får ju även utrymme i media.

Framförallt gör ju dessa också att de som faktiskt fått långtidsproblem inte blir trodda.
För det är klart att det finns en grupp som råkat ut för det..
Citera
2021-02-24, 22:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Lite förvånade att Jönköping inte infört åtminstone någonting regionalt kring restriktioner.
Deras kurva har ju vägrat ge vika sedan november. Att det krävdes oerhört liten ökning för att det skall braka ihop kan ju inte vara särskilt förvånande..
Jag hoppas inte att det är Tegnell och gänget som motarbetat, men jag misstänker det starkt..
Det fetade gäller även nationellt. När smittan tog fart i oktober gjorde den från ett utgångsläge där mellan 20-30 personer intensivvårdades för covid nationellt. Nu tar det fart utifrån den tiodubbla nivån, i dagsläget är ca 220 inlagda.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Det ser oerhört dystert ut.
Citera
Bannlyst
Om 2 personer är inomhus och ingen är förkyld eller några symtom.

Och båda har munskydd och visir. Då borde ju risken var obefintlig att bli smittad väl?

Och man stoppar inte fingrar i näsa eller ögon
Citera
Avslutad
Undra om den sydafrikanska varianten kommer orsaka totalt kaos i Sverige?
Citera
2021-02-24, 22:12
Medlem
Citat:
När i helvete har jag påstått det?

Jag ville bara visa på att ”förvåningen” i Jönköping över att många på iva var mellan 20 och 60 blir lite märklig när medianen uppenbart är 63 år. De har ju under hela året haft många i den gruppen.
Citat:
Medianen på IVA är 63 år, så det är ju inte så konstigt om hälften av alla inlagda är under 60. Eller hur?
Du får hålla reda på vad du själv skrivit idag. Jag är inte din sekreterare.
Citera
2021-02-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag vet, men det var de siffrorna jag fick och det var det jag räknade på. Det är väl bättre att utgå från en hel vecka än fem dagar (med tanke på att helgerna påverkar så mycket). Varför snackar du om rapportdag vs insjuknande? Rapporterade siffror är ju samma kriterium (rapportdag)! Men visst du har rätt att det trots det blir stor variation. 7-dagars medel blir också det stor variation (helgerna påverkar mycket) men då blir Re=1.18! Man borde som ECDC ta 14 dagar, men då hamnar man ju där kurvan vänder så i detta fall funkar det inte så bra.
Vid uppskattning av R-talet så är man intresserad av verkligheten, hur snabbt smittan sprider sig på riktigt. Statistiken speglar inte verkligheten, inte dag för dag. Blir du sjuk på en lördag så är det till viss del slumpen som avgör vilken dag du fastnar som en siffra i statistiken. Därför blir det meningslöst att beräkna R-tal baserat på enstaka dagar.
Citera
2021-02-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
Och när det muterar då (vilket virus alltid gör)?
1100 sprutor om året kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Alla pandemier som kommit har väl försvunnit tillslut? Borde väl ske med detta virus också?

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Så fort går det inte. I värsta fall en gång om året.

Exakt.
... och till råga på allt ska man komma ihåg att virus som muterar i väldigt många fall gör det till ett mildare dito.
I kombination med vaccin kommer covid-19, precis som alla andra virus som existerar och alla andra pandemier som varit, att ”försvinna” till något som i absolut värsta fall kräver en spruta en gång om året för de i riskgrupper.
Exakt som dagens influensa alltså.
Över tid kommer det inte att vara någon skillnad.

Det är alldeles för mycket jävla snack om alla mutationer. Som om Covid-19 är något jävla extremt som muterar till något som till slut mynnar ut i dynamit om två år. För helvete. Det kommer inte att ske. Inse det.

Herregud.
Citera
2021-02-24, 22:15
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Kommer säkert att uppstå mycket bråk när folk ska handla och ens fru/man inte följa med in. Då är det nog bättre med krav på munskydd i affären istället.

Måste par alltid hänga ihop? Gud, kan man inte se det som en stunds egentid att få gå in på Coop utan att ha med sig sin familj?
Citera
2021-02-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Måste par alltid hänga ihop? Gud, kan man inte se det som en stunds egentid att få gå in på Coop utan att ha med sig sin familj?

Inget är så heligt som att lämna ungar och fru hemma för en halvtimmes botaniserande bland hyllorna på Maxi.

Vem fan åker med familjen till affären? Ha.
Har inte folk annat för sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in