2021-02-21, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Förmodligen inte, det är väl 7 karensdagar om man blivit uppsagd. Eller 45 dagar om man slutade av egen vilja.
Fråga akassan.

Tror det blir en form av undantag om man avslutade pga studier
Citera
2021-02-22, 09:51
Medlem
Hej,

Jag har sagt upp mig och kommer sluta arbetet slutet på april.
Jag är med i Unionens A-kassa.
Det innebär att jag har 45 dagar (arbetsdagar, alltså 9 veckor) karens?

Är det lika bra att jag kontaktar arbetsförmedlingen redan nu eller ska jag göra det den första dagen jag är arbetslös?
Jag läste att det kan vara lång handläggningstid.

Sen så är inte mitt mål att få ett nytt jobb.
Hur aktiv lär man vara med sökandet?
5 jobb i månaden?
Kommer jag bli kallad till nå utbildningar eller träffar hos AF?
Kan man söka vilka jobb som helst? Alltså typ VD-jobb eller vad söker ni som inte vill ha jobb?
Kommer jag bli erbjuden jobb av AF som jag måste tacka ja till?

Jag skulle gärna vilja plugga en 25% distanskurs via Komvux men då får man bara A-kassa i 20 veckor om man studerar distans deltid.
Men är det högskolestudier eller räknas Komvux-studier dit också?
Citera
2021-02-22, 21:18
Medlem
Alfa kassa lång väntetid, kan de neka en a-kassa också?

Tjena

En syskon till mig lånar min flashback konto och tänkte fråga om någon här inne förstår sig på a -kassa speciellt alfa kassa.

Arbetade inom bygg och betalade regelbundet a kassa, uppfyller även kraven för att få a kassa.
Fick sparken av okänd anledningen, men chefen sa att det fanns inget arbete pga corona men fick reda på att chefen inte gillade mig.

Hursomhelst så väntar jag på att få a-kassa sedan år 2020 6:e oktober och det har passerat 20 veckor snart.

Enligt a- kassan så ska det ta 21 veckor tills man får en handläggare, och därefter när man fått en handläggare så får man ett beslut inom 3-4 veckor.

Nu får jag höra från a kassan, när jag ringde dem sa de att det kan ta upp till 26 veckor totalt.
Sedan undra jag om a-kassan kan efter de 26 veckorna komma med ett beslut som säger nej, du får inte a kassa. För de är ju ett beslut man tar och då kan man antigen få ett ja eller nej.

Jag ringde a kassan och jag vet att jag är berättigad och uppfyller kraven, jag har skickat in alla uppgifter som de behöver. Nu väntar jag bara på en handläggare.

Just nu söker jag även jobb och är inskriven i arbetsförmedlingen och går på ett arbetsmarknadspolitiskt program. Jag går ditt utan avbrott och går på alla tider.

Kan a kassans beslut påverkas av "hur" man blev av med jobbet, tex beroende på hur det gick till tex chefen sparka dig eller du bråka med någon eller du låg med hans fru etc.
Citera
2021-02-22, 21:32
Medlem
ChuchuJellys avatar
Har du blivit sparkad brukar det vara standard med 45 avstängningsdagar innan du börjar få ersättning. Har du förlorat jobbat pga arbetsbrist finns det ingen anledning att vara orolig. Du har väl lämnat in ett intyg till a-kassan, där skriver chefen ner anledningen till varför du förlorade jobbet. Vad står det på ditt intyg? Det är den orsaken som gäller som underlag.
Citera
2021-02-22, 21:46
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Själv vart jag av med jobbet i September och fick min första utbetalning i september året därpå. En rejäl summa retroaktivt som till största delen gått åt till att betala påminnelseavgifter, inkassokrav och avgifter till kronofogden.
Citera
2021-02-22, 21:49
Medlem
TheJackets avatar
Varför alfakassan och inte byggnads A-kassa? Alfakassan är ökänt för just extrema väntetider och låg ersättning.
Citera
2021-02-22, 21:55
Medlem
Standard är annars att man får första utbetalningen i samband med första lönen från nästa jobb. Sen fortsätter dom felaktigt kräva papper av en tills man blir arbetslös igen - då blir det naturligtvis knäpptyst från dom från dag ett.

Gud välsigne den svenska byråkratin.
Citera
2021-02-22, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Standard är annars att man får första utbetalningen i samband med första lönen från nästa jobb. Sen fortsätter dom felaktigt kräva papper av en tills man blir arbetslös igen - då blir det naturligtvis knäpptyst från dom från dag ett.

Gud välsigne den svenska byråkratin.

Om man inte får ett jobb då?
Citera
2021-02-22, 22:08
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om man inte får ett jobb då?
Kan man inte få socialbidrag fram tills a-kassan kommer igång? Man måste ju betala hyran och el, samt få lite mat i magen.
Citera
2021-02-22, 22:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Om jag blir arbetslös i december men får jobb i januari får man ändå a-kassa i januari?
Menar du utbetalning i januari, av ersättningen för december?
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Förmodligen inte, det är väl 7 karensdagar om man blivit uppsagd. Eller 45 dagar om man slutade av egen vilja.
Fråga akassan.
Blanda inte ihop karensdagar och avstängningsdagar.
Citera
2021-02-23, 04:56
Medlem
killawifes avatar
Om man blir uppsagd pga corona så får man inte sparken och det är inga 45 dagar avstängning. Det är dock 10 dagar karens men den var borttagen fram t.o.m 3 jan.

Hur de kan ha så lång handläggningstid är ju frågan. Jag har själv sökt akassa genom handels och de hade ca tre veckor handläggningstid efter att jag skickat in arbetgivarintyget. Nån handläggare behöver man inte. Det är ju bara papper de ska titta på och godkänna, sen skickar man in sina tidkort på websidan och så kommer det igång. Det som brukar ta tid är om man INTE har ett arbetgivarintyg eller om det saknas uppgifter.

Alfa-kassan är nåt helt annat och verkar inte vara aktuellt här.

Man KAN få socialbidrag, eller försörjningsstöd som det heter nu, men du kan bli återbetalningsskyldig när a-kassan väl kommer.
Citera
2021-02-23, 06:37
Medlem
yz44s avatar
Arbetsbrist är inte "okänd anledning" och uppfyller du bara villkoren för ersättning får de inte neka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in