2021-02-23, 12:39
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Själv vart jag av med jobbet i September och fick min första utbetalning i september året därpå. En rejäl summa retroaktivt som till största delen gått åt till att betala påminnelseavgifter, inkassokrav och avgifter till kronofogden.

Varför hade du inte ett buffertsparande på minst en årslön?
Citera
2021-02-24, 09:09
Medlem
Vad gäller vid A-kassa?

Hej,

Gäller restaurangverksamhet -enskild firma som lagts ner pga bristand omsättning. Men blev även uppsagd från lokalen eftersom hyresvärden skall bygga lägenheter där. Spelar det roll vare sig det handlade om att det gick väldigt dåligt eller att man blev uppsagd från lokalen, och vad är det bästa att använda sig av när man söker eftersom båda är sanning? Om jag skall använda mig utav det sistnämnda, måste jag då styrka detta, eftersom på pappret så står det inte vem som begärde uppsägning, men skulle kunna ordnas från hyresvärden.
Citera
2021-02-24, 09:15
Avstängd
Man får inte A-kassa för att en lokal blir uppsagd.
Citera
2021-02-24, 09:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejch
Hej,

Gäller restaurangverksamhet -enskild firma som lagts ner pga bristand omsättning. Men blev även uppsagd från lokalen eftersom hyresvärden skall bygga lägenheter där. Spelar det roll vare sig det handlade om att det gick väldigt dåligt eller att man blev uppsagd från lokalen, och vad är det bästa att använda sig av när man söker eftersom båda är sanning? Om jag skall använda mig utav det sistnämnda, måste jag då styrka detta, eftersom på pappret så står det inte vem som begärde uppsägning, men skulle kunna ordnas från hyresvärden.
Sakerna du räknar upp har ingen betydelse...
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu/ersattning-fran-a-kassa
Citera
2021-02-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Sakerna du räknar upp har ingen betydelse...
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu/ersattning-fran-a-kassa

Men jag uppfyller ju allt? Har varit inskriven hos A-kassa, har jobbat heltid, så jag måste bara skriva in mig hos arbetsförmedlingen?
Citera
2021-02-24, 09:21
Medlem
welcometorealitys avatar
A- Kassan är en försäkring om du blir arbetslös, du ska anmäla dig direkt till A-kassan efter att du har jobbat din sista dag.De har ingenting med att göra att din hyresvärd har sagt upp lokalen.Sen som du skrev skriv in dig direkt hos Arbetsförmedlingen.
Citera
2021-02-24, 09:21
Avstängd
Citat:
Men jag uppfyller ju allt? Har varit inskriven hos A-kassa, har jobbat heltid, så jag måste bara skriva in mig hos arbetsförmedlingen?

Precis, samt skicka in de handlingar som krävs. Och jag utgår ifrån att du fortfarande betalar avgiften till A-kassan.
Citera
2021-02-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Precis, samt skicka in de handlingar som krävs. Och jag utgår ifrån att du fortfarande betalar avgiften till A-kassan.

Självklart betalar jag fortfarande till min A-kassa, och jag slutade jobba för någon vecka sedan. Ville bara har mer is i magen innan jag tog kontakt med dem eftersom jag var rädd att de skulle neka mig beroende på vilken ursäkt man kommer med, då jag hört skräckexempel på många som inte fått osv.
Citera
2021-02-24, 09:28
Avstängd
Citat:
Självklart betalar jag fortfarande till min A-kassa, och jag slutade jobba för någon vecka sedan. Ville bara har mer is i magen innan jag tog kontakt med dem eftersom jag var rädd att de skulle neka mig beroende på vilken ursäkt man kommer med, då jag hört skräckexempel på många som inte fått osv.

Man bör skriva in sig första arbetslösa dagen. Du får ersättning först från den dag du skriver in dig
Citera
2021-02-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man bör skriva in sig första arbetslösa dagen. Du får ersättning först från den dag du skriver in dig

Gjort, men vilken förklaring skall jag använda mig av eftersom de vill ha svar på det, uppsägning eller dålig lönsamhet?
Citera
2021-02-24, 10:26
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Gjort, men vilken förklaring skall jag använda mig av eftersom de vill ha svar på det, uppsägning eller dålig lönsamhet?

Säg uppsägning p.g.a arbetsbrist.Då har du 7 dagar karens bara.
Citera
2021-02-24, 10:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det är inte du som förklarar det, det är din arbetsgivare som skriver det på ditt arbetsgivarintyg som du skall lämna till arbetsförmedlingen. Om du sagt upp dig själv (eller själv orsakat din uppsägning) får du 45 dagar (9 veckor) avstängning innan du får a-kassa. Om du blivit uppsagd p.g.a arbetsbrist får du 0 dagar karens (i dessa corona tider)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in