2021-02-22, 20:03
Medlem
trillians avatar
Ojojoj vilken jävla ångesttråd detta är alltså. Usch. Vet knappt var jag ska börja.

Men iaf, som rubriken lyder så har min granne en hund, och den skäller hela dagarna.
Det började redan 2016 när jag flyttade in i lägenheten. I början var jag nere några gånger, tre gånger kanske, och frågade vad som pågick. De sade att ingenting gick att göra. De skrev en lapp och sade att de jobbade med någon hundcoach. Sedan dess har åren gått och det var längesen vi pratade om detta. Jag jobbar natt ibland och en gång har jag skrivit en vädjande lapp att "Snälla, imorgon behöver jag få sova ut ordentligt". Då har dom respekterat det. Normala skälltider för hunden är mellan ca. 06:30 - 23:00. Den skäller inte 100% konstant utan det går i sjok. Den kan vara tyst i 20 minuter för att sedan dra igång igen. Det är otroligt gälla skall, det är därför det hörs så tydligt. Det är en tax som tyvärr bara var 1 år gammal när jag flyttade in. Den skäller i detta nu när jag formulerar denna text. Ibland hör jag att gubben i huset säger åt hunden. Jag jobbar ibland hemifrån och misstänker att hunden blir lämnad ensam många timmar men det har jag inget bevis för. Båda är i ca. 50-årsåldern och har rimligtvis jobb på dagtid.

Jag är själv gammal hundägare så jag vet att vissa hundar skäller ibland. Detta är en ny nivå. Den lilla taxen skäller tvångsmässigt hela tiden. Har googlat runt och tydligen är detta en grej hos vissa hundar att de bara är sådana som skäller hela tiden.

Jag vill göra någonting men vet inte vad. Jag orkar snart inte längre. Hundens skall förstör mitt liv eftersom jag kan inte göra någonting åt det. Hade det varit min egen hund så hade jag haft makten att säga åt den på skarpen. Nu blir jag helt utlämnad till att hoppas att husse skall göra någonting åt skällandet. Och jag orkar inte ta upp detta med dem fler gånger. Han sitter också med i styrelsen och därför är det krångligt att ta det med styrelsen för min BRF. Ge mig råd snälla!
Citera
2021-02-22, 20:13
Medlem
Köp ett antiskallhalsband till dem? Egentligen är det ju deras ansvar men och borde vara oacceptabelt men..

Kan man ringa polisen?
Citera
2021-02-22, 20:13
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Stek goda köttbullar, tryck in råttgift i dom, stoppa sen köttbullarna i brevinkastet....

Finns inget brevinkast och det känns inte rätt mot hunden. Men tro mig, jag har legat och fantiserat om sån här skit så många gånger. Tyvärr. Så jävla mörkt. Speciellt när jag inte får sova.
Citera
2021-02-22, 20:14
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Flytta.

Ja. Det har slagit mig. Dock finns ett litet problem. Jag känner att jag har plikt mot nästa köpare att berätta detta, det är en för stor grej att inte säga när man säljer lägenheten.
Citera
2021-02-22, 20:16
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashasch
Köp ett antiskallhalsband till dem? Egentligen är det ju deras ansvar men och borde vara oacceptabelt men..

Kan man ringa polisen?

Ja, det kanske jag borde göra. Har faktiskt funderat på det. Jag tror att dom hade det någon gång 2017 pga. jag hörde något pip ibland. Vet dock inte om det var relaterat till ett sånt halsband. Det är ju snart fem år sedan så åren går. Så sjukt att detta har blivit en sån långdragen historia.
Citera
2021-02-22, 20:19
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Ja. Det har slagit mig. Dock finns ett litet problem. Jag känner att jag har plikt mot nästa köpare att berätta detta, det är en för stor grej att inte säga när man säljer lägenheten.

Jag förstår dig, men försök iallafall. Jag har haft exakt samma problem som du och nu bor jag i en villa på landet och kan sova när fan jag vill.
Citera
2021-02-22, 20:19
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Prata med grannarna om det inte fungerar kontaktar du hyresvärden som kan tvinga hyresgästerna
att köpa en antiskall halsband.

Har själv haft detta problem och grannen var tvungen att skaffa det till sina hundar.

90% av alla hundägare är tyvärr fullblodsidioter
Citera
2021-02-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ojojoj vilken jävla ångesttråd detta är alltså. Usch. Vet knappt var jag ska börja.

Men iaf, som rubriken lyder så har min granne en hund, och den skäller hela dagarna.
Det började redan 2016 när jag flyttade in i lägenheten. I början var jag nere några gånger, tre gånger kanske, och frågade vad som pågick. De sade att ingenting gick att göra. De skrev en lapp och sade att de jobbade med någon hundcoach. Sedan dess har åren gått och det var längesen vi pratade om detta. Jag jobbar natt ibland och en gång har jag skrivit en vädjande lapp att "Snälla, imorgon behöver jag få sova ut ordentligt". Då har dom respekterat det. Normala skälltider för hunden är mellan ca. 06:30 - 23:00. Den skäller inte 100% konstant utan det går i sjok. Den kan vara tyst i 20 minuter för att sedan dra igång igen. Det är otroligt gälla skall, det är därför det hörs så tydligt. Det är en tax som tyvärr bara var 1 år gammal när jag flyttade in. Den skäller i detta nu när jag formulerar denna text. Ibland hör jag att gubben i huset säger åt hunden. Jag jobbar ibland hemifrån och misstänker att hunden blir lämnad ensam många timmar men det har jag inget bevis för. Båda är i ca. 50-årsåldern och har rimligtvis jobb på dagtid.

Jag är själv gammal hundägare så jag vet att vissa hundar skäller ibland. Detta är en ny nivå. Den lilla taxen skäller tvångsmässigt hela tiden. Har googlat runt och tydligen är detta en grej hos vissa hundar att de bara är sådana som skäller hela tiden.

Jag vill göra någonting men vet inte vad. Jag orkar snart inte längre. Hundens skall förstör mitt liv eftersom jag kan inte göra någonting åt det. Hade det varit min egen hund så hade jag haft makten att säga åt den på skarpen. Nu blir jag helt utlämnad till att hoppas att husse skall göra någonting åt skällandet. Och jag orkar inte ta upp detta med dem fler gånger. Han sitter också med i styrelsen och därför är det krångligt att ta det med styrelsen för min BRF. Ge mig råd snälla!

Du kan faktiskt anmäla det till kommunen för det är inte tillåtet i tätbebyggt område så åker kommunen ut till dom och utreder det.
Citera
2021-02-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ja, det kanske jag borde göra. Har faktiskt funderat på det. Jag tror att dom hade det någon gång 2017 pga. jag hörde något pip ibland. Vet dock inte om det var relaterat till ett sånt halsband. Det är ju snart fem år sedan så åren går. Så sjukt att detta har blivit en sån långdragen historia.
Antiskallhalsband piper inte, de pyser till litegrann i ansiktet på hunden. Hade väl säkert sagt att det är bättre att träna hunden men det är ju inte din jycke.. Har inte nån av grannarna märkt nåt?
Senast redigerad av slashasch 2021-02-22 kl. 20:30.
Citera
2021-02-22, 20:30
Avslutad
Om du varken vill prata med grannen eller styrelsen är det inte så mycket att göra.
Citera
2021-02-22, 20:32
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:

Hade liknande problem för ett par år sedan. En granne hade en hund skaffade en till. De fick vara på altanen till deras villa. När de blev två skällde de konstant så fort någon gick på trottoaren förbi. Helt olidligt så klart från morgon till natt dygnet runt. Skrev lappar ringde vädjade noll respons även många andra . Ringde då länsstyrelsen de har ansvar för djurskydd. Anmälde dom för vanvård och dålig hygien då de lät hundarna skita på sin egen inbyggda terass hallå ja just det gissa. Anmälde vidare vanvård då de fick vara där oavsett årstid ingen motion är med grund för vanvård. De gick inte ens runt kvarteret idioterna. Anmälde även till kommunen. Detta resulterade i att Länsstyrelsen skickade sina inspektörer ett antal gånger minst fem. Sedan försvann den ena hunden därefter så är det tyst. Den andra råttan är tyst. Lika äckligt har dom det nu men det är tyst , vilket är viktigast.
Kolla länsstyrelsens hemsida djurskydd samt kommunen där du bor. Det är ofredande nämligen att ha djur som stör omgivningen. Lycka till verkligen
Citera
2021-02-22, 20:44
Avslutad
Citat:

Egen härd är guld värd. Men inte bara att flytta om man har moral som du har. Oschysst mot den som köper lägenheten. Du måste gå via bostadsrättsföreningen.
Senast redigerad av AwakeAsFuck 2021-02-22 kl. 20:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in