2021-02-24, 06:10
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur gick det till?

För nu har Sverige stängt gränsen mot Norge och fått direkt brev av EU-kommissaren Didier Reynders som har givit Sverige 10 dagar på sig att motivera "varför" vi har infört dessa inreserestriktionerna. Enligt honom har Sverige "gått för långt".

Det ska råda fri rörelse över gränserna enligt EU-kommissionen och tydligen spelar det ingen roll om det råder pandemi eller ej.

Didier Reynders är tysk och han har även skickat denne not till sitt eget land..

Å fan en tysk så imponerande vi blir och skraja. Hans land ockuperade en gång Norge och då stängde vi också gränsen.
Citera
2021-02-24, 06:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att vi inte kan skydda de äldre och svaga från smittan bör betyda att det är ännu svårare att skydda barn från smitta, särskilt om barn lever med sina föräldrar som arbetar och handlar förnödenheter.

Att inte kunna förhindra att barn smittas är knappast synonymt med att medvetet smitta barn i något som helst syfte.

Det torde vid det här laget vara helt klart för de allra flesta att det i stort är omöjligt att skydda alla människor mot smittan, det som kan göras är att sakta ner smittspridningen i syfte att minska belastningen på sjukvården så att alla som behöver livsnödvändig vård får det, färre kommer att avlida.
Ännu så länge finns inget steriliserande vaccin men samtliga godkända vaccin visar på uppemot 94% förmåga att förhindra sjukdom. Genom ett immunförsvar som redan på förhand har förmåga att bekämpa en infektion minskar man dessutom antalet möjligheter för att mutationer uppstår. Och det är SÅ man effektivt minskar belastningen på sjukvården, inte genom att rycka på axlarna och hoppas att barn blir smittade så att vi uppnår flockimmunitet.

Citat:
Ju fortare alla barn har haft smittan desto fortare försvinner risken att "värre" mutationer uppstår i gruppen barn, en stor del av populationen.
Risken att mutationer uppstår just individer blir smittade.
Citera
2021-02-24, 06:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Varför ska han behöva ha nån jävla tygtrasa som täpper till ansiktet överhuvudtaget för? För att du och andra skiter på er av rädsla? Er patetiska fruktan är faktiskt er problem och inte hans problem.

Samma sak med lockdown, lås er i någon jävla mörk källare helst med tre munblöjor och låt oss icke skitnödiga leva normalt. Vi ska inte lida för att ni är psykiskt instabila...
Jag förstår faktiskt inte hur du och ett gäng andra skribenter här får för er att någon av oss som påpekar det rimliga i att följa vetenskapliga råd skulle "skita på oss av rädsla"?

Det som snarare är ett problem är din och andras ignoranta samt egoistiska förhållningssätt gentemot ett samhällsproblem som för en inte försumbar del av befolkningen slutar i livslångt medicinskt problem eller till och med död.

Man dör inte av att försöka hjälpa andra.
Citera
2021-02-24, 06:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag förstår faktiskt inte hur du och ett gäng andra skribenter här får för er att någon av oss som påpekar det rimliga i att följa vetenskapliga råd skulle "skita på oss av rädsla"?

Det som snarare är ett problem är din och andras ignoranta samt egoistiska förhållningssätt gentemot ett samhällsproblem som för en inte försumbar del av befolkningen slutar i livslångt medicinskt problem eller till och med död.

Man dör inte av att försöka hjälpa andra.

Det är väl snarare du och andra vaccinförespråkare som är egoistiska...

Låt säg att jag är rädd att bli överkörd när jag går på gatan. Ska jag då kräva att alla slutar köra bil?
Slutar du köra bil för att jag är rädd? Knappast troligt, så varför ska jag ta något vaccin eller bära munblöja för att DU är rädd för viruset?
Det är ditt bekymmer och inte mitt, det är du som får vidta åtgärder och inte jag...
Citera
2021-02-24, 06:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Men för den som mest av alla behöver skydd, till exempel den som har KOL är det troligen mycket krävande med minsta andningsmotstånd. Och för de allra flesta i grunden friska individer är Covid-19 inte en allvarlig sjukdom.
Mig veterligen finns det inte NÅGOT land där personer som av medicinska skäl inte kan använda munskydd inte är undantagna regeln som säger att det måste användas.

Vad värre är - de långtida effekterna av COVID-19 är ännu inte helt klarlagda. Man behöver inte vara något vidare på att googla för att hitta rapporter om permanenta skador på lungor, skadade reproduktionssystem, nervskador och liknande. Att då sitta och påstå att COVID-19 inte är allvarligt är minst sagt arrogant, för att inte säga okunnigt
Citera
2021-02-24, 07:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mig veterligen finns det inte NÅGOT land där personer som av medicinska skäl inte kan använda munskydd inte är undantagna regeln som säger att det måste användas.

Vad värre är - de långtida effekterna av COVID-19 är ännu inte helt klarlagda. Man behöver inte vara något vidare på att googla för att hitta rapporter om permanenta skador på lungor, skadade reproduktionssystem, nervskador och liknande. Att då sitta och påstå att COVID-19 inte är allvarligt är minst sagt arrogant, för att inte säga okunnigt

Hur många under 70 år får dessa permanenta skador jämfört med hur många under 70 år som dödas/skadas i trafiken i hela världen? Med din och andras idiotiska logik så ska all biltrafik genast upphöra.

Det är den som är rädd som ska vidta åtgärder och inte vi andra. Det är den som är sjuk som ska sitta i karantän och inte vi som är friska. Och en fucking munblöja ska ingen bära då det är bara trams...
Citera
2021-02-24, 07:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det är väl snarare du och andra vaccinförespråkare som är egoistiska...

Låt säg att jag är rädd att bli överkörd när jag går på gatan. Ska jag då kräva att alla slutar köra bil?
Slutar du köra bil för att jag är rädd? Knappast troligt, så varför ska jag ta något vaccin eller bära munblöja för att DU är rädd för viruset?
Det är ditt bekymmer och inte mitt, det är du som får vidta åtgärder och inte jag...
Problemet med din analogi är att i en demokrati är det majoriteten som bestämmer. I fallet med bilarna har vi en majoritet som tycker att det är bra att kunna köra bil. För att göra det säkert finns det regler för HUR man skall köra bil.

I fallet med munskydd är det våra demokratiskt valda ledare som beslutar om vilka regler som skall gälla. Så länge det inte är bestämt att man skall bära munskydd går det bra att göra hur man vill. Om det däremot införs KRAV på munskydd, t.ex. i kollektivtrafiken) så får man rätta sig efter de reglerna på samma sätt som man håller hastighetsbestämmelserna. Att skita i det är inte bara egoistiskt, det är dessutom anarkistiskt och i vissa länder olagligt (och straffas med böter eller t.o.m. fängelse.

Vaccin behöver du inte ta, det är helt frivilligt. Dock skulle jag inte bli förvånad om krav på vaccin dyker upp på flygbolag, hotell och i andra sammanhang där det är lika frivilligt om du vill flyga, bo eller göra andra saker. Det är ingen som tvingar dig till något av detta.

Hope that helps.
Citera
2021-02-24, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har viruset vingar?
Det verkar som att åtminstone den svenska varianten har tappat sina vingar och gått upp i vikt och kan inte vara luftburet.
Så är det knappast i alla andra länder !
Citera
2021-02-24, 07:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Vad fan har kemister som jobbar med kemikalier att göra med vanligt folk som går ute i friska luften att göra?

Skillnaden mellan oss som vägrar vaccinet/munblöjan är att vi skiter totalt vad ni gör. Ta en spruta i varje arm och ha på er fem munblöjor om det gör er glada och får er att känna er trygga...
Men ge fan i att lägga er i vad andra ska göra!

Ser fram emot vaccinpass o munskyddskrav på fler ställen. Vaccinpass kommer verkligen behövas så att vi slipper smittrisken från antivaxxing vid resor.
Citera
2021-02-24, 07:20
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Därför att de inte går att andas ordentligt med en blöja över munnen. Kan man inte andas ordentligt får man inte tillräckligt med syre till hjärnan för att kunna tänka klart. Det märks om inte annat när man ser blöjfetischisterna som tycks bli dummare och dummare för varje dag.

Det är meningen att man ska kunna andas fritt.
Det går utmärkt att andas med dessa då det är öppet vid sidorna. Att förväxla munskydd med en blöjor är både dumt och inte minst ytligt.
Citera
2021-02-24, 07:23
Medlem
Returpappers avatar
Den Brittiska smittan är effektivare, färre virus smittar lika mycket. Det kräver nya skyddsavstånd. Från i dag ska jag dubbla avståndet det borde minska virusvolymen men kvadraten på avståndet.

Men dubbla masker och säkerhetsavstånd minskar viruset men 3;e roten ur avståndet. Kan duga.
Citera
2021-02-24, 07:25
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Håller med.
En butikschef berättade att det kom in två vuxna med två barn för att handla EN produkt.
Mannen och den äldre sonen hade sina som en haklapp. Frun la sin på disken när hon skulle betala "Oj ursäkta!". Den yngre på 10 år körde helikoptern med sin så butikspersonalen hukade sig bakom disken.
Hehe...ser detta beteende dagligen. Går igenom en parfymavdelning på en Åhléns varje lunch. Massa folk (MENA) med munblöjor som står med skyddet på hakan, lyfter flaskor, sprayar, luktar, ställer tillbaka flaskan, tar nästa flaska. För att sen åka rulltrappan och kleta händerna på räcket.

Munskydd funkar endast om den som har den VET hur den skall användas. Allt jävla pillande i nyllet för Svensson när han/hon använder munskydd gör bara risken större. I en steril miljö, pre-op etc. Ja, DÄR gör det nytta. Inte på kleti o pleti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in