2021-02-24, 02:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Ja det är helt jävla otroligt. I Polen där jag vistas rätt så mycket så fullständigt exploderade Corona fallen EFTER att man införde munblöjetvång även utomhus. Men givetvis har man inga planer på att avskaffa dessa munblöjor, trots att de bevisligen inte hjälper ett jävla skit.

Samma sak med lockdowns förstås, bara ett jävla trams som inte hjälper ett skit och förstör folks hälsa och inkomst. Och så sitter här idioter och vill ha just lockdown även här i Sverige...
Och stackars Tegnell får ju frågor varenda presskonferens om varför vi inte har infört munblöjetvång?
Hur fan orkar karln hålla sig lugn när han hela tiden blir utsatt för dessa idiotiska frågor, kan han inte bara ställa sig upp och be journalisterna DRA ÅT HELVETE...?
Håller med.
En butikschef berättade att det kom in två vuxna med två barn för att handla EN produkt.
Mannen och den äldre sonen hade sina som en haklapp. Frun la sin på disken när hon skulle betala "Oj ursäkta!". Den yngre på 10 år körde helikoptern med sin så butikspersonalen hukade sig bakom disken.
Citera
2021-02-24, 04:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag såg detta och tänkte ändra men fick annat, haha, ja jag tänkte lite fel där. Men frågan är om vi har 6000 sjuksköterskor när det dels är brist på dem och många arbetar inom covid19 vården?
Ha, ha!
Jo, förstod att det var fel.

Som jag förstått det så kan "vem som helst" med kompetens få delegation att förbereda vaccin och utföra själva injictionen.
(Hur svårt kan det vara, en knarkare injicerar ju själv. )

Det behövs läkare eller ssk för att ordinera vaccin så en läkare/ssk bör kunna låta ett antal personer utföra själva jobbet. Jag är inte alls insatt i vårdens rutiner, men en läkare/ssk + fem tränade "vem-som-helstar" borde kunna bilda ett fungerande och säkert arbetslag.
Vilka arbetsuppgifter kring vaccinering kan delegeras? (25 januari)

Delegering betyder att behörig hälso- och sjukvårdspersonal ger någon annan personal rätt att utföra en arbetsuppgift som den annars inte får göra. Ordination av läkemedel kan inte delegeras. Uppgiften att iordningsställa och administrera läkemedel för vaccination till en patient får under förutsättning att det är förenligt med kravet på en god och säker vård delegeras av en läkare eller sjuksköterska till personal som inte har formell behörighet, men som är reellt kompetent för att utföra uppgiften.
https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/vaccinationer-covid-19/
Citera
2021-02-24, 04:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har svårt för att ta det på allvar när jag i princip varje dygn ser på bland annat tv-nyheterna.

En intervjuare och en expert, med ansiktena mot varandra och ungefär 1-1,5 meters avstånd.

Experten talar gott om munskydd, studier, många bäckar små och bla bla bla. Trovärdigheten är inte riktigt på topp kan jag säga, det känns inte så värst övertygande när ingen i studion bär munskydd, inte ens den som talar gott om munskydd, det går liksom inte ihop.

Det finns även studier som visar att munskydd inte har den betydelsen som du tillmäter munskyddsanvändandet, för att inte tala om empiri, se dig omkring.
Jag har nog sett andra nyheter, tycker det hålls ordentliga avstånd.

Sedan kan jag hålla med om att det skulle ge mera tyngd åt munskyddsanvändning om munskydd användes i nyhetssändningar. Nu ät det inte troligt att det blir obligatorisk munskyddsanvändning utanför hemmet, men om, så skulle det vara en tydlig signal att även alla i tv använde munskydd.
Citera
2021-02-24, 04:23
Avslutad
Citat:
Varför ska han behöva ha nån jävla tygtrasa som täpper till ansiktet överhuvudtaget för? För att du och andra skiter på er av rädsla? Er patetiska fruktan är faktiskt er problem och inte hans problem.

Samma sak med lockdown, lås er i någon jävla mörk källare helst med tre munblöjor och låt oss icke skitnödiga leva normalt. Vi ska inte lida för att ni är psykiskt instabila...

Varför ska kemister ha på sig skyddsmask när de jobbar med kemikalier jävla stolpskott. 😂
Citera
2021-02-24, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Varför ska kemister ha på sig skyddsmask när de jobbar med kemikalier jävla stolpskott. 😂

Du går runt i labbrock och skyddshandskar i ditt helt sterilt städade hem också förstår jag, o store kung av jämförelser?
Citera
2021-02-24, 04:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du går runt i labbrock och skyddshandskar i ditt helt sterilt städade hem också förstår jag, o store kung av jämförelser?

Det finns farliga och giftiga substanser som du inte får andas in. T.ex om du hanterar ämnen som är markerat med. ☣️☢️
Varför ska målare ha FFP3-masker?

Jag förstår inte varför människor säger att det är hjälplöst.
Citera
2021-02-24, 04:30
Medlem
Citat:
Det finns farliga och giftiga substanser som du inte får andas in. T.ex om du hanterar ämnen som är markerat med. ☣️☢️
Varför ska målare ha FFP3-masker?

Jag förstår inte varför människor säger att det är hjälplöst.

Jag säger inte att det är hjälplöst. Jag säger att dina jämförelser är idiotiska. En målare utsätta för helt andra saker än en bussåkare. Varför ska en kirurg arbeta i steril miljö om inte du gör det? El lika idiotisk jämförelse.
Citera
2021-02-24, 04:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag säger inte att det är hjälplöst. Jag säger att dina jämförelser är idiotiska. En målare utsätta för helt andra saker än en bussåkare. Varför ska en kirurg arbeta i steril miljö om inte du gör det? El lika idiotisk jämförelse.

Jag sade inte att du tyckte det, många tycker det, det framstod som att du tyckte det.

Munskydd, hjälper det? Det dämpar risken för en stund så det är inte helt hjälplöst.
Jag förespråkar för att vi ska ta ansvaret att skydda oss själva. Bär jag en mask så står det FPP3.
Citera
2021-02-24, 05:28
Avslutad
Citat:

Vad fan har kemister som jobbar med kemikalier att göra med vanligt folk som går ute i friska luften att göra?

Skillnaden mellan oss som vägrar vaccinet/munblöjan är att vi skiter totalt vad ni gör. Ta en spruta i varje arm och ha på er fem munblöjor om det gör er glada och får er att känna er trygga...
Men ge fan i att lägga er i vad andra ska göra!
Citera
2021-02-24, 05:29
Avslutad
Citat:
Vad fan har kemister som jobbar med kemikalier att göra med vanligt folk som går ute i friska luften att göra?

Skillnaden mellan oss som vägrar vaccinet/munblöjan är att vi skiter totalt vad ni gör. Ta en spruta i varje arm och ha på er fem munblöjor om det gör er glada och får er att känna er trygga...
Men ge fan i att lägga er i vad andra ska göra!

Du menar att virus och kemikalier inte är så likasinnat? Ärthjärna.
Citera
2021-02-24, 05:34
Avslutad
Citat:

De har själva valt att arbeta med detta. Jag har inte valt att jag ska vara ansvarig för att ni skiter på er av rädsla för ett virus som är ofarlig för i princip alla under 70. Dra åt helvete med dig...
Senast redigerad av Antialles 2021-02-24 kl. 05:45.
Citera
2021-02-24, 06:03
Medlem
Citat:

"Virus och kemikalier"? Tjena forskarn, nej virus och kemikalier är i allmänhet inte särskilt likasinnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in