Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Nu är jag ingen hysterisk svartmålande domedags-idiot som några här i tråden men det är bara en tidsfråga innan mutationer av viruset dyker upp som tar sig förbi antikropparna/skyddet av "original-coronan". Vaccinen kan visserligen modifieras i takt med att nya varianter dyker upp men de kommer hela tiden att ligga ett steg efter. Världen vaccinerar sig i rasande takt i skrivande stund men mutationerna kommer inte att sluta utvecklas för det, snarare kan dem bli värre ju fler som blir vaccinerade.
Jag är jävligt pessimistisk när jag lägger ihop logiken kring detta och tror att 2021 kan bli ett lika jävligt år som 2020. Tyvärr. Jag ser inget ljus i tunneln som det ser ut nu.
Sverige håller på att utveckla ett vaccin som fungerar även för framtida mutationer av viruset.
Sen om det skulle råka bli som med influensa-vaccinet, så ser jag inte det som något svart tunnel utan ljus..
Astra Zeneca har redan börjat göra om sitt vaccin så det passar mot den sydafrikanska mutationen. Och den brasilianska varianten är väldigt lik den sydafrikanska.
Men allt detta bekymmer skulle vi slippa om alla bara var noggranna och gjorde sitt jobb som de skulle.
För det är ju proteinet RNA-polymeras FEL att vi får mutationer. Skulle proteinet inte slarva utan vara lika noggrann vid varje kopiering, då skulle alla kopior vara exakta kopior av arvsmassan.