2021-02-23, 09:40
  #92977
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att det är värre än så, jag tror att S och massmedia försöker att tvinga M in i ett samarbete med S och C.

Själv så tycker jag att det verkligen var på tiden att SD tog tag i det hela. Väl innan kommande val så är det väljarnas förbannad rättighet att få klarhet i vilka regeringsalternativ som finns att välja på?

Och jag tror att SD's "utspel" (repetitioner av gammal skåpmat) kom i grevens tid i.o.m. att det föreligger en viss möjlighet för ett extraval.

M får helt enkelt ta skeden i vacker hand, blir det fullt samarbete med SD, en återupplivad minoritets-Alliansen eller S med ngt stödparti?

KD verkar sitta in en speciell situation. Jag tror att deras enda chans till att ingå i ett regeringsalternativ är att samarbeta fullt ut med SD. Så man blir ju lite nyfiken på eventuella kommunikationer mellan KD och M!
Målet är givetvis en 7-klöverns egen samlingsregering, med S i spetsen. Med hänvisning till nationens utsatta läge, hotet från "nazister", ryssar & Covid22 (eller vilket nummer man hunnit komma upp till vid valet).
2021-02-23, 10:43
  #92978
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Finns inget som tvingar ett så stort och väletablerat parti att bli tvingade att gå till vad med S och C. Möjligtvis tvingar man partiet till att välja sida, men det är ju helt med tiden att göra det. Väljare måste veta. Detta är Moderaternas ödesfråga som troligtvis kommer förstöra partiet. Balansgång är inget långsiktigt.

Det fetade är nog mest intressant för om KD sviker så kommer man nog ligga väldigt pyrt till i opinionen eftersom KDs väljare trots allt ligger närmast SD.
Redan innan valet så propagerade Expressen för att M och S skulle "ta ansvaret för landet" genom att ingå i ett regeringssamarbete.

Jag håller självklart med om att det inte går att tvinga M, men den "agendasättande journalistiken" håller helt enkelt inte med oss och projektet är därför nu i full gång!
M är självklart helt medvetna om att enbart att andas samarbete med S skulle skapa en stor väljarflykt f.f.a. i riktning mot SD.
Jag tror t.o.m. att om Kristersson helt skulle mörka sådana planer och sedan efter valet ingå i ett regeringssamarbete med S så skulle upproret inom M tvinga fram en annan partiledning.

Men media har satt sin agenda och arbetet är i full gång! Först efter att SD har gått upp med 5% så återgår media till Greta, golfströmmen och den lyckliga vindkraften.
2021-02-23, 10:45
  #92979
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Målet är givetvis en 7-klöverns egen samlingsregering, med S i spetsen. Med hänvisning till nationens utsatta läge, hotet från "nazister", ryssar & Covid22 (eller vilket nummer man hunnit komma upp till vid valet).
Japp!
Och det kommer att ältas tills SD har ökat med 5% och man inser att det var bättre att vara tysta och istället fokusera på Greta och Golfströmmen.
2021-02-23, 10:52
  #92980
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Att som Sjöstedt säga att man måste förhandla om hela budgeten är något naturligt eftersom det inte går att förhandla om isolerade delar av en budget som i slutändan måste gå ihop. Magdalena Andersson ger Sjöstedt rätt där också.

Jag är igen ekonom men det ligger nog något i det.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Att både Expressen och Stenegaard agerar såhär gör att det känns som att M försöker göra SD till sin lydiga dörrmatta. Underkuva till Kristersson.
Vilket ytterligare dementerar för mig att M valt C/L framför SD. Noll i förtroende.

Expressen agerar för att få M att inte samarbeta alls med SD. Stenegaard är bara en dum Reinfeldtare som vill samma sak som Expressen. Att SD skulle bli dörrmatta tror nog ingen, det är ju det de hatar med SD att de inte kan säga åt dem vad de skall tycka. Normalt hade ju media fått vilken politiker som helst att pudla, be om ursäkt, ömka sig, om media hetsar mot något de skrivit. Det retar dem enormt att SD inte gör som de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det fetade är nog mest intressant för om KD sviker så kommer man nog ligga väldigt pyrt till i opinionen eftersom KDs väljare trots allt ligger närmast SD.

KD kommer nog snabbt hamna under 4 % om de tar avstånd från SD. Vilket de flesta kristna parti-aktiva säkert vill. Men deras väljare är mest stödröstare.
2021-02-23, 10:58
  #92981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har aldrig förstått hur sånt där kan räknas som kultur i gammelmedia. De är ju helt efterblivna.

Skribentens utseende säger det mesta? De skulle aldrig ifrågasätta fullt ut, som en kultursida borde kunna göra om den inte var underställd ett parti. Flyktingkonventionen fungerar inte i dagens globaliserade värld, med explosiv befolkningsökning i Afrika och enstaka länder som blivit magneter för unga män som är omöjliga att integrera i mer utvecklade samhällen.
2021-02-23, 11:11
  #92982
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Aftonbladet häller mer fotogen på elden:

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/56j7nm/akesson-vill-visa-att-originalet-alltid-slar-kopian

Klart intressant utveckling just nu där både S och SD ligger på M om regeringsfrågan.

Ja, SD och S befinner sig inom samma politiska anslagsvinkel här.

Och frågan måste Kristersson kunna besvara och det relativt snart. Väljarna har definitivt rätt att få veta exakt hur Kristersson tänkt sig sitt regeringsunderlag. Han kan inte glida undan särskilt länge till.
2021-02-23, 11:14
  #92983
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, SD och S befinner sig inom samma politiska anslagsvinkel här.

Och frågan måste Kristersson kunna besvara och det relativt snart. Väljarna har definitivt rätt att få veta exakt hur Kristersson tänkt sig sitt regeringsunderlag. Han kan inte glida undan särskilt länge till.
Nja, det var ju inte så att Löfven pratade om hur han hade tänkt sig Jökar & Döar.

Att kräva nu detta av M är enbart fulspel & taktik.
2021-02-23, 11:48
  #92984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja, det var ju inte så att Löfven pratade om hur han hade tänkt sig Jökar & Döar.

Att kräva nu detta av M är enbart fulspel & taktik.

Visst men det riktigt roliga är ju att politikerna i första hand tänker på sig själva. I andra hand på partietoch i sista hand på väljarna och landet. Dock kräver ju de två förtsämnda att visst arbete läggs på att ta reda på vad väljarna önskar.

Så länge den egna ekonomin och riksdagsplatsen är säkrat kan ju politiker agera mot både väljarna och partiets intressen. Det illustreras ju riktigt tydligt av hur Jan Björklund dödade sitt eget parti efter 2018 när han ingick JÖKen. Det räckte med en Ambassadörspost för att han skulle gå med på det. Som läget är nu dock inser ju (L) att något måste göras för att säkra partiets överlevnad och därmed den egna karriären. Då blir det väljarna som får bestämma till slut och de vill inte ha JÖKen.

Det gör att hopp finns att korten synas före valet 2022 redan. En regeringskris nu skulle vara oerhörd klargörande. Kan (C) förhandla om en budget tillsammans med (V) eller inte? Kan (M) lägga ner rösterna och låta Stefan Löfven sitta kvar fram till valet även om (L), (SD) och (KD) röstar för avsättande?

Det är bara att hoppas att (L) lämnar JÖKen och att korten synas en gång för alla
2021-02-23, 12:14
  #92985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att det är värre än så, jag tror att S och massmedia försöker att tvinga M in i ett samarbete med S och C.

Själv så tycker jag att det verkligen var på tiden att SD tog tag i det hela. Väl innan kommande val så är det väljarnas förbannad rättighet att få klarhet i vilka regeringsalternativ som finns att välja på?

Och jag tror att SD's "utspel" (repetitioner av gammal skåpmat) kom i grevens tid i.o.m. att det föreligger en viss möjlighet för ett extraval.

M får helt enkelt ta skeden i vacker hand, blir det fullt samarbete med SD, en återupplivad minoritets-Alliansen eller S med ngt stödparti?

KD verkar sitta in en speciell situation. Jag tror att deras enda chans till att ingå i ett regeringsalternativ är att samarbeta fullt ut med SD. Så man blir ju lite nyfiken på eventuella kommunikationer mellan KD och M!

Om det är något som jag är trött på så att det när jag ser folk skriva något obestämt och vagt som massmedia. Det finns Bonniers, Schibsted och SVT. Bonniers omsatte för något år sedan ca 30 miljarder och SVT/SR ca. 8 miljarder.

Så i princip kan man skriva Bonniers med support.
2021-02-23, 12:27
  #92986
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Redan innan valet så propagerade Expressen för att M och S skulle "ta ansvaret för landet" genom att ingå i ett regeringssamarbete.

Jag håller självklart med om att det inte går att tvinga M, men den "agendasättande journalistiken" håller helt enkelt inte med oss och projektet är därför nu i full gång!
M är självklart helt medvetna om att enbart att andas samarbete med S skulle skapa en stor väljarflykt f.f.a. i riktning mot SD.
Jag tror t.o.m. att om Kristersson helt skulle mörka sådana planer och sedan efter valet ingå i ett regeringssamarbete med S så skulle upproret inom M tvinga fram en annan partiledning.

Men media har satt sin agenda och arbetet är i full gång! Först efter att SD har gått upp med 5% så återgår media till Greta, golfströmmen och den lyckliga vindkraften.

Jo men jag kan hålla med om att M är hårt pressade av sina oligarker (näringslivet) som finansierar partiet att inte låta SD få inflytande i en regering. Men valet finns, de kan sluta bry sig om denna elit.

Men man ska väl vara med lojal mot svenska folket som SD är, istället för en handfull elit på toppen som inte bryr sig ett skit om svenska folket och landets utveckling? Förutom att bli mer förmögna. Såg ju hur det gick med Reinfeldt..

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Målet är givetvis en 7-klöverns egen samlingsregering, med S i spetsen. Med hänvisning till nationens utsatta läge, hotet från "nazister", ryssar & Covid22 (eller vilket nummer man hunnit komma upp till vid valet).

Gillar hur cynisk (realist) du är. Svårt att inte bli det numera.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2021-02-23 kl. 12:43.
2021-02-23, 12:57
  #92987
Medlem
Känns helt osannolikt att M skulle gå ihop med S. Allt arbete Kristersson gjort för att förbereda partiet och media på ett samarbete med SD skulle då vara bortkastat. Själv skulle han antagligen inte bli långvarig på partiledarposten och M skulle rasa under 10 procent.

Men man ska inte utesluta det heller. Kristersson, i likhet med andra borgerliga politiker och opinionsbildare som t.ex. Danne Nordling idag på Facebook, lever i föreställningen att SD är ett V på högerkanten som man kan köra över hur man vill. När Kristersson inser att det inte går så är det möjligt att han reagerar irrationellt och går samman med S.

Men jag tvivlar.

https://www.facebook.com/danne.nordling
2021-02-23, 12:59
  #92988
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Känns helt osannolikt att M skulle gå ihop med S. Allt arbete Kristersson gjort för att förbereda partiet och media på ett samarbete med SD skulle då vara bortkastat. Själv skulle han antagligen inte bli långvarig på partiledarposten och M skulle rasa under 10 procent.

Men man ska inte utesluta det heller. Kristersson, i likhet med andra borgerliga politiker och opinionsbildare som t.ex. Danne Norling idag på Facebook, lever i föreställningen att SD är ett V på högerkanten som man kan köra över hur man vill. När Kristersson inser att det inte går så är det möjligt att han reagerar irrationellt och går samman med S.

Men jag tvivlar.

https://www.facebook.com/danne.nordling
Som någon varit inne på tidigare. Ifall Kristersson blir för bra kompis med SD så kommer Expressen att släppa någon "skandal" som gör att han får avgå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in