2021-02-22, 18:34
Medlem
Madagascars avatar
Nya restriktioner på gång i Sälen. Ej nedstängningar tydligen. Jag undrar var det kan vara för åtgärder på gång...

https://sverigesradio.se/artikel/fhm-overvager-nya-restriktioner-i-salen, idag
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-22 kl. 18:40.
Citera
2021-02-22, 18:38
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Överdödligheten förra året blev 7,9 procent enligt SCB:
Borde man inte jämföra Mars-Mars, med tanke på att Sverige fick viruset från Mars 2020?
Citera
2021-02-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya restriktioner på gång i Sälen. Ej nedstängningar tydligen. Jag undrar var det kan vara åtgärder på gång...

Det blir tämligen intressant. Man kanske börjar med att endast folk folkbokförda i Dalarna får tillhandahålla ett liftkort under närmaste två veckorna? Det hade ju varit något.
Citera
2021-02-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya restriktioner på gång i Sälen. Ej nedstängningar tydligen. Jag undrar var det kan vara åtgärder på gång...

Varför stänga ner finansministern är väl i Sälen och åker skidor.
Citera
2021-02-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Det blir tämligen intressant. Man kanske börjar med att endast folk folkbokförda i Dalarna får tillhandahålla ett liftkort under närmaste två veckorna? Det hade ju varit något.

Kan vi inte stänga skidbackedisskussionen en gång för alla. Det borde vara klarlagt vid det här laget att det är det minsta problemet. Smittan finns överallt i olika utsträckning. Håll dina kontakter till ett minimum och håll avstånd till alla andra så var det väl skitsamma. Det säger ju t.o.m. FHM (mellan raderna om inte annat)
Citera
2021-02-22, 18:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja... och nästa vecka är det ju meningen att Stockholmarna ska komma i stora mängder.
Citera
2021-02-22, 18:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Tidigare var alarmisterna inriktade på andra saker, typ katastrofen med storhelger, sommarlov och semester, återgång från sommarlov och semester osv.

Nu är det tydligen mutationsalarmism för hela slanten, och media verkar inte vara sena att haka på. Ni har inte tänkt på att mutation kanske är jättebra? Idealiskt vore med en extremt smittsam och samtidigt mycket lindrig mutation som blir dominant.
Lite så som virus ofta fungerar? Konstigt att ingen ser den möjligheten bland alla livsfarliga mördarmutationer det varnas för

Mycket bra poäng! Det scenariot vore ju onekligen det naturligaste
Citera
2021-02-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Som jag tidigare påpekat; om du tror att en dödsattest (eller death certificate som det heter här) är en exakt vetenskap så kommer du nog att bli besviken. Det betyder dock inte att en rejäl majoritet av dödsfall certifieras korrekt..
Inte? Nu snurrade du till det.
Jag har förstått för länge sedan att corona gansks lättvindigt sägs vara det som folk dör av, trots att många av dom mer dött av cancer eller hjärt kärl sjukdom.
Citera
2021-02-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Kan vi inte stänga skidbackedisskussionen en gång för alla. Det borde vara klarlagt vid det här laget att det är det minsta problemet. Smittan finns överallt i olika utsträckning. Håll dina kontakter till ett minimum och håll avstånd till alla andra så var det väl skitsamma. Det säger ju t.o.m. FHM (mellan raderna om inte annat)

Jag håller med dig, jag personligen ser ingen nödvändighet med att klappa igen skidanläggningarna runtom i Sverige. Mitt inlägg var väl inte det mest seriösa kanske.

Problemet är som sagt inte anläggningarna i sig, problematiken är runtom. Jag har själv besökt Åre ett par gånger nu under vintern, säkerheten i backarna är väldigt god. Våra myndigheter förväntade sig att det inte skulle bli lika hårt tryck när all after ski samt klubbar är igenbommade för tillfället, skulle säga att det är tvärtemot vad man hade tänkt sig. Det kalasas oerhört mycket på privat håll på dessa, i alla fall i Åre.
Citera
2021-02-22, 18:58
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Granngården butiker kräver nu att man måste ha munskydd på sig att komma in i butiken och handla, jag undrar vad Tegnell tycker om detta? Han som hatar munskydd sen ett år tillbaka...

Delar de ut gratis munskydd?
Citera
2021-02-22, 19:01
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Vilken virusvariant är den farligaste just nu?

Om du menar vilket virus som är farligast just nu, så är det väl fortfarande HIV som direkt dödar drygt 700 000 personer/år. Det vill säga folk som dör av viruset.

C-19 rapporterar ju lite olika, men generellt gäller ju att folk dör med viruset (i bl a Sverige så kan du ju t o m vara frisk efter en infektion men ändå hamna i statistiken).

Om du bara är fokuserad på mutationer av C-19 så är det väl lite oklart. Viruset antas ju ha muterat 18 000 ggr sedan starten (eller mer), och av de mutationer som det talas om i media så får man väl anta att det är den brittiska som väl nu är bekräftat som mer smittsam och man har indikationer på att den kanske kan vara mer dödlig. Dock verkar nu tillgängliga vaccin skydda också mot den mutationen, så därmed är den kanske inte så mycket farligare, egentligen. Sydafrikanska vet man väl inte om den är mer smittsam eller farlig, men indikationer finns att i alla fall Astras vaccin funkar lite sämre mot den mutationen. Ergo kanske farligare på så sätt? Sedan har vi den omskrivna brasilianska mutationen, där det än så länge inte finns indikationer på att den skulle vara farligare.

Eftersom mutationstakten är hög som hos de flesta andra virus så är ju svaret på din fråga ett ganska rörligt mål, och dessutom kommer nog svaret att variera beroende på om du menar smittsamhet (vilket troligen ökar) eller dödlighet (vilket oftast minskar).

Så, eftersom din fråga var vagt formulerad och eftersom det händer saker hela tiden, så får du ett ganska otydligt svar.
Senast redigerad av Richard-III 2021-02-22 kl. 19:02. Anledning: Stavn
Citera
2021-02-22, 19:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag håller med dig, jag personligen ser ingen nödvändighet med att klappa igen skidanläggningarna runtom i Sverige. Mitt inlägg var väl inte det mest seriösa kanske.

Problemet är som sagt inte anläggningarna i sig, problematiken är runtom. Jag har själv besökt Åre ett par gånger nu under vintern, säkerheten i backarna är väldigt god. Våra myndigheter förväntade sig att det inte skulle bli lika hårt tryck när all after ski samt klubbar är igenbommade för tillfället, skulle säga att det är tvärtemot vad man hade tänkt sig. Det kalasas oerhört mycket på privat håll på dessa, i alla fall i Åre.

...och sedan vägen dit. Folk måste stanna och tanka, gå på toa, äta... Lär bli mycket köande. Men det värsta är att folk som reser sprider runt mutationerna över hela landet. Det hade varit mycket bättre om alla hade kunnat hålla sig i skinnet nu, och hålla sig nära sina bostäder, de här få månaderna som är kvar på pandemin nu OM vi sköter oss. Och inte ger nya mutationer grogrund, för då måste vi kanske börja vaccinera alla om igen, och det är det ingen som orkar med. Då blir det kaos och mayhem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in