Citat:
Ursprungligen postat av
VildaWebben
Nej, vi har inte lagar och domstolar för sånt. Politiker tappar förtroende, backar i opinionen, backar i val, tvingas avgå, med mera, hela tiden utan att de behöver ha gjort något brottsligt. Det sköts helt utan domstolars inblandning.
Politiker är inte rättslösa bara för att de behöver förhålla sig till att de verkar i en förtroendebransch och att förtroende kan skadas även av handlingar som ej är olagliga.
Att Esbjörns ombud ska anmäla Ebba för förtal är inte bara en okynnesanmälan som att helt grundlöst anmäla någon för våldtäkt. Mårten Schultz, professor i civilrätt, anser att det Ebba skrev är förtal. Det finns alltså en påtaglig risk här för Ebba.
Jag har försökt hitta något citat där denne Schultz anser att Ebba Busch uttalande är förtal utan att hitta något. Om du har en länk till ett sånt uttalande så skulle jag vara tacksam om du delade med dig.
Det enda jag hittar är citat där han säger att det
kan vara förtal eller att det i
teknisk mening utgör förtal. Jag förstår garderingen i uttrycket att det kan vara förtal, för det är väl ungefär där vi är i diskussionerna. Det är inte entydigt utan det kan bedömas olika när juristerna sätter tänderna i det. Men jag kan för mitt liv inte förstå vad en professor menar med att det tekniskt sett utgör förtal?
Det låter som en liknande gardering som när man säger att det kan utgöra förtal, men man låter lite mer säker utan att egentligen vara det.
I vilket fall som helst så är min obetydliga åsikt att Binninge själv genom både denna och tidigare affärer har gjort sig själv till en sådan offentlig person att han kan antas tåla viss granskning. Särskilt eftersom han har utnämnt sig till jurist och valt juridiken som sitt verksamhetsområde. I det fallet har faktiskt eventuella tidigare domar ett allmänintresse. Att han går ut med ett pressmeddelande i förtid om att han tänker göra en anmälan visar att han själv söker publicitet och vill vara en offentlig person. Att han väljer att göra sin anmälan publikt och medialt innan den hamnar i juridiken ökar dessutom allmänhetens kännedom om hans tidigare dom betydligt mycket mer än inlägget på E.B:s Facebook.
Binninge bidrar till att få maximal medial uppmärksamhet i frågan genom att skicka ut ett pressmeddelande som sprider EB:s påstående till den stora allmänheten och gör det till en riksnyhet. Så om en rätt någon gång kommer att göra bedömningen att EB:s inlägg utgör förtal så bör i rimlighetens namn Binninge då dömas för medhjälp till spridning av detta och för att ha gjort inlägget allmänt känt i en betydligt vidare krets än EB.
Men jag skulle gissa att hans tidigare inblandning i Assangefallet och att han bildade Rättssäkerhetsorganisationen tillsammans med tidigare dömda Anna Ardin och Billy Butt är tillräcklig grund för att han bedöms vara en offentlig person verksam inom området juridik och att hans vandel därigenom faktiskt får granskas och kommenteras.
Det handlar helt enkelt om att om man väljer att verka inom juridiken så får man tåla att eventuella skelett i garderoben lyfts fram på exakt samma sätt som en lagstiftande politiker får tåla det. Advokater har extremt strikta etiska krav, att verka inom samma yrkesområde som jurist bör rimligen inte fria en helt från dessa etiska krav, i varje fall inte när man ser till förhållandet mellan ombud och klient. Det är självklart att en klient ska kunna förlita sig på att ett ombud inte är tidigare straffad eller vars vandel kan ifrågasättas genom tidigare kriminalitet.