2021-02-22, 17:57
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Vilka vi? Folkmord är de duktiga på själva i Afrika. Dessutom så har det skickats tusentals miljarder dollar till Afrika i bistånd utan tack.

Bistånd är en högertår i havet jämfört med lidandet vi har åsamkat kontintenten Afrika. Fattigdom fanns inte i Afrika förrän européerna anlände. Läs på om kolonialismen. Vi ritade upp gränser där de inte fanns och tvingade olika folkslag att leva tillsammans trots att de hade olika språk, religioner och kulturer, ofta under en tyrannisk enväldeshärskare som var vänligt sinnad mot väst (så att vi fortfarande fick vårt kaffe billigt). Såren efter hundratals år av detta läker inte för att vi ger nån korrupt diktator lite fickpengar, som du mycket väl förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Uranusismightybig
Ger mig sjutton på att du är globalist, och därigenom naivt och utan att riktigt förstå det stödjer globalist stor företagen, dvs dom "nya" imperialisterna...dom storföretagen som i närhistorian och fortfarande suger ut och nyttjar små fattiga länder efter behag....
Inkludera inte mig i din skuldbeläggning av en hel ras!

Jag är globalist, ja. Jag vill leva i en värld utan artificiella gränser och fri rörlighet för människor och varor. Jag anser att företag som exploaterar arbetskraft och naturresurser ska beskattas så till den grad att det inte lönar sig för dem att bedriva den sortens verksamhet.
Citera
2021-02-22, 18:05
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Vi ritade upp gränser där de inte fanns och tvingade olika folkslag att leva tillsammans trots att de hade olika språk, religioner och kulturer,
.

Du menar mångkultur? Jag ser dagligen människor med ett annat språk, en annan kultur och från en annan religon. Jag trodde det var någonting bra.
Citera
2021-02-22, 18:06
Medlem
Citat:
Bistånd är en högertår i havet jämfört med lidandet vi har åsamkat kontintenten Afrika. Fattigdom fanns inte i Afrika förrän européerna anlände. Läs på om kolonialismen. Vi ritade upp gränser där de inte fanns och tvingade olika folkslag att leva tillsammans trots att de hade olika språk, religioner och kulturer, ofta under en tyrannisk enväldeshärskare som var vänligt sinnad mot väst (så att vi fortfarande fick vårt kaffe billigt). Såren efter hundratals år av detta läker inte för att vi ger nån korrupt diktator lite fickpengar, som du mycket väl förstår.

Jag är globalist, ja. Jag vill leva i en värld utan artificiella gränser och fri rörlighet för människor och varor. Jag anser att företag som exploaterar arbetskraft och naturresurser ska beskattas så till den grad att det inte lönar sig för dem att bedriva den sortens verksamhet.

Jag har läst en hel del om Afrika före kolonialtiden. Slaveri, kannibalism, offerriter, stamkrig, klanvälde. Äldre afrikaner som varit med om kolonialtiden längtar tillbaka till den då det var lag och ordning samt fungerande samhälle.

Blev det inte kortslutning i ditt tänk? "Fri rörlighet av varor men företag ska beskattas så det inte går att exportera."
Citera
2021-02-22, 18:54
Medlem
Citat:
Italienare ses inte på med blida ögon i Afrika efter deras kolonisering och härjningar i Etiopioen m.m. Skulle tro att gemene afrikan hyser agg mot européer överlag efter alla hundratals år av folkmord vi ägnat oss åt där nere, så att hitta nån som är beredd att vedergälla är nog inte svårt.

Extremt långsökt, det är knappt 100 år sedan Italien avslutade alla engagemang i Etiopien.
Vet du hur stort Afrika är ?
Vad är avståndet mellan Kinshasa-Addis Adeba ?
Jo 5110 km ? Den etiopiska hämndstyrkan kanske red dit på vattenbufflar eller cyklade på lådcyklar hela vägen?
Och först nu nästan 100 år senare når hämndstyrkan fram till sitt mål. En ambassadör från Italien.
Så det var en etiopisk specialstyrka som letat upp den här konvonjen ?
Och nitat ambassadörern.
Haha, tala om (att du antagligen är en naiv) bokmal som aldrig varit i Afrika. Hade du varit i Afrika så skulle du kanske begripa varför Afrika fungerar som det gör, eller inte fungerar. Som vit är du bara en vandrande bankomat. Har du inga pengar kan du råka illa ut.

Saken är den är att det är antagligen flera tusen västerlänningar som arbetar inne i Kongo hela tiden. Italienare och fransmän bland annat framförallt med att bygga ut 4G-infrastrukturen att sätta upp GSM-antenner.
PÅ vissa håll har man börjat dra fiberkablar.
Antagligen var det ett helt vanligt rån där de först blockerar vägen med bilar eller trädstockar.
Sedan rånas konvonjen. I många fall så skjuts föraren och ledaren i första bilen, kropparna kastas ut på marken. Rånligan tar sedan alla bilarna och kör till något säkert ställe där bilarna regplåtar plockas av, och godset stjäls.
Hade de varit lite smartare och visste att det fanns en ambassadör där, hade de kunnat ta gisslan.
Men det tycks blivit mindre och mindre vanligt, numera...
Eftersom Polisen och militären brukar ofta hitta dem och slaktar sådana kidnappargäng på synnerligen grymma sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Uranusismightybig
Och där kom det, den självhatande vita mannen🙄
"Afrikanen har all rätt att vara arga på OSS"...
Vilka är oss....har du personligen gjort Afrikanen något ont....jag har det då inte....eller är det meningen att alla vita människor kollektivt ska ta ansvar för vad några har gjort....och i så fall, när tar det slut, hur långt tillbaka i historien ska det gås, ska vi kräva att andra folkslag gör detsamma, muslimernas slavhandel med östafrikaner, maya ättlingar mot aztek ättlingar, alla stamkrig i afrika som har pågått i årtusenden och pågår än idag, eller varför inte mongolerna när dom skövlade halva Europa...
Ger mig sjutton på att du är globalist, och därigenom naivt och utan att riktigt förstå det stödjer globalist stor företagen, dvs dom "nya" imperialisterna...dom storföretagen som i närhistorian och fortfarande suger ut och nyttjar små fattiga länder efter behag....
Inkludera inte mig i din skuldbeläggning av en hel ras!

Haha, det var hård pungspark. Doraemon-FTW kan väl sitta och böla ihop med Dan Eliasson i Morgonsoffan imorgon. Och imorgon kommer det att lovas Assyyyyyl åt alla invånare i Kongo, bara 84 miljoner. Inte ska de få behöva knäppa ambassadörer i Italien, de kan komma hit istället ?
Och skjuta lite här och var....
Och förgylla Sveriges vardag. Vad fan bara 84 miljoner det klarar vi lätt som en plätt, eller är du en rasist?

Doraemon-FTW har säkert blivit kuggad på genuskurserna annars hade hon följt med Zaida på resan dit?
Citera
2021-02-22, 19:17
Medlem
Krickerts avatar
Intressant,både svt och rapporterar om detta.
Men ingen av kanalerna vill ens spekulera om vilka det var som utförde dessa mord.

Men googlar man på terrorgrupper kongo så får man en fingervisning.

Både IS och ADF har fästen där.

Detta rör sig alltså om ännu ett muslimskt terrorattentat.
Citera
2021-02-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Aldrig fattat dessa naiva vänsterpatrask som ens sätter sin fot i den delen av världen.

Handlar väll om att vilja göra skillnad och bry sig.
Citera
2021-02-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Bild när han är skjuten. Obepansrat fordon från World Food Programme. Hur naiv får man vara? Påminner om Zaida Catalán.

https://twitter.com/RosannaMrtnz/status/1363822309694439426

Zaida var väll ändå snäppet värre genom att låta sig skjutsas på en mc.
Ändå helt galet att en diplomat åker runt i en oskyddad bil på det där sättet.

Edit; vad gäller Zaida så blev väll hon inte skjuten under själva körningen. Någon får rätta mig om jag har fel, men hon blev våldtagen i nån liten dunge innan själva avrättningen.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2021-02-22 kl. 20:03.
Citera
2021-02-22, 20:01
Medlem
Bara bomba bort hela Kongo och bygga ett stort IKEA med tillhörande parkering. Win win för alla. Ja utom de kunta kinte-babbarna som dör på köpet då. Men de kan få en Malm-byrå som kista.
Citera
2021-02-22, 20:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Var militären obeväpnad?

Tydligen ska 3 ha dött:

https://www.bbc.com/news/world-africa-56151600
Han var karabinjär (polis).
Utöver ambassadören och karabinjären dog en chaffis.
Citera
2021-02-22, 20:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Dom hade väl kvar den attityden under 1800 och 1900 talet. Gick ju inte speciellt bra. Ett ganska mediokert land på det säkerhetspolitiska planet.

Frågan är väl snarare om Frankrike eller kanske Storbritannien gör något. De krigar ju rätt hårt i Afrika i alla fall Frankrike, även om det mest är i Västafrika och då främst Mali(Operation Barkhane*).

Lite kul att Wikipedia räknar Carl Gustav den XVI som krigförande i konflikten https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Barkhane

Vem ska betala skadestånd till vem? De muslimska folkslagen som sålde svarta slavar? Vita rent allmänt eller Belgare?
Nix, de är inte mediokra säkerhetspolitiskt sett.
Citera
2021-02-22, 20:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
=Doraemon-FTW|74770494]Bistånd är en högertår i havet jämfört med lidandet vi har åsamkat kontintenten Afrika. Fattigdom fanns inte i Afrika förrän européerna anlände. Läs på om kolonialismen. Vi ritade upp gränser där de inte fanns och tvingade olika folkslag att leva tillsammans trots att de hade olika språk, religioner och kulturer, ofta under en tyrannisk enväldeshärskare som var vänligt sinnad mot väst (så att vi fortfarande fick vårt kaffe billigt). Såren efter hundratals år av detta läker inte för att vi ger nån korrupt diktator lite fickpengar, som du mycket väl förstår.

De flesta var utfattiga oavsett vilket mått man använder. Dagens afrikaner är betydligt rikare än vad de var före kolonialismen.
Däremot förstör biståndskolonialismen mer än den hjälper då den göder korruption.
Citera
2021-02-22, 20:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
...

Saken är den är att det är antagligen flera tusen västerlänningar som arbetar inne i Kongo hela tiden. Italienare och fransmän bland annat framförallt med att bygga ut 4G-infrastrukturen att sätta upp GSM-antenner.
PÅ vissa håll har man börjat dra fiberkablar.
Antagligen var det ett helt vanligt rån där de först blockerar vägen med bilar eller trädstockar.
Sedan rånas konvonjen. I många fall så skjuts föraren och ledaren i första bilen, kropparna kastas ut på marken. Rånligan tar sedan alla bilarna och kör till något säkert ställe där bilarna regplåtar plockas av, och godset stjäls.
Hade de varit lite smartare och visste att det fanns en ambassadör där, hade de kunnat ta gisslan.
Men det tycks blivit mindre och mindre vanligt, numera...
Eftersom Polisen och militären brukar ofta hitta dem och slaktar sådana kidnappargäng på synnerligen grymma sätt.

...
Det var faktiskt typ det som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in