Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Jag såg detta och tänkte ändra men fick annat, haha, ja jag tänkte lite fel där. Men frågan är om vi har 6000 sjuksköterskor när det dels är brist på dem och många arbetar inom covid19 vården?
Ha, ha!
Jo, förstod att det var fel.
Som jag förstått det så kan "vem som helst" med kompetens få delegation att förbereda vaccin och utföra själva injictionen.
(Hur svårt kan det vara, en knarkare injicerar ju själv.

)
Det behövs läkare eller ssk för att ordinera vaccin så en läkare/ssk bör kunna låta ett antal personer utföra själva jobbet. Jag är inte alls insatt i vårdens rutiner, men en läkare/ssk + fem tränade "vem-som-helstar" borde kunna bilda ett fungerande och säkert arbetslag.
Vilka arbetsuppgifter kring vaccinering kan delegeras? (25 januari)
Delegering betyder att behörig hälso- och sjukvårdspersonal ger någon annan personal rätt att utföra en arbetsuppgift som den annars inte får göra. Ordination av läkemedel kan inte delegeras. Uppgiften att iordningsställa och administrera läkemedel för vaccination till en patient får under förutsättning att det är förenligt med kravet på en god och säker vård delegeras av en läkare eller sjuksköterska till personal som inte har formell behörighet, men som är reellt kompetent för att utföra uppgiften.
https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/vaccinationer-covid-19/