2021-02-22, 16:57
Medlem
Nu är jag ingen hysterisk svartmålande domedags-idiot som några här i tråden men det är bara en tidsfråga innan mutationer av viruset dyker upp som tar sig förbi antikropparna/skyddet av "original-coronan". Vaccinen kan visserligen modifieras i takt med att nya varianter dyker upp men de kommer hela tiden att ligga ett steg efter. Världen vaccinerar sig i rasande takt i skrivande stund men mutationerna kommer inte att sluta utvecklas för det, snarare kan dem bli värre ju fler som blir vaccinerade.

Jag är jävligt pessimistisk när jag lägger ihop logiken kring detta och tror att 2021 kan bli ett lika jävligt år som 2020. Tyvärr. Jag ser inget ljus i tunneln som det ser ut nu.
Citera
2021-02-22, 17:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Dom gjorde som vi, av det skälet att man inte visste om alla vaccin skulle fungera. De kan ju ge bort Astra Zenekas vaccin med en gång om någon vill ha det. Glöm inte att de behöver sprutor också. Kanske hjälparbetare att göra jobbet.

Tanzania vill inte ha något vaccin alls och en del andra fnyser säkert att att få det billiga. -"Är inte vi värda lika bra vaccin som ni får"! Har man med UU-länder att göra för man räkna med att bli misstolkad och ett kraftigt bett i den utsträckta handen.
Det verkar ju särdeles sjangtilt att ge bort det vaccin som enligt senaste data visat sig vara det som fungerar bäst. Åtminstone på den äldre befolkningen i Skottland, eller hur? 👍

Rent logistiskt tror jag det blir svårt att ge bort vaccin som kräver en cold chain på -70 grader, i synnerhet som många av de länder som är aktuella för mottagning inte ens har heltäckande elnät...

https://news.sky.com/story/covid-19-vaccine-rollout-linked-to-85-and-94-drop-in-coronavirus-hospital-admissions-in-scotland-stu dy-shows-12225532
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-02-22 kl. 17:07.
Citera
2021-02-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan man insjukna i två eller flera covid-varianter samtidigt? Jag menar den brittiska, sydafrikanska etc.
Ja, det är inte helt otroligt (inte orimligt, säkerligen så har någon promille av svenskarna med smitta detta) om man blir smittad i en offentlig miljö av flera personer (exempelvis tunnelbanan).

Det tråkiga med detta är att det kan driva korsningar av olika virusvarianter om de smittar samma cell.
Citera
2021-02-22, 17:12
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, det är inte helt otroligt (inte orimligt, säkerligen så har någon promille av svenskarna med smitta detta) om man blir smittad i en offentlig miljö av flera personer (exempelvis tunnelbanan).

Det tråkiga med detta är att det kan driva korsningar av olika virusvarianter om de smittar samma cell.

Tack för svar. En dum fråga kanske, men blir man dubbelt så sjuk om man insjuknar i två varianter?
Citera
2021-02-22, 17:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är sådana ovetenskapsmän som du som är problemet. Ni är desperata för att ni ska bli genomskådade och förlora era välbetalda jobb. Att du sitter och ljuger här om att träffsäkerheten angående döda i corona skulle vara 96% är bådee pinsamt och oroväckande.
Som jag tidigare påpekat; om du tror att en dödsattest (eller death certificate som det heter här) är en exakt vetenskap så kommer du nog att bli besviken. Det betyder dock inte att en rejäl majoritet av dödsfall certifieras korrekt. Just i fallet med COVID-19 är saken inte speciellt komplicerad och jag kan garantera att fallen du hänvisar till - trafikolyckor och drunkningar - är skrönor alternativt pinsamma misstag som tyvärr möjliggör dummerjönsaktiga tramserier likt de du representerar..
Citera
2021-02-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nu är jag ingen hysterisk svartmålande domedags-idiot som några här i tråden men det är bara en tidsfråga innan mutationer av viruset dyker upp som tar sig förbi antikropparna/skyddet av "original-coronan". Vaccinen kan visserligen modifieras i takt med att nya varianter dyker upp men de kommer hela tiden att ligga ett steg efter. Världen vaccinerar sig i rasande takt i skrivande stund men mutationerna kommer inte att sluta utvecklas för det, snarare kan dem bli värre ju fler som blir vaccinerade.

Jag är jävligt pessimistisk när jag lägger ihop logiken kring detta och tror att 2021 kan bli ett lika jävligt år som 2020. Tyvärr. Jag ser inget ljus i tunneln som det ser ut nu.

Sverige håller på att utveckla ett vaccin som fungerar även för framtida mutationer av viruset.

Sen om det skulle råka bli som med influensa-vaccinet, så ser jag inte det som något svart tunnel utan ljus..

Astra Zeneca har redan börjat göra om sitt vaccin så det passar mot den sydafrikanska mutationen. Och den brasilianska varianten är väldigt lik den sydafrikanska.

Men allt detta bekymmer skulle vi slippa om alla bara var noggranna och gjorde sitt jobb som de skulle.

För det är ju proteinet RNA-polymeras FEL att vi får mutationer. Skulle proteinet inte slarva utan vara lika noggrann vid varje kopiering, då skulle alla kopior vara exakta kopior av arvsmassan.
Citera
2021-02-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tack för svar. En dum fråga kanske, men blir man dubbelt så sjuk om man insjuknar i två varianter?
Nej, antalet virus du smittas av (runt 1000 krävs för att man skall bli smittad, lägre med de mer lättspridda varianterna) är det som styr tillsammans med hur bra ditt immunförsvar hanterar smittan.

Smittas du lika mycket av två varianter där den ena sprider sig lättare så får du troligen sjukdom som motsvarar mer hur den smittsammare varianten påverkar dig, men det är mer av en gissning baserat på sannolikhetslära.
Citera
2021-02-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
För det är ju proteinet RNA-polymeras FEL att vi får mutationer. Skulle proteinet inte slarva utan vara lika noggrann vid varje kopiering, då skulle alla kopior vara exakta kopior av arvsmassan.

Hade inte det slarvandet funnits så hade inte heller du funnits. Något värt att tänka på bara...
...kopieringen görs dessutom inte av proteinet utan av värdcellen som tror att det är RNA (som ju ingår i dess egna DNA) som den kopierar.
Citera
2021-02-22, 17:28
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Nej, antalet virus du smittas av (runt 1000 krävs för att man skall bli smittad, lägre med de mer lättspridda varianterna) är det som styr tillsammans med hur bra ditt immunförsvar hanterar smittan.

Smittas du lika mycket av två varianter där den ena sprider sig lättare så får du troligen sjukdom som motsvarar mer hur den smittsammare varianten påverkar dig, men det är mer av en gissning baserat på sannolikhetslära.

Okay, tack för svar.
Citera
2021-02-22, 17:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
https://omni.se/a/Qmj6rx

Sjukhus inläggningarna för vaccinerade i Skottland minskar kraftigt. AZ vaccin visar sig vara effektivare än Pfizer-Biontechs vaccin.

Lysande. Behöver ingen i Sverige ta Pfizers vaccin.
Citera
2021-02-22, 17:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Just Västerbotten rapporterar idag ungefär lika många nya fall idag som förra måndagen.

Men Värmland, Dalarna, Västernorrland och Kronoberg rapporterar nya fall idag som ligger ca 20-30% övre vad de rapporterade förra måndagen.

(Källa: Regionerna och Platz)
Platz har uppdaterat sin tabell nu. 15 regioner har rapporterat idag (Stockholm inte ännu). 11 av dessa rapporterar fler fall än förra måndagen.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Citera
2021-02-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Är det fastslaget att vaccin och /eller genomgången infektion inte biter på dessa? Dvs, är verkningslöst.

På brasilianska mutationen verkar det vara så att väldigt många återinsjuknat. På Sydafrikavarianten är det bekräftat att befintliga vacciner bara har begränsad effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in