2021-02-24, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Dagens nya restriktioner var det sjukaste hittills. Varför i hela friden ska ställen som caféer och pizzerior stänga kl 20.30 på kvällen? Hur i h-e hjälper det mot smittspridning? Argumenten för alkoholbegränsningen kan jag ju åtminstone förstå även om jag tycker att det är dåligt, men det här är bara skumt. Regeringen vet inte vad de ska göra och tar nu fram "tuffa" åtgärder som inte ens hjälper för att framstå som bra inför svenska folket...

Om pizzerior och cafén stänger 20.30 så blir det mindre folk i rörelse = mindre smittspridning.

Jag menar vem vistas frivilligt ute på kvällen om nu allt är stängt?
Citera
2021-02-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Dagens nya restriktioner var det sjukaste hittills. Varför i hela friden ska ställen som caféer och pizzerior stänga kl 20.30 på kvällen? Hur i h-e hjälper det mot smittspridning? Argumenten för alkoholbegränsningen kan jag ju åtminstone förstå även om jag tycker att det är dåligt, men det här är bara skumt. Regeringen vet inte vad de ska göra och tar nu fram "tuffa" åtgärder som inte ens hjälper för att framstå som bra inför svenska folket...

Det glesar ut några tillfällen för smittspridning mellan nya kontakter.
Citera
2021-02-24, 21:51
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Om pizzerior och cafén stänger 20.30 så blir det mindre folk i rörelse = mindre smittspridning.

Jag menar vem vistas frivilligt ute på kvällen om nu allt är stängt?
Klumpar väl snare ihop fler människor då de finns färre tider att välja mellan då man ska käka? Vilket bidrar till mer smittspridning... Inte som att coronan bara sprids på kvällen
Citera
2021-02-24, 21:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi får väl se nu när vi har alla varianterna i landet, det blir lite som ett lackmustest.

Vi skall nog inte bortse från den undanträngningsefekt som B.1.1.7 förefaller att ha. Den är dessbättre avsevärd.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
En aning sur på någon på jobbet, idag. När jag kom dit för nattjobb, igår så ligger en anteckningsbok framme där det står uppradat vilka som skall ta vaccinet mot Covid och vilka som icke skall ta det. Enkom jag skall inte ta det - prata om att hängas ut. Blocket låg uppslaget just så att denna sidan kunde beskådas för alla. Ligger den så ikväll också ämnar jag antingen skriva något surt eller elda upp den... Sådan info torde vara konfidentiell, eller? Det framgår tyvärr ej vem den tillhör - skall undersöka detta mer noggrant i natt. Jag bryr mig egentligen inte, men detta berör mina principer och då blir jag förbannad!

Ingen har rätt att veta det. Låter illa. Med tanke på att även de som vaccinerat sig måste fortsätta följa precis samma restriktioner som tidigare (om det är vårdjobb vi talar om), så finns det därmed ingen skillnad mellan en vaccinerad och en icke-vaccinerad. Helt oviktig information för alla andra alltså.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Fastställt (av dig själv) är att 50 procent är 63 år eller yngre samt 50% är 63 eller äldre. Räcker det inte att stanna där? Att en stor del är under 60 är ju också ganska fastställt av dig själv ovan. Vilka andra slutsatser skulle någon ta om medianen skulle vara 60 istället? Blir bara löjligt...
Beroende på vilken agenda man har kan man också säga att majoriteten är under 64 år respektive majoriteten är äldre än 62...
”Sanningen” i Bertil Enstörings ursprungliga inlägg var att MAJORITETEN av alla IVA patienter skulle vara under 60 år. Inte 2768 av 7055 patienter.
Ja, 0,3 promille av alla under 60 år har någon gång behövt IVA vård senaste 12 månaderna för Covid-19. Därav 83% i medicinska riskgrupper.

Slutsatsen är att alla dessa drakoniska inskränkningar i folks frihet, ekonomi, och psykiska hälsa saknar all form av rimlig proportion mot hälsorisken för folk utanför riskgrupperna.
Citera
2021-02-24, 21:54
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kommer ”långstids-covid” bli nya ADHD som varannan unge har?

Man blir galen på att allt måste diagnosticeras och sättas namn på. Nu är det alltså även långtidscovid?
Jag känner många som haft covid, inkl jag själv och min familj. Mer än hälften på min tidigare arbetsplats. Har inte hört om en enda med långvariga problem.
Citera
2021-02-24, 21:57
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vi har en brittisk, en sydafrikansk och en brasiliansk mutation i Sverige, och alla tre kommer att sprida sig brett i samhället. Det kommer vi inte ifrån. Men varför pratar ingen om hurivida antikroppar från original-coronan skyddar mot dessa mutationer? Om de inte skyddar, så kommer ju alla som tidigare insjuknat att bli sjuka igen och då går sjukhusen under. Står vi inför en katastrof, eller inte? Kan någon med bra källor återkoppla?

Är det något land som hittills har kollapsat, gått under? Frågar inte för att vara dryg, utan undrar på riktigt. Vi har blivit matade under hela pandemin att katastrofen väntar. Vad ÄR katastrofen och hur definierar man den?

Jag fattar att sjukhus inte ska överbelastas osv osv, men vilka länder i världen har "gått under"??
Citera
2021-02-24, 21:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
”Sanningen” i Bertil Enstörings ursprungliga inlägg var att MAJORITETEN av alla IVA patienter skulle vara under 60 år. Inte 2768 av 7055 patienter.
Ja, 0,3 promille av alla under 60 år har någon gång behövt IVA vård senaste 12 månaderna för Covid-19. Därav 83% i medicinska riskgrupper.

Slutsatsen är att alla dessa drakoniska inskränkningar i folks frihet, ekonomi, och psykiska hälsa saknar all form av rimlig proportion mot hälsorisken för folk utanför riskgrupperna.

När i helvete har jag påstått det?

Jag ville bara visa på att ”förvåningen” i Jönköping över att många på iva var mellan 20 och 60 blir lite märklig när medianen uppenbart är 63 år. De har ju under hela året haft många i den gruppen.
Citera
2021-02-24, 21:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Lite glädjande för akademiska!
0 covidpatienter på iva.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg8n7v/intensiven-i-uppsala-coronafri--for-forsta-gangen-sedan-september
Mindre roligt i Jönköping där intensivvården nu är så belastad att man begär stödinsatser från andra regioner.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/jonkoping-forst-med-att-begara-corona-forstarkning?fbclid=IwAR37pXKNy_LRALOPcETlESw75Tdf n4og6Zzqejlk 1WVd5uL77ioTUMye2zY
Citera
2021-02-24, 22:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Man blir galen på att allt måste diagnosticeras och sättas namn på. Nu är det alltså även långtidscovid?
Jag känner många som haft covid, inkl jag själv och min familj. Mer än hälften på min tidigare arbetsplats. Har inte hört om en enda med långvariga problem.

Men det är ju julafton för hypokondriker. Alltså sådana som inte ens blivit testade att de haft Covid skyller alla sina besvär att de hade det. Eftersom det är så nytt kan läkarna inte direkt som brukligt säga åt dom att skärpa sig och de får ju även utrymme i media.
Citera
2021-02-24, 22:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Mindre roligt i Jönköping där intensivvården nu är så belastad att man begär stödinsatser från andra regioner.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/jonkoping-forst-med-att-begara-corona-forstarkning?fbclid=IwAR37pXKNy_LRALOPcETlESw75Tdf n4og6Zzqejlk 1WVd5uL77ioTUMye2zY

Lite förvånade att Jönköping inte infört åtminstone någonting regionalt kring restriktioner.
Deras kurva har ju vägrat ge vika sedan november. Att det krävdes oerhört liten ökning för att det skall braka ihop kan ju inte vara särskilt förvånande..
Jag hoppas inte att det är Tegnell och gänget som motarbetat, men jag misstänker det starkt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in