2012-11-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Example
Om man blir uppsagd och får gå från jobbet efter att ha varit ansluten till alfa-kassan i 8 mån. Vad får man då för ersättningsnivå? Tjänat runt 21 brutto per månad.

Vad du tjänar spelar ingen roll. Om du endast varit medlem i8 månader så kan du bara få grundersättning och då kommer kassan räkna ut hur mycket du arbetat i genomsnitt per vecka under senaste 12 månaderna.

Har du jobbat heltid utan frånvaro får du 320 kr. Halvtid får du 160.
Citera
2012-11-26, 15:07
Medlem
Rackens avatar
Denna fråga har säkert besvarats tidigare men är väldigt trött så orkar inte leta igenom, hoppas någon snäll person kan svara på detta.

Jo nu är det så att efter december månad ut kommer jag förmodligen att stå utan jobb. Och då börja med A-kassa och det hela vad det innebär, jag har sedan tidigare en planerad resa utanför Europas gränser på ca 3-4 veckor i slutet av januari. Jag har ju själv fattat att jag inte kommer få ersättning för de dagar jag är borta, men kommer det skapa problem om jag skulle nämna detta till Arbetsförmedligen samt min A-kassa ?
Citera
2012-11-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XTH
Jag har också en liknande fråga så jag lånar tråden.

Om man sagt upp sig från jobbet och flyttat utomlands ett tag för att söka jobb (drygt ett år - ej tagit några bidrag, ingen association med arbetsförmedlingen etc) och sedan flyttat tillbaka till Svealand då detta ej fungerat som beräknat ; kan man då få någon ersättning? Faller även detta under 40 dagar + 7 karens?

Har du inte arbetat på ett år kan du inte få ersättning över huvud taget.
Citera
2012-11-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racken
Denna fråga har säkert besvarats tidigare men är väldigt trött så orkar inte leta igenom, hoppas någon snäll person kan svara på detta.

Jo nu är det så att efter december månad ut kommer jag förmodligen att stå utan jobb. Och då börja med A-kassa och det hela vad det innebär, jag har sedan tidigare en planerad resa utanför Europas gränser på ca 3-4 veckor i slutet av januari. Jag har ju själv fattat att jag inte kommer få ersättning för de dagar jag är borta, men kommer det skapa problem om jag skulle nämna detta till Arbetsförmedligen samt min A-kassa ?

Nej, se bara till att du anmäler dig och börjar söka ersättning för perioden innan du åker utomlands. Annars riskerar du att få en massa arbetslös tid i ramtiden som kan minska din dagpenning och normalarbetstid.

Gå alltså till AF på din första arbetslösa dag och anmäl dig, sänd även in arbetsgivarityg, kassakort och blanketten anmälan om arbetslöshet till din a-kassa.
Citera
2012-11-26, 20:02
Medlem
misstwizteds avatar
Hjälp, försäkringskassan!

Hoppas jag postar i rätt underforum nu.

Blir vansinnig på den där jäkla försäkringskassan. Ska försöka fatta det kort.

Har haft en SGI på drygt 300 000 som jag har hållt skyddad under mina år. 2011 började jag en timanställning och lönen har varierat därefter.

Blev sjukskriven nu i september och har skickat in alla uppgifter osv. Då fick jag en beräkning på 310 000 i årsinkomst. Pratade även med hon som hade hand om uträkningen och hon sa att det är helt korrekt uträknat. Att jag alltså fick behålla min sgi trots min visstid på timmar. Just pga. att det är deltid så att säga.

Fick första utbetalningen sista oktober.

Är inne på min andra månad sjukskriven nu och har väntat på cash. Var i kontakt med f-kassan idag och då säger hon till mig att dom helt plötsligt sänkt min årsinkomst till 109 000 kr. Hon fattade inte själv vad i hela friden som sysslade med. Så nu måste jag våndas till morgondagen eller övermorgon för att få kontakt med någon jävel där som kan förklara vad dom sysslar med.

Det jag undrar är, räknade den första kärringjäveln fel trots påtryckningar från mig eller har dom bara fuckat upp nu och det blivit galet någonstans?

Jag fattar inte hur dom räknar på sgi när man bara jobbar timmar. Jag har som sagt alltid skyddat min "gamla" sgi.

Kan någon hjälpa mig? Detta skulle vara katastrofalt.

/MT
Citera
2012-11-26, 20:11
Medlem
Tomatos avatar
Dom har garanterat räknat rätt. SGI beräknas ju efter vad din senast aktuella inkomst besått av.
Citera
2012-11-26, 20:15
Medlem
misstwizteds avatar
Vilket är rätt, 109 lök eller 300? Jag har alltså vart timanställd och arbetssökande samtidigt. Men innan detta så vart jag sjukskriven och innan dess hade jag mitt heltid som lät mig komma upp i sgi 300 000.. och den har jag hållit skyddad så att säga med att alltid vara inskriven på af och allt det där.
Citera
2012-11-26, 23:36
Medlem
provocative77s avatar
Kan inte på rak arm säga vad som gäller i dag då jag förlorade min SGI när jag var i Norge.
Men förr fick inte FK sänka SGI ens om man bytte jobb o gick ner i lön.
Nu orkar inte jag. Men denna info bör du kunna hitta på deras hemsida.
Citera
2012-11-27, 11:23
Medlem
misstwizteds avatar
Åh, tro mig. Jag har sökt och sökt men hittar inte ett skit. En del säger något andra något helt annat. Jag inväntar att någon handläggare ska ringa då min ordinarie är sjuk. Så det är inte ens hon som gjort sänkningen då det skedde igår och hon var sjuk då med.
Citera
2012-11-27, 21:38
Medlem
Hej, fick hem mina arbetsgivarintyg från min arbetsgivare. Skickade in dom till A-kassan och nu har jag fått beskedet hem i brevlådan hur hög min dagpeng blir: 507 kr!

Har nu räknat ihop allt som dom specat på intygen och fått det till 169.000 kr på 7 månader. Tyckte att det var lite eftersom att det står en annan summa på lönespecifikationen, och märkte då att de inte skrivit ner semesterersättning.

Så min fråga är, skall semesterersättning skrivas på arbetsgivarintygen på sidan "Komplettering till Arbetsgivarintyg" för varje månad? för den ersättningen är ju trots allt en summa som beskattas.

Med semesterersättning skall det vara 190970 kr.

Edit: läste nu på instruktioner för arbetsgivarintyg att; "Intjänad semesterersättning som utbetalas i samband med anställningens upphörande ska inte redovisas".

Under alla mina år som arbetare så har alla mina arbetsgivare bakat in semesterersättningen i timlönen. Dåligt att den inte är dagpeningsgrundande. Fan min dagpeng blir ju försvinnande låg.
Senast redigerad av lufttork 2012-11-27 kl. 21:44.
Citera
2012-11-27, 22:37
Medlem
rezzs avatar
Vilken A-kassa skall jag välja???

Jag är just nu timanställd, men det kommer ta slut i mitten på december... Samtidigt pluggar jag delvis.. Har några kurser att ta igen, men har lyckats med att läsa någon dag i veckan/kvällar.

Tar just nu CSN-bidrag, men har planer på att gå med i en A-kassa istället.

Har noll koll på vad jag skall välja...
Citera
2012-11-28, 15:13
Medlem
techno_the_kings avatar
Kommer nu i December månad börja att jobba som timanställd och tänkte gå med i A-kassan
min fråga e får jag gå med i akassan även om man bara e timanställd? Hon på akassan sa att detta var ok men min syster säger att man måste jobba ett visst antal timmar i månaden för att få gå med, vilket är det som stämmer? Cashen på telefonkortet börjar att tryta så man har inte råd att ringa dom igen för att fråga så därför så frågar jag er. Fuckade upp hela mitt liv sist man jobbade och inte var med i akassan och jag vill inte göra detta igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in