Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Kunskapen runt smittan och de möjliga långtidseffekterna (även hos barn) är alldeles för dålig för att någon i beslutsposition skulle få för sig att agera för att med vilje smitta ned barn i syfte att uppnå flockimmunitet.
En ganska obehaglig konsekvens av utbredd smittspridning är dessutom att viruset ges fler möjligheter att mutera - och detta på ett sätt som skulle kunna gör att just yngre människor får större skador än äldre när de smittas. Att uppnå immunitet genom vaccination är därför en betydligt riskfriare väg.
Hur viruset sedan muterar på årlig bas återstår att se, men det känns inte helt orimligt att det kommer tas fram vaccin för dessa på samma sätt som för den årliga influensan. Dessa blir naturligtvis tillgängliga för barn.
Att vi inte kan skydda de äldre och svaga från smittan bör betyda att det är ännu svårare att skydda barn från smitta, särskilt om barn lever med sina föräldrar som arbetar och handlar förnödenheter.
Att inte kunna förhindra att barn smittas är knappast synonymt med att medvetet smitta barn i något som helst syfte.
Det torde vid det här laget vara helt klart för de allra flesta att det i stort är omöjligt att skydda alla människor mot smittan, det som kan göras är att sakta ner smittspridningen i syfte att minska belastningen på sjukvården så att alla som behöver livsnödvändig vård får det, färre kommer att avlida.
På vilket vis skyddas barn från smittan om de stannar hemma från skolan men lever nära övriga familjemedlemmar i hemmet om övriga i hushållet dagligen rör sig i samhället, jobb, pendlar, handlar, vårdbesök osv.?
Om barn driver smittspridningen och dessutom med ytterst få undantag inte drabbas livshotande av viruset är det väl bra om barnen i samhället som utgör en betydande del av populationen genomgår en infektion och blir immuna. Ju fler som är immuna desto färre potentiella smittöverföringstillfällen, R sjunker.
Ju fortare alla barn har haft smittan desto fortare försvinner risken att "värre" mutationer uppstår i gruppen barn, en stor del av populationen.
Jag som arbetar och är frisk får vaccin sist av alla i den mån jag vill ha det, varför måste jag tvingas utsätta mig för risk för att smittas, varför tvingas inte alla människor i hela landet stanna hemma, och kan viruset inte mutera till något riktigt otrevligt i min kropp även om barn stannar hemma från skolan?
Alla individer i Sverige kommer inte att vaccineras av olika skäl, och absolut inte samtidigt, det innebär att viruset kan mutera i Sverige oavsett om barn går i skolan eller inte. När en grupp barn har vaccinerats och blivit immuna kan viruset ha muterat i en annan grupp barn, en variant som de vaccinerades immunförsvar inte biter på, hur löser du det problemet?