2021-02-24, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Det är meningen att man ska kunna andas fritt.

Du gör bäst i att uppsöka en läkare, du tycks ha problem med syresättning/andning.
För en frisk person är munskydd inte speciellt krävande för andningen.
Citera
2021-02-24, 01:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Måste vara Fake News. Enligt Tegnell stoppar vi mutationerna vid gränsen och att det arbetet "fungerar mycket bra"

Fruktansvärd utveckling vi ser. IVA börjar ta fart. Spridningen av mutationerna är mycket omfattande.

Dåren Tegnell hade återigen fel.

Ja, hemsk utveckling. Tyvärr dribblas det med statestik så allvaret inte till fullo framgår.
Citera
2021-02-24, 01:43
Medlem
Nu får man höra att Storbritannien försöker öppna upp försiktigt den 21 juni och sverige kommer säkerligen försöka hacka på trots att de ej borde göra det. Vid det här laget vet vi att sverige inte bryr sig om liv utan endast om ekonomin.

Så min fråga är när kommer det att vara normalt igen i sverige?

Sedan undrar jag om någon kan svara på frågan om:

1: hur många vacciner är tillgängliga i sverige och från vilka företag?
2: hur effektiva är vaccinerna?
3: visa säger att vaccinerna stoppar smittan men hur, finns det bevis?
4: funkar vaccinerna på den nya mutationen?
Citera
2021-02-24, 01:43
Medlem
Och rapporterna haglar numera in om att leverantör efter leverantör kommer att leverera betydligt färre doser än planerat.

Något flera regioner varnade för! Inklusive Olsen. Tegnells svar till dessa var hån.
Regionerna och Olsen fick återigen rätt.
Citera
2021-02-24, 02:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror också på det, vaccinera så många som möjligt, helst igår, så vi kommer ur det här eländet så fort som möjligt. Influensavaccinet har en verkningsgrad på 50-60% beroende på år och hur väl de lyckas, 86-95% är ett fantastiskt resultat - vaccinera så många som möjligt. Sen tar vi det därifrån.

Ja precis. Possetivta i det sammanhanget var uppgifterna från Skottland där sjukhusfallen minskade med 95% vid användande av (en spruta) AstraZenecas vaccin.

Det visar att Astras vaccin är ytterst verksamt på den Brittiska mutationen.
Citera
2021-02-24, 02:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Kunskapen runt smittan och de möjliga långtidseffekterna (även hos barn) är alldeles för dålig för att någon i beslutsposition skulle få för sig att agera för att med vilje smitta ned barn i syfte att uppnå flockimmunitet.

En ganska obehaglig konsekvens av utbredd smittspridning är dessutom att viruset ges fler möjligheter att mutera - och detta på ett sätt som skulle kunna gör att just yngre människor får större skador än äldre när de smittas. Att uppnå immunitet genom vaccination är därför en betydligt riskfriare väg.

Hur viruset sedan muterar på årlig bas återstår att se, men det känns inte helt orimligt att det kommer tas fram vaccin för dessa på samma sätt som för den årliga influensan. Dessa blir naturligtvis tillgängliga för barn.

Att vi inte kan skydda de äldre och svaga från smittan bör betyda att det är ännu svårare att skydda barn från smitta, särskilt om barn lever med sina föräldrar som arbetar och handlar förnödenheter.

Att inte kunna förhindra att barn smittas är knappast synonymt med att medvetet smitta barn i något som helst syfte.

Det torde vid det här laget vara helt klart för de allra flesta att det i stort är omöjligt att skydda alla människor mot smittan, det som kan göras är att sakta ner smittspridningen i syfte att minska belastningen på sjukvården så att alla som behöver livsnödvändig vård får det, färre kommer att avlida.

På vilket vis skyddas barn från smittan om de stannar hemma från skolan men lever nära övriga familjemedlemmar i hemmet om övriga i hushållet dagligen rör sig i samhället, jobb, pendlar, handlar, vårdbesök osv.?

Om barn driver smittspridningen och dessutom med ytterst få undantag inte drabbas livshotande av viruset är det väl bra om barnen i samhället som utgör en betydande del av populationen genomgår en infektion och blir immuna. Ju fler som är immuna desto färre potentiella smittöverföringstillfällen, R sjunker.

Ju fortare alla barn har haft smittan desto fortare försvinner risken att "värre" mutationer uppstår i gruppen barn, en stor del av populationen.

Jag som arbetar och är frisk får vaccin sist av alla i den mån jag vill ha det, varför måste jag tvingas utsätta mig för risk för att smittas, varför tvingas inte alla människor i hela landet stanna hemma, och kan viruset inte mutera till något riktigt otrevligt i min kropp även om barn stannar hemma från skolan?

Alla individer i Sverige kommer inte att vaccineras av olika skäl, och absolut inte samtidigt, det innebär att viruset kan mutera i Sverige oavsett om barn går i skolan eller inte. När en grupp barn har vaccinerats och blivit immuna kan viruset ha muterat i en annan grupp barn, en variant som de vaccinerades immunförsvar inte biter på, hur löser du det problemet?
Citera
2021-02-24, 02:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du gör bäst i att uppsöka en läkare, du tycks ha problem med syresättning/andning.
För en frisk person är munskydd inte speciellt krävande för andningen.

Men för den som mest av alla behöver skydd, till exempel den som har KOL är det troligen mycket krävande med minsta andningsmotstånd. Och för de allra flesta i grunden friska individer är Covid-19 inte en allvarlig sjukdom.
Citera
2021-02-24, 02:18
Medlem
JustZlatans avatar
Förstår inte varför alla pratar om att en tredje våg snart är här eller redan är här. Det har pratats om i flera veckor. Den borde rimligtvis komma i höst.
Citera
2021-02-24, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men för den som mest av alla behöver skydd, till exempel den som har KOL är det troligen mycket krävande med minsta andningsmotstånd. Och för de allra flesta i grunden friska individer är Covid-19 inte en allvarlig sjukdom.

I första hand är munskydd för att skydda andra mot din smitta, inte för att skydda dig själv.
Läs gärna de senaste studierna.
Citera
2021-02-24, 02:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det finns alltså människor som är så dumma att de tror på nedstängningar? Seriöst? Fortfarande!?

Har du fått syrebrist i hjärnan av allt munblöjbärande? Det finns ett antal länder som har testat total nedstängning i flera månader i sträck. UK, Irland, Spanien för att nämna några. Hur tycker du det har gått för dem? Deras nedstängningar har fungerat så bra att de måste ha nya precis hela tiden

"Åh vi stänger ner 4-6 veckor för att få ner smittspridningen".

6 veckor senare:

"Nu måste vi fortsätta stänga ner ytterligare 6 veckor för att få ner smittspridningen"

6 veckor senare:

"Vi måste stänga ner ytterligare 6 veckor för att få ner smittspridningen"

6 veckor senare:

"Stanna hemma. Skydda dig själv och andra. Skydda sjukvården."

6 veckor senare:

"Eftersom det har fungerat så bra att stänga ner i flera månader har vi nu såpass bra siffror att vi inte har något annat val än att stänga ner ytterligare sex veckor "

Inte ens om nedstängingar fungerat hade de varit motiverade. Man utsätter inte en hel befolkning för något sådant för att ett litet fåtal ohälsosamma individer kan bli sjuka. Har aldrig tidigare gjorts i världshistorien och skulle aldrig ha gjorts nu heller.

Och så finns det dumsvenskar som tittar på dessa länder och den förödelse deras ineffektiva nedstängningar har skapat, och tänker "hm, så där borde vi göra här också!".

Idioter.

Ja det är helt jävla otroligt. I Polen där jag vistas rätt så mycket så fullständigt exploderade Corona fallen EFTER att man införde munblöjetvång även utomhus. Men givetvis har man inga planer på att avskaffa dessa munblöjor, trots att de bevisligen inte hjälper ett jävla skit.

Samma sak med lockdowns förstås, bara ett jävla trams som inte hjälper ett skit och förstör folks hälsa och inkomst. Och så sitter här idioter och vill ha just lockdown även här i Sverige...
Och stackars Tegnell får ju frågor varenda presskonferens om varför vi inte har infört munblöjetvång?
Hur fan orkar karln hålla sig lugn när han hela tiden blir utsatt för dessa idiotiska frågor, kan han inte bara ställa sig upp och be journalisterna DRA ÅT HELVETE...?
Citera
2021-02-24, 02:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om du inte kan andas med ett munskydd bör du snarast söka läkare. Jag nämner det då jag har ett flertal bekanta och grannar över 90 år som inte har några problem att ha munskydd.

Du kanske är allvarligt sjuk? Trist. Här är alla med medicinskt hinder undantagna från krav på munskydd. Man vill ju inte tvinga på krymplingar något som kan göra att de blir mer skadade än de redan är, det förstår du säkert.

Varför ska han behöva ha nån jävla tygtrasa som täpper till ansiktet överhuvudtaget för? För att du och andra skiter på er av rädsla? Er patetiska fruktan är faktiskt er problem och inte hans problem.

Samma sak med lockdown, lås er i någon jävla mörk källare helst med tre munblöjor och låt oss icke skitnödiga leva normalt. Vi ska inte lida för att ni är psykiskt instabila...
Citera
2021-02-24, 02:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
I första hand är munskydd för att skydda andra mot din smitta, inte för att skydda dig själv.
Läs gärna de senaste studierna.

Jag har svårt för att ta det på allvar när jag i princip varje dygn ser på bland annat tv-nyheterna.

En intervjuare och en expert, med ansiktena mot varandra och ungefär 1-1,5 meters avstånd.

Experten talar gott om munskydd, studier, många bäckar små och bla bla bla. Trovärdigheten är inte riktigt på topp kan jag säga, det känns inte så värst övertygande när ingen i studion bär munskydd, inte ens den som talar gott om munskydd, det går liksom inte ihop.

Det finns även studier som visar att munskydd inte har den betydelsen som du tillmäter munskyddsanvändandet, för att inte tala om empiri, se dig omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in