Citat:
Det först fetade:Ditt resonemang är lika fjantigt som om vi förutsätter att kvinnor är till exempel möss.
Om en mus går för nära en orm och blir uppäten så är det inte musens fel, den förstår inte bättre.
Alltså är LW inte skyldig till sin egen död.
Jag väljer istället att utgå ifrån att både SD och LW ändå är/var människor, och då faller ditt resonemang.
Jag vet för all del sen tidigare att det är lönlöst att argumentera mot dej, och varför jag ändå valde att replikera ditt tidigare inlägg var för att jag tycker att du avfärdade LW och hennes öde med en osedvanligt cynisk och empatilös axelryckning.
Om en mus går för nära en orm och blir uppäten så är det inte musens fel, den förstår inte bättre.
Alltså är LW inte skyldig till sin egen död.
Jag väljer istället att utgå ifrån att både SD och LW ändå är/var människor, och då faller ditt resonemang.
Jag vet för all del sen tidigare att det är lönlöst att argumentera mot dej, och varför jag ändå valde att replikera ditt tidigare inlägg var för att jag tycker att du avfärdade LW och hennes öde med en osedvanligt cynisk och empatilös axelryckning.
Ingen, åtminstone inte jag, har hävdat att Lena skulle vara "skyldig till sin egen död".
Mitt exempel med att vara oförsiktig i ett hypotetiskt umgänge med ett oberäkneligt vilddjur, leder till ett antagande om att man bör inte bli alldeles förvånad om man råkar illa ut med en sådan best som 'playmate'.
Vi vet att Lena ansåg sig veta att SD var livsfarlig för henne. Är vi överens om det?
Fråga: Vet vi att Lena gjorde precis allt för att undvika all form av umgänge med SD? -Nej, vi vet istället att hon valde att fortsätta träffa den, enligt Lena själv, livsfarlige mannen.
Om analogin med 'tigern i buren'-exemplet blev för svår för dig att greppa kan jag dig ett annat scenario:
Två kvinnor färdas i en bil. En av dem använder bilbältet, den andra inte. Båda kvinnorna vet om risken att vara obältad vid en sammanstötning, men en av dem struntar medvetet i risken.
Hon som använde bilbältet hade upprepade gånger försökt få väninnan att skydda sig, men blev tyvärr inte lyssnad till. Den obältade blev en siffra i statistiken.
Jag axelrycker inte. Jag försöker lära mig något av en kvinnas onödiga död, en död som ledde till att tre barn miste sin mamma.
OffT: Vet inte om du har nån dotter, men skulle du inte försöka få din dotter att lämna en för henne destruktiv relation?
Det tror jag många ansvarskännande föräldrar skulle göra, särskilt de som känner till hur det gick för Billys, Martin J:s och SD:s resp flickvänner.