2021-02-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har läst någonstans att om alla personer och företag betalade 10% skatt så skulle vi få in lika mycket pengar som nu.
Många företag och rika personer skatteplanerar och kan många gånger mer eller mindre betala noll kronor i skatt.

Håller också med om att det slösas något enormt på skattepengar på skit.

De Beror På, du tänker på Lafferkurvan. Tror vi kunnat få ner arbetslösheten som nästan är 9% om man sänkte skatten för privat sektor men behöll samma för offentlig sektor, dvs män som jobbar privat sektor behöver inte betala skatt för offentlig sektor, då slipper man allt skit omkring jobbet.

Lafferkurvan eller Laffer-Khaldunkurvan (efter den arabiske matematikern Ibn Khaldun[1]) är ett begrepp inom nationalekonomi som syftar till att beskriva elasticiteten av beskattningsbar inkomst. Enligt teorin, som Arthur Laffer formulerade, kan staten maximera sin skatteinkomst genom att sätta skattenivån på en optimal nivå. Enligt Laffer minskar skatteintäkterna om man sätter skattenivån högre än denna optimala punkt, trots att skattekvoten ökar. Denna minskning beror på ökade incitament att undvika skatt eller minskade incitament att förvärvsarbeta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lafferkurvan
Citera
2021-02-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Skattepengar ska gå till skola vård omsorg och andra viktiga institut. Men det gör dom ju inte i den mängd dom ska utan flera miljarder går ju till invandring och bidrag och bostäder till nyanlända!

Jag undrar om alla som kallar sig humanistiska och är för mångkultur och invandring egentligen hade betalat skatt för det ända målet om dom kunde själva bestämma?

Så är det. Plus skattepengar ska gå till att förbättra sakerna dom nämner, men dom hamnar i tjänstemännens egna fickor i stället för hos de allmänna med olika snygga metoder för att tillskansa sig skattemedel
Citera
2021-02-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Frank Zappa hade någon ide om ingen eller låg skatt lika för alla och en hög moms på varor istället. Vilket antagligen skulle funka för "riche nouveau"-patrasket skulle handla mer Ferraris, bubbel och humrar ju dyrare de är 🤷🏻‍♂️

Sant, folk hade också köpt mer varor från utlandet. TaxFree varor!
Citera
2021-02-24, 10:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
De Beror På, du tänker på Lafferkurvan. Tror vi kunnat få ner arbetslösheten som nästan är 9% om man sänkte skatten för privat sektor men behöll samma för offentlig sektor, dvs män som jobbar privat sektor behöver inte betala skatt för offentlig sektor, då slipper man allt skit omkring jobbet.

Lafferkurvan eller Laffer-Khaldunkurvan (efter den arabiske matematikern Ibn Khaldun[1]) är ett begrepp inom nationalekonomi som syftar till att beskriva elasticiteten av beskattningsbar inkomst. Enligt teorin, som Arthur Laffer formulerade, kan staten maximera sin skatteinkomst genom att sätta skattenivån på en optimal nivå. Enligt Laffer minskar skatteintäkterna om man sätter skattenivån högre än denna optimala punkt, trots att skattekvoten ökar. Denna minskning beror på ökade incitament att undvika skatt eller minskade incitament att förvärvsarbeta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lafferkurvan

Kan det kanske ha varit, tack för info.
Citera
2021-02-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag gillar't haha.
Moms är nämligen regressiv.

True dat. All verksamhet inom BANK är momsbefriad. Därför man glider in på banken och ser en tavla i foajen. MOMS straffar låginkomsttagare
Citera
2021-02-24, 10:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har läst någonstans att om alla personer och företag betalade 10% skatt så skulle vi få in lika mycket pengar som nu.
Många företag och rika personer skatteplanerar och kan många gånger mer eller mindre betala noll kronor i skatt.

Fast skatteplanering är ett Världsmästerskap som alla större företag gör oavsett hur låg skatten är.
Citera
2021-02-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Avskaffa skulle inte gå.
Men sänk skatten rejält sen dra in på en jävla massa utgifter.

Avskaffa skatt för folk inom privat sektor
Behåll skatt för folk inom offentliga sektor

Den som vill betala för mer invandring får jobba statligt.
Citera
2021-02-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vi skulle behöva en skattestrejk i landet. Det är inte rimligt att ca 75%-80% av en normal knegares lön går bort i skatter. Men folk är inte medvetna om vilka skatter de egentligen betalar, eftersom allt är inbakat i olika avgifter och liknande.

När din lön hamnar på ditt konto, innan du ens har rört dem, har minst 46% av din lön redan gått iväg i skatt. Lägg därpå all moms du lägger på nödvändigheter, alla straffskatter på el och bränsle, skatter på bil och hus, vatten avlopp, hyra, barnomsorg osv etc. Det blir snabbt stora siffror.

Väntar med spänning på inlägget som säger att vi bara har 20% skatt för en vanlig arbetare i Sverige.

Hade varit något om du jobbar privat sektor.

Offentlig sektor borde finansiera sina egna program i stället för att vältra sig i privat sektors vinster. Om du ser Nordea gör minsta vinst är staten där och tar sina korvören.
Citera
2021-02-24, 10:53
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Stötar den idén nästan fullt ut. Jag jobbar privat men kan tänka mig betala en viss del skatt för det absolut nödvändigaste(inte invandring alltså).
Citera
2021-02-24, 10:53
Medlem
Citat:

Statligt/kommunalt anställda betalar ingen skatt. Skatt betalas av den privata sektorn.
Citera
2021-02-24, 10:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast skatteplanering är ett Världsmästerskap som alla större företag gör oavsett hur låg skatten är.

Sant, men om man nu hade 10% skatt även för företag så skulle de inte löna sig på samma sätt att ha alla dessa skatteplanerare, jurister och liknande anställda.
Givetvis skulle alla vilja slippa betala skatt bara man visste hur man kunde göra och vilka små hål det går att komma igenom men samtidigt så behövs skatter. Problemet idag är att de är väldigt felvridna.

Skulle gärna se kryssrutor på skattsedeln vad man vill betala för. Jag har inga barn så jag behöver inte betala för skola längre. Jag tycker inte om invandrare som går på bidrag och bara kostar en massa pengar inom vård, polis och liknande så det tänker jag inte kryssa för. Jag har bil, använder sjukvård och en massa andra system som jag gärna betalar för via skattekuvertet.

Samma som blodgivare, vill egentligen inte att mitt blod ska gå till att rädda invandrare som skjuter och knivhugger varandra men tyvärr får jag inte heller där sätta ett kryss.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2021-02-24 kl. 10:58.
Citera
2021-02-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Stötar den idén nästan fullt ut. Jag jobbar privat men kan tänka mig betala en viss del skatt för det absolut nödvändigaste(inte invandring alltså).

Kan bara tänka mej sjukvården.

Vad annars? Utbildning misslyckas exempelvis, hellre privata aktörer även där, folk tjänar inget på högskoleutbildning jämfört med gymnasieutbildning längre.

Polis? Hjälper bara idioter, eller brudar.
Byråkrater? Vänder bara papper, "staten inte skyldig,", vänder mer papper.

Idiot system. Vad mer kan du tänka dej beta in skatt för egentligen än sjukvården??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in