2021-02-23, 16:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det är fortfarande inte förbjudet att resa utomlands. Res till Tanzania vetja. Där är de allmänna råden att käka vitlök och ingefära.

Låter som en dröm! Dessvärre måste jag knega så att jag kan få semme i sommar.
Citera
2021-02-23, 16:11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man håller på med att vaccinera riskgrupper och tittar man på regionernas planeringar räknar de med att vara klara med detta under maj. Beta tre månader kvar, kanske.

Prioriteringen är FAS1 SÄBOende, människor med hemtjänst, personal till dessa grupper samt sjukvårdens personal i övrigt ock Downisar & likvärdiga. Det är inte klart!

Sedan kommer FAS2 alla övriga över 65 år eller som blir 65 under året, ca 2 miljoner människor. Det är inte påbörjat.

Sedan kommer lilla gruppen FAS3 de mellan 60-65 år samt alla i de yngre riskgrupperna. Sedan FAS4 den största gruppen alla 18 - 59 år.
FAS5 kommer alldeles säkert så småningom, de under 18 år.

Enligt prognos (alltså prognos inte den absoluta sanningen) ska vi få 1426 000 doser i mars, 2 388 000 doser i april, 3 650 000 doser i maj och 3 650 000 doser i juni.
Citera
2021-02-23, 16:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kuken också! Jag hoppades ju på MINDRE restriktioner nu när vaccinationerna kommit igång.

Det är resultatet av att man låter nya mutationer valsa in i Sverige obehindrat.

Dom hårdare restriktionerna är priset folket får betala för Folkhälsomyndighetens fiasko.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag röstar för totalt utegångsförbud för alla riskgrupper och öppna upp för oss andra. Jag var trött på detta för ett halvår sen.

Jag röstar på att avsätta Folkhälsomyndighetens ledning, få fart på vaccineringen, stoppa nya mutationer vid gränsen, och minska på restriktionerna som folk behöver leva med.

Jag har full förståelse för att "JeffDavis", med flera, tröttnar på att krisen tillåts fortsätta på obestämd tid, och även förvärras. En målsättning kan vara att "JeffDavis" ska få gå på konserter och sportevenemang så snart som möjligt. Men det får inte ske på bekostnad av att vissa grupper tvingas leva med totalt utegångsförbud.
Citera
2021-02-23, 16:15
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Din logik säger ingenting om hur situationen hade varit i de länder hade man inte burit munskydd.
Danmark införde krav på munskydd i början av november. I början av december började julhandeln där - självklart fortfarande med munskydd - och antalet smittade per dag gick från c:a 1200 till över 3000 - mer än en fördubbling - på bara någon vecka. Sverige hade samma typ av uppgång ungefär en månad tidigare.
Det finns gott om liknande exempel från hela världen, där man rätt tydligt kan se att införandet av munskydd inte har någon värst stor effekt.
Citera
2021-02-23, 16:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Prioriteringen är FAS1 SÄBOende, människor med hemtjänst, personal till dessa grupper samt sjukvårdens personal i övrigt ock Downisar & likvärdiga. Det är inte klart!

Sedan kommer FAS2 alla övriga över 65 år eller som blir 65 under året, ca 2 miljoner människor. Det är inte påbörjat.

Sedan kommer lilla gruppen FAS3 de mellan 60-65 år samt alla i de yngre riskgrupperna. Sedan FAS4 den största gruppen alla 18 - 59 år.
FAS5 kommer alldeles säkert så småningom, de under 18 år.

Enligt prognos (alltså prognos inte den absoluta sanningen) ska vi få 1426 000 doser i mars, 2 388 000 doser i april, 3 650 000 doser i maj och 3 650 000 doser i juni.

Är inte fas2 påbörjad? Källa på det tack.

Det kommer inte 2.388.000 doser i april, utan 3.898.000
Citera
2021-02-23, 16:17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Annars hade man ju inom sjukvården inte använt mask. Eller hur tänkte du där?
Nä, så är det ju inte. Munskydd bärs inom sjukvården av en speciell anledning som du inte har tagit reda på. Det som diverse rapporter säger är att visir i nästan samtliga fall vore bättre, speciellt vid längre bärande.
Citera
2021-02-23, 16:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är inte fas2 påbörjad?
Inte i alla regioner.
Citera
2021-02-23, 16:22
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag röstar på att avsätta Folkhälsomyndighetens ledning, få fart på vaccineringen, stoppa nya mutationer vid gränsen, och minska på restriktionerna som folk behöver leva med.
Nja, det som borde ske är ju att avskeda de smittskyddsläkare som undergräver förtroendet för våra myndigheter.
Citera
2021-02-23, 16:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag vet inte riktigt varför vi inte tillverkar vaccin direkt här i Sverige, som vi sen inte exporterar.
Vi har produktionskapacitet, eller iaf buteljeringskapacitet.
Men detta vaccin är inte till för Sverige.
Citera
2021-02-23, 16:27
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Danmark införde krav på munskydd i början av november. I början av december började julhandeln där - självklart fortfarande med munskydd - och antalet smittade per dag gick från c:a 1200 till över 3000 - mer än en fördubbling - på bara någon vecka. Sverige hade samma typ av uppgång ungefär en månad tidigare.
Det finns gott om liknande exempel från hela världen, där man rätt tydligt kan se att införandet av munskydd inte har någon värst stor effekt.

Ja eller se det så här. Danmark har en betydligt lägre dödlighet per kapita än Sverige och detta till trots en extremt mycket högre befolkningstäthet än Sverige.

Detta behöver inte logiskt betyda att det är bra att använda munskydd. Men med din logik gör det det. Ergo, det är bra att använda munskydd, för annars använder du dig av felaktig logik.

Tyvärr gör detta ironiskt sett att jag motvilligt måste erkänna att din logik är korrekt, men det är ok för så länge jag fortfarande får rätt i att användandet av munskydd leder till färre dödstal - är jag nöjd.
Citera
2021-02-23, 16:27
Moderator
Tinuviels avatar
Signar Mäkitalo, Sörmlands smittskyddsläkare gjorde en solid insats i Studio Ett alldeles nyss.

I lugna men tydliga ordalag redogjorde han för att hans och FHM:s perspektiv skiljer sig åt och där FHM i väldigt hög grad betonar folkhälsoaspekten vill inte han att folk ska smittas, läggas in och dö i covid. Han kritiserade FHM:s tilltro till att folk håller sig till rekommendationerna under sportlovet och lade till att han är rädd att det här kommer att ta en ände med förskräckelse.

Värt att lyssna till, programmet pågår just nu så man kan backa och lyssna till första inslaget som går under rubriken "Flera regioner skärper sina rekommendationer".

Kan lägga upp länk senare.

Med i diskussionen var SR:s vetenskapsreporter och inkvisitor vad gäller avvikande åsikter Ulrika Björksten. Undrar om hon satte kaffet i halsen?
Citera
2021-02-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
De som förordar lockdown har inte en susning om vad de ber om.
Jag misstänker att man ser på lockdown som en silverkula, som magiskt ska stoppa smittspridningen. Och sedan ska livet återgå till det normala.

Med undantag av NZ har detta inte skett någonstans.

Livet vil ikke blive helt normalt med det samme, men hospitalerne, smittesporene og sekventeringen får bedre vilkår.

16/12:
"For at inddæmme smitten i juletiden vil regeringen indføre nye restriktioner mod coronavirus.
Det oplyser statsminister Mette Frederiksen på et pressemøde onsdag aften."

https://www.tv2lorry.dk/lorryland/overblik-danmark-lukker-ned-igen-her-er-de-nye-restriktioner

23/12:
169400 prøver, 3297 smittede, 26 døde.
23/1:
144500 prøver, 879 smittede, 28 døde.
23/2:
107200 prøver, 529 smittede, 0 døde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem