Citat:
Ursprungligen postat av
tunnelgatan
Reagerade också på det. Helt fräckt att börja snacka om att "Åkesson dementerar" när Åkesson inte ens nämner Sjöstedt. Inte heller skulle Åkesson vara så dum att han själv skulle gå med på att nöja sig med att bara få förhandla om små delar av budgeten. Precis som Sjöstedt och Magdalena Andersson säger så är det en naturlag att man förhandlar om hela budgeten eftersom allting i slutändan ska hänga ihop och gå i balans.
Är det så att Arne Lapidus bara hittar på detta för att lugna ner Ulf Kristersson och Ebba Busch för att ha som anledning att inte behöva pressa dessa två angående Sjöstedts uttal?
Nja, vem fasen vet?
Min magkänsla, efter att ha läst artiklarna, säger mig att Expressen som en enhet nu gör sitt bästa för att framställa SD i en dålig dager (inget nytt under solen).
Åkessons "dementi" är inte något nytt utan något som han har repeterat de senaste åren, när det förhandlas så handler det om att ge och ta mellan involverade partier.
Det är Expressen som nu gör sitt bästa för att "blockera" SD's sedan tidigare "utsträckta hand". Åkesson har sedan länge bekräftat att SD är redo att förhandla och om SD inte kan förhandla fram en politik som följer SD's väg så skall den förhandlas så att den ligger "så nära som möjligt".
Expressens riktigt falska beteende förvånar mig inte det minsta. Ett av många bevis på att den "agendasättande journalistiken" inte är synonym med "sanningen".
Det riktigt stora politiska haveriet stod Maria Malmer Stenegaard för. Hon likt övriga moderater vet väldigt väl att Åkesson, gång efter gång, har framfört att han är redo att förhandla om varje sakfråga och att han är redo att ge och ta.
Jag kommer så väldigt väl ihåg att Åkesson i en intervju (för ganska så länge sedan) just nämnde att SD vill ha stopp på invandringen men att man vid framtida eventuella förhandlingar kan tvingas att jämka sig och då gäller det att invandringen skall bli så liten som möjligt (at ge och ta).
Som jag ser det så var det praktnollan Maria Malmer Stenegaard som bjöd in Expressen till att bygga vidare på haveriet.
TILLÄGG: Något som fångade mig var Magdalenas uttalande till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/sds-budgetkrav-blir-allt-eller-inget/
Citat:
– Ulf Kristersson vill gärna framställa det som att han kan samarbeta med SD i frågor där de är överens. Han framställer SD som en dörrmatta. Dagens besked visar att Kristerssons plan för att gripa makten är fria fantasier, säger finansminister Magdalena Andersson (S)
Min fetning.
Symbiosen MSM och makthavarna är uppenbar, att Expessen släpper igenom vad jag fetade utan att begära att Magdalena förklarar sig är faktiskt ganska så upprörande.
Att Magdalena nu brukar "gripa makten", trots tidigare kritik när andra brukat ordvalet, tycker jag bevisar att ordvalet ingår i en väl vald S-strategi.
Och nu är det gjort, ytterligare en minister har brukat orden, en stor tidning släppte igenom det utan något reaktion och allt går sin gilla gång i "normaliseringens" Sverige.