Citat:
Om, vi nu skall producera 10 miljoner klimatneutralt stål i norra Sverige så kan du skita i stamnätet för ingen el finns att skicka söderut.
Sedan kan du lägga till Northvoltfabriken, textilåtervinning, produktion av ny variant på cellolusabaserade textilfiber... ganska snabbt ser du att det kommer att gå åt en attans mängd elenergi.
Kärnkraften behöver ersättas och jag föreslår en plan för att återstarta Barsebäck, fast med Sealers då... dansken kan lägga mer kol i sina kraftverk.
Titta 20 år framåt, hur mycket elproduktion tror du vi behöver?
Vi har inte råd med ett elsystem där den industrin skall stå still med jämna mellanrum.
Ganska snabbt hamnar investeringarna i typ Polen.
Sedan kan du lägga till Northvoltfabriken, textilåtervinning, produktion av ny variant på cellolusabaserade textilfiber... ganska snabbt ser du att det kommer att gå åt en attans mängd elenergi.
Kärnkraften behöver ersättas och jag föreslår en plan för att återstarta Barsebäck, fast med Sealers då... dansken kan lägga mer kol i sina kraftverk.
Titta 20 år framåt, hur mycket elproduktion tror du vi behöver?
Vi har inte råd med ett elsystem där den industrin skall stå still med jämna mellanrum.
Ganska snabbt hamnar investeringarna i typ Polen.
Jag har följt den här debatten väldigt länge och jag har räknat på den och vet hur fel du har. Jag tycker det är fånigt att behöva argumentera om det när du flyttar målstolparna så här. Läs på lite om tekniken, hur den fungerar och vad det finns för lagringstekniker som pumpad hydro, flytande luft och högkapacitetsdistribution så blir det enklare. Allt det här är fåniga saker, elen har aldrig varit så billig att producera som den är idag. Kostnaden för att lagra el har aldrig varit billigare heller, den är redan under 2000 SEK per MWh och går neråt varje år. Både Kina och Indien håller dessutom på att bygga högkapacitetsnät som ska klara att flytta hela kontinenters elkonsumtion från västra Europa till östra Kina beroende på vilken tid på dygnet det är.