2021-02-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Nepp, men det innebär att han är mer trolig än CP, CA, Sydafrika, Polisspåret, teatermord och övriga foliehattsteorier

Det var väldigt synd att varken Stig Engström eller Lisbet Palme var med på en rekonstruktion av mordet, det hade kanske klargjort situationen på mordplatsen bättre.
Jag har en minnesbild av att två tjejer som var med på en mordrekonstruktion blev bortplockade ,
då man kom på att de hade ljugit.
Citera
2021-02-23, 22:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Glantz kunde bara identifiera identifiera Anna Hage och Karin Johansson,inga andra personer som det verkar enligt förhöret.
Att SE ljög/ överdrev sina insatser på mordplatsen är väl rätt många överens om.
Innebär det med automatik att han är gärningsmannen?
Ja visst kunde han ljuga, till exempel det där med att han sprang på David Bagares gata ett par minuter efter mordet. Han har till och berättat om det själv på Skandia, fast då gett sken av att han sprang efter gärningsmannen.

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/

https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-23 kl. 22:24.
Citera
2021-02-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jo men sedan har vi till exempel det där med att han sprang på David Bagares gata ett par minuter efter mordet. Han har till och berättat om det själv på Skandia, fast då gett sken av att han sprang efter gärningsmannen.

Ja, jag vidhåller att det var synd att varken SE eller LP var med på en rekonstruktion av händelserna på mordplatsen.

Om jag skulle ha försökt imponera på mina arbetskamrater kanske jag hade dragit till med en liknande story

Det är ju det som är svårt med SE
När ljuger han, varför ljuger han och när pratar han sanning.
Ska man vara konspiratorisk så skulle han kunna vara någon som är tänkt att förvirra utredningen från början med att lämna konstiga eller helt felaktiga uppgifter.
Citera
2021-02-23, 22:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, jag vidhåller att det var synd att varken SE eller LP var med på en rekonstruktion av händelserna på mordplatsen.

Om jag skulle ha försökt imponera på mina arbetskamrater kanske jag hade dragit till med en liknande story

Ska man vara konspiratorisk så skulle han kunna vara någon som är tänkt att förvirra utredningen från början med att lämna konstiga eller helt felaktiga uppgifter.
Ja och att man avskrev honom på felaktiga grunder, jävlar vad många förundersökningssidor man skulle sparat. Nu har man åkt jorden runt till Sydafrika, Kurdistan och Rotebro och allt vad det nu var. Ibland är det faktiskt klokt att leta där det är ljusast.
Citera
2021-02-23, 22:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att SE kände till att det faktiskt befann sig en ung man i blå täckjacka därinne i gränden. Hans syfte verkar ha varit att leda in polisen på villospår, och rikta in dem mot den blå täckjacka som man hade gått ut med i rikslarmet och i media. Mannen i den blå täckjackan i rikslarmet var nog snarare Anders B, som Lisbeth Palme hade misstagit för att vara gärningsmannen, och det kan mycket väl ha varit ett rent sammanträffande att Lars J samtidigt råkade befinna sig i gränden i en liknande jacka. Fundera gärna på det. Jag tycker i alla fall att det blir lättare att få ihop just den här delen av pusslet om man släpper tanken på att SE skall ha sett det han påstod sig ha sett.

Hur ställer du dig förresten till det andra påståendet SE gör vid den här första kontakten med polisen den 1/3, dvs. det där om att Lisbeth Palme skall ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom. Tror du att han talade sanning där?
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Inte kände till? Hur förklarar du då det här:

Förhör med SE, den 11:e mars: "[När SE nått fram till mordplatsen, och efter en tid tittade in på Tunnelgatan] så såg han längst bort vid den mörka platsen vid barackerna konturerna av en som han uppfattade det en yngre man, med relativt smala byxor och något möjligen typ bulsig täckjacka, barhuvad och i 20-årsåldern. Han stod still 4-5-6 sekunder."

Allt det här stämmer in på LJ:s utseende, position och agerande vid den aktuella tidpunkten.
Citera
2021-02-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ja och att man avskrev honom på felaktiga grunder, jävlar vad många förundersökningssidor man skulle sparat. Nu har man åkt jorden runt till Sydafrika, Kurdistan och Rotebro och allt vad det nu var. Ibland är det faktiskt klokt att leta där det är ljusast.

Jag är personligen inte säker på att SE är gm men jag kan inte utesluta honom som gm
Sedan jag har förståelse för att man häktade Christer P, vad skulle polisen gjort annars?
Typ :vi litar inte på Lisbet Palmes utpekande av Christer P så vi kollar inte upp honom
Victor Gunnarsson var väl också naturlig person att plocka in, som pratat om att man kan bli skjuten i ryggen
Citera
2021-02-23, 22:45
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har heller inte sagt att LJ sagt att det var SE han såg.Jag skrev bara att han sagt att det KAN vara SE.Sedan skrev jag att den löpstil LJ bezkrev i något av sina förhör ( har inte hunnit läsa igenom dem igen så minns inte i vilket förhör) stämmer väl på SE löpstil i Rapportinslaget från 6eapril 1986.Det enda LJ med säkerhet sagt är väl att det INTE var SE som var den man som sprang förbi honom.

Men din tolkning av vad LJ sagt, är att det kan vara SE?

Förstod jag dig rätt nu?

Jag tolkade det som att LJ sagt att det KAN ha varit SE.

My bad.
Citera
2021-02-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Men din tolkning av vad LJ sagt, är att det kan vara SE?

Förstod jag dig rätt nu?

Jag tolkade det som att LJ sagt att det KAN ha varit SE.

My bad.

LJ har sagt att det mycket väl kan vara SE. Den han har sagt att det absolut inte kan vara är CP, då han sett honom många gånger förut. Att det skulle vara CA kan vi nog utesluta vid det här laget.
Citera
2021-02-23, 22:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag är personligen inte säker på att SE är gm men jag kan inte utesluta honom som gm
Sedan jag har förståelse för att man häktade Christer P, vad skulle polisen gjort annars?
Typ :vi litar inte på Lisbet Palmes utpekande av Christer P så vi kollar inte upp honom
Victor Gunnarsson var väl också naturlig person att plocka in, som pratat om att man kan bli skjuten i ryggen
Man kan nu med facit i hand konstatera att det var en jäkla tur att det-ser-man-väl-vem-som-är-alkoholist-konfrontationen sköttes så klantigt. Annars kunde CP blivit dömd även i HR men det kanske skulle fixat sig på samma sätt som det gjorde i Quick- och Kevinfallet. Det vill säga att duktiga grävare kommer på att fel har begåtts, ungefär som det i det här fallet nu faktiskt har gjorts. Med den skillnaden att i det här fallet fanns ingen oskyldig (längre) utpekad.
Citera
2021-02-23, 22:55
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Sannolikt kommer den att tåla tidens tand väl.Till skillnad mot CP så har ju SEspåret stor relevans och bäring.Det är svårt att bortse från honom.Det krävs en hel del fantasi och förnekelse för att komma runt honom som åtminstone tänkbar GM.Jag hoppas att vi kommer att få veta mer om honom och att de sista pusselbitarna kommer att falla på plats Stig du ville bli känd och nu långt efter din död så blev du det .Tiden brukar komma ikapp de flesta av oss förr eller senare.

Tyvärr både för SE-förnekare och SE-förespråkare slarvades det bort redan 1986. HH ville städa bort SE innan åklagaren fick nys på SE.

ALLA på mordplatsen borde initialt ha fått lämna in ytterkläder på plats, fotats, id-check och lämna redogörelse. Istället "frös" Söderström och blev helt handlingsförlamad av chocken.

Enligt min bedömning kan inget av värde komma fram om
SE idag. Det mest avgörande är att kulorna inte duger som referensmaterial och att man inte kan kolla krutrester på tex SEs kläder.
Citera
2021-02-23, 22:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja visst kunde han ljuga, till exempel det där med att han sprang på David Bagares gata ett par minuter efter mordet. Han har till och berättat om det själv på Skandia, fast då gett sken av att han sprang efter gärningsmannen.

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/

https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/

Fast det här stämmer ju inte:

"– När fantombilden släpps på torsdagen, veckan efter mordet, så är hans bekymmer i princip slut. För då talar de om att de söker efter en helt annan person än honom. Då ändrar han sina uppgifter igen, till att han sprang efter poliserna. Och det är den varianten som sedan blir den officiella i alla polisförhör, säger Thomas Pettersson."

Förhör 1 med SE, den 1:a mars: "Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem."

Förhör 2 med SE, den 10:e mars: "Engström börjar springa efter polismännen, för att åtminstone hinna ifatt någon av dem och berätta om täckjackan."

Förhör 3 med S, den 11:e mars: "När E sade däråt och poliserna sprang iväg så började E själv springa efter poliserna för att tala om att det gällde en person med mörkblå täckjacka".

Förhör 4 med SE, den 25:e april: "Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."

SE berättar samma historia i samtliga fyra förhör. Inga ändringar sker vad gäller huvudförloppet.

Menar Pettersson att SE bredde på lite grann när han pratade med personal på Skandia? Polismännen sprang efter mördaren, och då SE sprang efter polismännen, så var det nästan som att han själv ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-02-23 kl. 23:04.
Citera
2021-02-23, 23:00
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Jo, vem har inte skarvat lite någon gång?

Den kan ju kasta första stenen.

Tror (!) inte SE tänkte på att hans historier för kollegor skulle granskas.

Jag kan erkänna att jag ibland lagt till lite och vridit på sanningen för att göra en historia bättre.

Vem har inte det?

Nu så blev SEs rövarhistorier en riksangelägenhet.

Hoppas inte mina blir det någon gång. Haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in