2021-03-08, 22:30
Medlem
Sladdarens avatar
Kör juridiskt att det är oväsen som stör, likadant som man skulle slå med en hammar konstant eller dra igång en vinkelslip eller cirkelsåg. Sen om det är en hund eller alien är mindre viktigt

Så överklaga att det förs oväsen där decibelmätaren överskrider vanligt tal
Citera
2024-01-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Ojojoj vilken jävla ångesttråd detta är alltså. Usch. Vet knappt var jag ska börja.

Men iaf, som rubriken lyder så har min granne en hund, och den skäller hela dagarna.
Det började redan 2016 när jag flyttade in i lägenheten. I början var jag nere några gånger, tre gånger kanske, och frågade vad som pågick. De sade att ingenting gick att göra. De skrev en lapp och sade att de jobbade med någon hundcoach. Sedan dess har åren gått och det var längesen vi pratade om detta. Jag jobbar natt ibland och en gång har jag skrivit en vädjande lapp att "Snälla, imorgon behöver jag få sova ut ordentligt". Då har dom respekterat det. Normala skälltider för hunden är mellan ca. 06:30 - 23:00. Den skäller inte 100% konstant utan det går i sjok. Den kan vara tyst i 20 minuter för att sedan dra igång igen. Det är otroligt gälla skall, det är därför det hörs så tydligt. Det är en tax som tyvärr bara var 1 år gammal när jag flyttade in. Den skäller i detta nu när jag formulerar denna text. Ibland hör jag att gubben i huset säger åt hunden. Jag jobbar ibland hemifrån och misstänker att hunden blir lämnad ensam många timmar men det har jag inget bevis för. Båda är i ca. 50-årsåldern och har rimligtvis jobb på dagtid.

Jag är själv gammal hundägare så jag vet att vissa hundar skäller ibland. Detta är en ny nivå. Den lilla taxen skäller tvångsmässigt hela tiden. Har googlat runt och tydligen är detta en grej hos vissa hundar att de bara är sådana som skäller hela tiden.

Jag vill göra någonting men vet inte vad. Jag orkar snart inte längre. Hundens skall förstör mitt liv eftersom jag kan inte göra någonting åt det. Hade det varit min egen hund så hade jag haft makten att säga åt den på skarpen. Nu blir jag helt utlämnad till att hoppas att husse skall göra någonting åt skällandet. Och jag orkar inte ta upp detta med dem fler gånger. Han sitter också med i styrelsen och därför är det krångligt att ta det med styrelsen för min BRF. Ge mig råd snälla!

Hur gick det för dig så här några år senare? Jag har exakt samma problem, förutom att jag inte bor i lägenhet utan i en liten mindre ort där grannen har en hundgård. Det är ett konstant skällande från 09 på morgonen till 22 på kvällen. Gissar de tar in hunden inomhus nattetid. Jag har anmält till kommunen nu så får se vad de kan göra. Förmodligen inte ett skit då detta är lite gränsfall mellan by/stad och landsbyggd.
Citera
2024-02-06, 08:12
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Hur gick det för dig så här några år senare? Jag har exakt samma problem, förutom att jag inte bor i lägenhet utan i en liten mindre ort där grannen har en hundgård. Det är ett konstant skällande från 09 på morgonen till 22 på kvällen. Gissar de tar in hunden inomhus nattetid. Jag har anmält till kommunen nu så får se vad de kan göra. Förmodligen inte ett skit då detta är lite gränsfall mellan by/stad och landsbyggd.

Det slutade faktiskt med att jag flyttade.
Andra saker i livet förändrades så då tog jag chansen att lämna lägenheten.

Det var den finaste lägenheten jag kunde tänka mig och min drömbostad. Jag trodde jag skulle bli gammal där.

Gällande hunden så blev det plot twist. En grannde annälde till typ Länsstyrelsen men fick avslag. Flera grannar klagade men inget skedde. Jag bestämde mig för att dra. Inte värt att lägga flera år av ens liv för en principsak.
Citera
2024-02-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Det slutade faktiskt med att jag flyttade.
Andra saker i livet förändrades så då tog jag chansen att lämna lägenheten.

Det var den finaste lägenheten jag kunde tänka mig och min drömbostad. Jag trodde jag skulle bli gammal där.

Gällande hunden så blev det plot twist. En grannde annälde till typ Länsstyrelsen men fick avslag. Flera grannar klagade men inget skedde. Jag bestämde mig för att dra. Inte värt att lägga flera år av ens liv för en principsak.

Klokt! Tror du gjorde rätt i att dra. Vissa grannar går inte att ändra.
Jag kontaktade min granne på telefon och det har faktiskt blivit något bättre senaste tiden. Han var relativt förstående och skulle försöka "flytta runt hundarna" som han uttryckte det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in