2021-02-22, 20:27
  #92965
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vi har pratat om detta förut.
Sätter SD Kristersson på statsministerposten så sitter han där för 4 år. Sedan är det i princip bara budgetarna som ska igenom och det löser man med resten av sjupartiet.

SD ska kräva regeringsbildning och ministerposter.
Jag skulle nog inte säga att det endast är budgetar. Det är mycket sakpolitik också. En hel del lagändringar bland annat där jag tror att SD kommer kräva en hel del.

Men jag tycker som du att man måste kräva ministerposter och regeringsbildning. Det är så mycket systemfel i Sverige som måste åtgärdas. Där ska C eller S inte få säga ett skit om.
2021-02-22, 21:13
  #92966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
https://www.expressen.se/nyheter/sds-budgetkrav-blir-allt-eller-inget/

Expressen har uppdaterat sin artikel med nya citat. Där försöker man framhäva att Åkessons inlägg på facebook skulle utgöra någon slags dementi över Sjöstedts uttalande vilket är rent av skitsnack.

Intressant också att magdalena andersson säger detta. Hon som finansminister vet nog vad som gäller.

– Oscar Sjöstedt har rätt när han säger att man måste vara överens om hela budgeten. Antingen är man överens eller inte. Ulf Kristersson måste ge besked i sak. Vad är han beredd att sälja bort i sak för att regera? säger hon.

Aftonbladet häller mer fotogen på elden:

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/56j7nm/akesson-vill-visa-att-originalet-alltid-slar-kopian

Klart intressant utveckling just nu där både S och SD ligger på M om regeringsfrågan.
2021-02-22, 23:00
  #92967
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Bra ända tills Jimmie backar och pudlar. Kristersson drog väl honom i örat *kräks*.

Har gillat Oscar Sjöstedt länge. Han kan ta Jimpans plats.
Det finns inte ngn konflikt mellan Sjöstedt och Åkesson. Konflikten är en anka, Expressens snedvridna "tolkningsföreträde" som allmogens samvete har fått journalisterna att skapa en image av en konflikt.

Sjöstedt vill förhandla om hela budgeten.

Åkesson skrev bl.a. "Vi kommer driva våra frågor hårt, men däremot är det inte rimligt att ställa ultimativa krav i förhållande till andra partier".

Expressen kallar det en "dementi", vilket visar hur de med flit försöker att så tvivel. Sjöstedt vill förhandla och Åkesson menar att man inte kan ställa ultimativa krav vilket självklart varje frisk individ förstår att Åkesson är redo att.........FÖRHANDLA!
2021-02-22, 23:34
  #92968
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det finns inte ngn konflikt mellan Sjöstedt och Åkesson. Konflikten är en anka, Expressens snedvridna "tolkningsföreträde" som allmogens samvete har fått journalisterna att skapa en image av en konflikt.
Sjöstedt vill förhandla om hela budgeten.
Åkesson skrev bl.a. "Vi kommer driva våra frågor hårt, men däremot är det inte rimligt att ställa ultimativa krav i förhållande till andra partier".
Expressen kallar det en "dementi", vilket visar hur de med flit försöker att så tvivel. Sjöstedt vill förhandla och Åkesson menar att man inte kan ställa ultimativa krav vilket självklart varje frisk individ förstår att Åkesson är redo att.........FÖRHANDLA!

Ja det är bara Expressens vinkling, men det spelar ingen roll. Det blir ändå M som hamnar i skottgluggen.
2021-02-22, 23:35
  #92969
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Aftonbladet häller mer fotogen på elden:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/56j7nm/akesson-vill-visa-att-originalet-alltid-slar-kopian
Klart intressant utveckling just nu där både S och SD ligger på M om regeringsfrågan.

Jag har aldrig förstått hur sånt där kan räknas som kultur i gammelmedia. De är ju helt efterblivna.
2021-02-23, 00:03
  #92970
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det finns inte ngn konflikt mellan Sjöstedt och Åkesson. Konflikten är en anka, Expressens snedvridna "tolkningsföreträde" som allmogens samvete har fått journalisterna att skapa en image av en konflikt.

Sjöstedt vill förhandla om hela budgeten.

Åkesson skrev bl.a. "Vi kommer driva våra frågor hårt, men däremot är det inte rimligt att ställa ultimativa krav i förhållande till andra partier".

Expressen kallar det en "dementi", vilket visar hur de med flit försöker att så tvivel. Sjöstedt vill förhandla och Åkesson menar att man inte kan ställa ultimativa krav vilket självklart varje frisk individ förstår att Åkesson är redo att.........FÖRHANDLA!
Vi tolkar det olika.
2021-02-23, 00:06
  #92971
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det finns inte ngn konflikt mellan Sjöstedt och Åkesson. Konflikten är en anka, Expressens snedvridna "tolkningsföreträde" som allmogens samvete har fått journalisterna att skapa en image av en konflikt.

Sjöstedt vill förhandla om hela budgeten.

Åkesson skrev bl.a. "Vi kommer driva våra frågor hårt, men däremot är det inte rimligt att ställa ultimativa krav i förhållande till andra partier".

Expressen kallar det en "dementi", vilket visar hur de med flit försöker att så tvivel. Sjöstedt vill förhandla och Åkesson menar att man inte kan ställa ultimativa krav vilket självklart varje frisk individ förstår att Åkesson är redo att.........FÖRHANDLA!
Reagerade också på det. Helt fräckt att börja snacka om att "Åkesson dementerar" när Åkesson inte ens nämner Sjöstedt. Inte heller skulle Åkesson vara så dum att han själv skulle gå med på att nöja sig med att bara få förhandla om små delar av budgeten. Precis som Sjöstedt och Magdalena Andersson säger så är det en naturlag att man förhandlar om hela budgeten eftersom allting i slutändan ska hänga ihop och gå i balans.

Är det så att Arne Lapidus bara hittar på detta för att lugna ner Ulf Kristersson och Ebba Busch för att ha som anledning att inte behöva pressa dessa två angående Sjöstedts uttal?
2021-02-23, 00:11
  #92972
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vi tolkar det olika.
Vilket är beklagligt då du är ett av offren för hur massmedia totalt vinklar saker och ting.

Arne Lapidus väljer att kalla det för en "dementi" av Åkesson trots att Åkesson inte ens hänvisar till Sjöstedts uttalande eller om M/KD överhuvudtaget.

Vad Åkesson säger är att man inte kan komma med ultimatum som "Vi ska ha regeringsmakten Punkt slut" men att man ska ha en ödmjuk inställning och förhandla där man ger och tar, något som Sjöstedt själv säger i artikeln.

Att som Sjöstedt säga att man måste förhandla om hela budgeten är något naturligt eftersom det inte går att förhandla om isolerade delar av en budget som i slutändan måste gå ihop. Magdalena Andersson ger Sjöstedt rätt där också. Så det är dags att Uffe och Busch slutar spela dumma och bekänner färg för deras väljare och svenska folket vad man ska ha för inställning gentemot SD.

Förövrigt kan Arne Lapidus dra åt helvete. Tjänstefel att börja snacka om dementi när ingenting dementeras.

Intressanta delar ur Åkessons text är att han kommer att kräva inflytande i förhållande till dess väljarandel och att vara en del av rikets styre. Fråga dig själv om ett 20 procentsparti ska låta sig hunsas för en liten isolerad del av budgeten och inget mer? Åkesson är nog inte så dum att han skulle gå med på det.
2021-02-23, 05:52
  #92973
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Reagerade också på det. Helt fräckt att börja snacka om att "Åkesson dementerar" när Åkesson inte ens nämner Sjöstedt. Inte heller skulle Åkesson vara så dum att han själv skulle gå med på att nöja sig med att bara få förhandla om små delar av budgeten. Precis som Sjöstedt och Magdalena Andersson säger så är det en naturlag att man förhandlar om hela budgeten eftersom allting i slutändan ska hänga ihop och gå i balans.

Är det så att Arne Lapidus bara hittar på detta för att lugna ner Ulf Kristersson och Ebba Busch för att ha som anledning att inte behöva pressa dessa två angående Sjöstedts uttal?

Nja, vem fasen vet?
Min magkänsla, efter att ha läst artiklarna, säger mig att Expressen som en enhet nu gör sitt bästa för att framställa SD i en dålig dager (inget nytt under solen).

Åkessons "dementi" är inte något nytt utan något som han har repeterat de senaste åren, när det förhandlas så handler det om att ge och ta mellan involverade partier.

Det är Expressen som nu gör sitt bästa för att "blockera" SD's sedan tidigare "utsträckta hand". Åkesson har sedan länge bekräftat att SD är redo att förhandla och om SD inte kan förhandla fram en politik som följer SD's väg så skall den förhandlas så att den ligger "så nära som möjligt".

Expressens riktigt falska beteende förvånar mig inte det minsta. Ett av många bevis på att den "agendasättande journalistiken" inte är synonym med "sanningen".

Det riktigt stora politiska haveriet stod Maria Malmer Stenegaard för. Hon likt övriga moderater vet väldigt väl att Åkesson, gång efter gång, har framfört att han är redo att förhandla om varje sakfråga och att han är redo att ge och ta.
Jag kommer så väldigt väl ihåg att Åkesson i en intervju (för ganska så länge sedan) just nämnde att SD vill ha stopp på invandringen men att man vid framtida eventuella förhandlingar kan tvingas att jämka sig och då gäller det att invandringen skall bli så liten som möjligt (at ge och ta).

Som jag ser det så var det praktnollan Maria Malmer Stenegaard som bjöd in Expressen till att bygga vidare på haveriet.

TILLÄGG: Något som fångade mig var Magdalenas uttalande till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/sds-budgetkrav-blir-allt-eller-inget/
Citat:
– Ulf Kristersson vill gärna framställa det som att han kan samarbeta med SD i frågor där de är överens. Han framställer SD som en dörrmatta. Dagens besked visar att Kristerssons plan för att gripa makten är fria fantasier, säger finansminister Magdalena Andersson (S)
Min fetning.

Symbiosen MSM och makthavarna är uppenbar, att Expessen släpper igenom vad jag fetade utan att begära att Magdalena förklarar sig är faktiskt ganska så upprörande.
Att Magdalena nu brukar "gripa makten", trots tidigare kritik när andra brukat ordvalet, tycker jag bevisar att ordvalet ingår i en väl vald S-strategi.

Och nu är det gjort, ytterligare en minister har brukat orden, en stor tidning släppte igenom det utan något reaktion och allt går sin gilla gång i "normaliseringens" Sverige.
__________________
Senast redigerad av Utflyttad 2021-02-23 kl. 06:02. Anledning: tillägg
2021-02-23, 06:03
  #92974
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nja, vem fasen vet?
Min magkänsla, efter att ha läst artiklarna, säger mig att Expressen som en enhet nu gör sitt bästa för att framställa SD i en dålig dager (inget nytt under solen).

Åkessons "dementi" är inte något nytt utan något som han har repeterat de senaste åren, när det förhandlas så handler det om att ge och ta mellan involverade partier.

Det är Expressen som nu gör sitt bästa för att "blockera" SD's sedan tidigare "utsträckta hand". Åkesson har sedan länge bekräftat att SD är redo att förhandla och om SD inte kan förhandla fram en politik som följer SD's väg så skall den förhandlas så att den ligger "så nära som möjligt".

Expressens riktigt falska beteende förvånar mig inte det minsta. Ett av många bevis på att den "agendasättande journalistiken" inte är synonym med "sanningen".

Det riktigt stora politiska haveriet stod Maria Malmer Stenegaard för. Hon likt övriga moderater vet väldigt väl att Åkesson, gång efter gång, har framfört att han är redo att förhandla om varje sakfråga och att han är redo att ge och ta.
Jag kommer så väldigt väl ihåg att Åkesson i en intervju (för ganska så länge sedan) just nämnde att SD vill ha stopp på invandringen men att man vid framtida eventuella förhandlingar kan tvingas att jämka sig och då gäller det att invandringen skall bli så liten som möjligt (at ge och ta).

Som jag ser det så var det praktnollan Maria Malmer Stenegaard som bjöd in Expressen till att bygga vidare på haveriet.

Att både Expressen och Stenegaard agerar såhär gör att det känns som att M försöker göra SD till sin lydiga dörrmatta. Underkuva till Kristersson.

Vilket ytterligare dementerar för mig att M valt C/L framför SD. Noll i förtroende.
2021-02-23, 08:18
  #92975
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Att både Expressen och Stenegaard agerar såhär gör att det känns som att M försöker göra SD till sin lydiga dörrmatta. Underkuva till Kristersson.

Vilket ytterligare dementerar för mig att M valt C/L framför SD. Noll i förtroende.
Jag tror att det är värre än så, jag tror att S och massmedia försöker att tvinga M in i ett samarbete med S och C.

Själv så tycker jag att det verkligen var på tiden att SD tog tag i det hela. Väl innan kommande val så är det väljarnas förbannad rättighet att få klarhet i vilka regeringsalternativ som finns att välja på?

Och jag tror att SD's "utspel" (repetitioner av gammal skåpmat) kom i grevens tid i.o.m. att det föreligger en viss möjlighet för ett extraval.

M får helt enkelt ta skeden i vacker hand, blir det fullt samarbete med SD, en återupplivad minoritets-Alliansen eller S med ngt stödparti?

KD verkar sitta in en speciell situation. Jag tror att deras enda chans till att ingå i ett regeringsalternativ är att samarbeta fullt ut med SD. Så man blir ju lite nyfiken på eventuella kommunikationer mellan KD och M!
2021-02-23, 08:37
  #92976
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att det är värre än så, jag tror att S och massmedia försöker att tvinga M in i ett samarbete med S och C.

Själv så tycker jag att det verkligen var på tiden att SD tog tag i det hela. Väl innan kommande val så är det väljarnas förbannad rättighet att få klarhet i vilka regeringsalternativ som finns att välja på?

Och jag tror att SD's "utspel" (repetitioner av gammal skåpmat) kom i grevens tid i.o.m. att det föreligger en viss möjlighet för ett extraval.

M får helt enkelt ta skeden i vacker hand, blir det fullt samarbete med SD, en återupplivad minoritets-Alliansen eller S med ngt stödparti?

KD verkar sitta in en speciell situation. Jag tror att deras enda chans till att ingå i ett regeringsalternativ är att samarbeta fullt ut med SD. Så man blir ju lite nyfiken på eventuella kommunikationer mellan KD och M!

Finns inget som tvingar ett så stort och väletablerat parti att bli tvingade att gå till vad med S och C. Möjligtvis tvingar man partiet till att välja sida, men det är ju helt med tiden att göra det. Väljare måste veta. Detta är Moderaternas ödesfråga som troligtvis kommer förstöra partiet. Balansgång är inget långsiktigt.

Det fetade är nog mest intressant för om KD sviker så kommer man nog ligga väldigt pyrt till i opinionen eftersom KDs väljare trots allt ligger närmast SD.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2021-02-23 kl. 08:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in