2021-02-23, 14:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej det tror han inte. Fan vad ni larvar er det är klart att dom förstår att det innebär en risk.
Det handlar om en bedömning så klart och att väga risker mot varandra.
Vad gör dessa människor som åker på skidresa annars tror ni? Drar ner rullgardinen och sover bort sportlovet eller är det så att dom i alla fall hittar på saker, träffar människor och rör sig ute i det offentliga rummet kanske?

Att ni är så jävla rädda för att folk reser när det tydligt visat sig både i somras på semestern, på höstlovet och nu sist på jullovet att det snarare är positivt när folk är lediga. I julas är det klart att många reste kors och tvärs och ändå gick smittspridningen kraftigt ner.

Att det är positivt när folk är lediga, beror på att skolorna är den stora motorn i smittspridningen. Det har alltid varit så vid pandemier och epidemier, att man först och främst har stängt skolorna - eftersom man vet att barn och tonåringar umgås på ett annat sätt än vuxna. De är mer fysiska. Och utrymmena - inte minst toaletterna - är också ofta trånga. Många moment innebär fysisk närhet - läraren böjer sig över eleven för att se dennes skrivbok, eleverna står i kö i matsalen...
Citera
2021-02-23, 14:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tänker inte övertyga de stoiska. Säger bara att det är tänkbart att en smittsammare variant där en mindre mängd virus räcker kan bli farligt även utomhus. Värre är faktiskt attityden hos de som är ute i terrängen. Jag har sett klungor av scouter, skolklasser, familjer de bryr sig inte om att de trängs men andra. Och så en dag har de alla fått brasilianska sjukan och uttrycker sig -"men hoppas då, det hade vi inte en aning om att det ens vara möjligt"! "Det har inte Tegnell sagt något om".

Jag går hellre på 2-3 meters avstånd till andra i Täby centrum, med mask, än mindre än en halvmeter till ett gäng vilda barn på Järvafältet, utan mask! Sedan må det vara rätt eller fel det ska ni skita i.

Självklart är det bättre med 2-3 meter inomhus med mask än Axel mot Axel med äckelfolk utomhus.
Nu är det kanske inte bara dessa två alternativ som finns..
Citera
2021-02-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du verkar ha missat att man inte ska vara ute i samhället och hosta och nysa.

Du skrev tidigare
Samt att man tar av sig dessa för att hosta, eller snyta den snoriga näsan. Sen på med munskyddet igen.

Nysa kan man ju göra för man får dammpartiklar i näsan och på mig rinner tex alltid näsan en stund då jag kommer in i värmen från väldigt kalla utomhustemperaturer vilket kan vara en utmaning med munskydd.
Citera
2021-02-23, 14:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej 2 månader och då har jag kanske fått sprutan, men det kan man inte ge sig fan på.

Och vad värre är vi kanske får den nya "utomhusspridningen", snart när folk börjar svärma ut i vårsolen och täcka Järvafältet som en jättelik bisvärm på rymmen. Gå i ide rekommenderas för den som inte vill ha smittan nu när alla syrror är utarbetade, trötta och likgiltiga.

Utomhus är det ganska väl ventilerat och dessutom hyfsat högt i tak. Men visst, det är fullt möjlit att FoHM kommer lägga fokuset på uteserveringarna, även denna säsongen.

Frågan blir då om svensk polis kan ompostras från det viktiga uppdraget att hålla gränsen mot Norge?
Citera
2021-02-23, 14:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nästan lika mycket som två efter en viss tid. Se undersökningar hos AZ och Pfizer. Har länkats många gånger här i tråden.
217 000 har fått två doser.
Dock är det svårt att endast ge 1 dos då tillverkaren rekommenderar att man ger två doser.
Detsamma med de som redan har antikroppar, eventuellt räcker det med en dos även här.
Citera
2021-02-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Absolut, jag har ungefär samma uppfattning som du i den frågan.
Bra med länkar så att andra kan läsa och se att du inte bara hittar på.

Fått tejpa upp min haka stundvis när jag inser vidden av den svenska mörkningen/renskrivningen.

Svenskar föräldrar ges ingen data på MIS-C barn 0-13.

Petter Brodin får faktist ses som en visselblåsare.

Förstår än idag inte varför folk inte reagerar!

Barn har hjälmar, flytväst, mm mm.

Men grundskolan skrivs fri från samtliga smittskyddsåtgärder.

Stolpskott som :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/kraftig-okning-av-coronasmitta-vid-skolorna-i-salen-60-elever-sjukanmalda

– Vi fixar och trixar men smittan sprids och vi får hoppas att det vänder, säger Gunilla Kapla.

"Fixar och Trixar" WTF.

"smittan sprids, vi får hoppas".

Vidta smittskyddsåtgärder! exkludera inte barnen från smittskyddsåtgärder!

Arbetsmiljölagen har TYDLIG lagstiftning vilken gäller i elevers arbetsmiljö fom förskolan>grundskola>universitet,
författade > adekvata smittskyddsåtgärder skall tas gällande allmänfarlig/samhällsfarlig smitta klass 3.

Tom "Vid risk för smitta ska andningsskydd användas" finns angivet i arbetsmiljölagen, inget "munskydd" ANDNINGSSKYDD.

Arbetsmiljöverket har en anmälningsblankett, sovjet -Sverige motarbetar dessa anmälningar, dels genom att slarva med smittspårning i grundskolan, ett vidrigt uttänkt drag att göra ev anmälningar svåra att påvisa smittan skett i skolan, -bets believe de kommer.

Vad ges barnen? INGET!

100 intensivvårdade barn hade GÄRNA haft avstånd, andningsmask istället för deras MIS-C, 1000+ långtidssjuka barn hade GÄRNA haft avstånd+adningsmask.

Vem fråntog dessa barn rätten att bli skyddade enligt lag?? Enligt föräldrabalken har varje förälder lagstadgat ansvar att skydda sitt barn.

Vad händer?

Sverige frångår lagen och kör full retard jantelagen.

På en smittta som hittils haft +100 barn på intensiven.

214 st långtidssjuka barn region Stockholm.

Nationellt? Tusentals?

I grundskolan hålls inte ens avstånd!

"självklart går det inte att hålla avstånd på det sätt FoHM beskriver i grundskolan"

/Rektor på grundskola i Stockholm.

"Självklart"

Ingen data på långtidssjuka barn, förutom vissa grävande journalister på SVT som lyckas få fram siffran av regionerna.

Sekretess?

Gällande namn, visst, annars mörkläggning.

INSER NI ATT BARNEN ORKESTRERAS KÖRA SOM VANLIGT

detta medans munskydd på i kollektivtrafiken, arbeta hemma, träffa inte andra än egna hushållet, 2 meters avstånd mm mm.

Barnen ges 0 av detta i grundskolan.

SAMTIDIGT som tusentals barn är långtidssjuka!

+100 MIS-C.

I nuläget mörkas data!
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-02-23 kl. 14:46.
Citera
2021-02-23, 14:23
Medlem
Beaver14s avatar
Tegnell: Står man utanför en butik där det är mycket folk ska man inte gå in i butiken. Man ska inte sätta på sig ett munskydd och gå in i butiken.

Detta mina vänner, är kärnan i munskyddsdebatten. Ge fan i att gå in i butiker (och platser) med mycket folk, punkt slut. Munskydd är för dem som inte kan sköta sig...
Citera
2021-02-23, 14:24
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tegnell: Står man utanför en butik där det är mycket folk ska man inte gå in i butiken. Man ska inte sätta på sig ett munskydd och gå in i butiken.

Detta mina vänner, är kärnan i munskyddsdebatten. Ge fan i att gå in i butiker (och platser) med mycket folk, punkt slut. Munskydd är för dem som inte kan sköta sig...
Helt rätt!

Munskyddet kan aldrig vara ett frikort för att tränga sig in på en buss eller in i en butik.
Är det trångt så är det.
Citera
2021-02-23, 14:24
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Dock är det svårt att endast ge 1 dos då tillverkaren rekommenderar att man ger två doser.
Detsamma med de som redan har antikroppar, eventuellt räcker det med en dos även här.
Jepp men mer och mer pekar på att UK gick rätt väg och ökade avståndet mellan doserna till 12 veckor.
Citera
2021-02-23, 14:26
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jepp men mer och mer pekar på att UK gick rätt väg och ökade avståndet mellan doserna till 12 veckor.
Självklart kan man göra avsteg från tillverkarens instruktioner, men lite oväntat att man gör detta på eget bevåg som i UK.
Citera
2021-02-23, 14:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Kuken också! Jag hoppades ju på MINDRE restriktioner nu när vaccinationerna kommit igång. Jag röstar för totalt utegångsförbud för alla riskgrupper och öppna upp för oss andra. Jag var trött på detta för ett halvår sen.
Citera
2021-02-23, 14:29
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Vad FHM har sagt hela tiden, men det ska vara ett jävla tjat om den här satans munblöjan. Kolla på nätterna i usa där folk går med en avklippt T-shirt över ansiktet på ”target super sale”

Har man munskydd är man ju safe, det är bara gå ut och trängas och shoppa.

Stanna hemma, handla bara det du måste och när du väl måste handla tänk efter när det är minst folk. Är det direkt efter jobbet när alla andra pensionärer med munblöja är ute och handlar? Nej det tror jag inte. Handla på morgonen innan jobb när dom öppnar eller åk på kvällen innan stängning.

Stå inte i en jävla kö till Systembolaget, då har du gått under fel tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in