Citat:
Ursprungligen postat av
Antialles
Det är väl snarare du och andra vaccinförespråkare som är egoistiska...
Låt säg att jag är rädd att bli överkörd när jag går på gatan. Ska jag då kräva att alla slutar köra bil?
Slutar du köra bil för att jag är rädd? Knappast troligt, så varför ska jag ta något vaccin eller bära munblöja för att DU är rädd för viruset?
Det är ditt bekymmer och inte mitt, det är du som får vidta åtgärder och inte jag...
Problemet med din analogi är att i en demokrati är det majoriteten som bestämmer. I fallet med bilarna har vi en majoritet som tycker att det är bra att kunna köra bil. För att göra det säkert finns det regler för HUR man skall köra bil.
I fallet med munskydd är det våra demokratiskt valda ledare som beslutar om vilka regler som skall gälla. Så länge det inte är bestämt att man skall bära munskydd går det bra att göra hur man vill. Om det däremot införs KRAV på munskydd, t.ex. i kollektivtrafiken) så får man rätta sig efter de reglerna på samma sätt som man håller hastighetsbestämmelserna. Att skita i det är inte bara egoistiskt, det är dessutom anarkistiskt och i vissa länder olagligt (och straffas med böter eller t.o.m. fängelse.
Vaccin behöver du inte ta, det är helt frivilligt. Dock skulle jag inte bli förvånad om krav på vaccin dyker upp på flygbolag, hotell och i andra sammanhang där det är lika frivilligt om du vill flyga, bo eller göra andra saker. Det är ingen som tvingar dig till något av detta.
Hope that helps.