2021-02-22, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Körkortet blev indraget 2018-04-17 så när Sture körde Karin till Långvind sommaren 2018 hade hon inget körkort, men bilen var kvar. Den stod kvar även vid försäljningen 2020.

Tror inte strömmen har varit fimpad i huset vintertid för då hade rören frusit sönder.
HOL berättar i ett mycket starkt förhör att han fick betala 3-4000 kr i månaden för huset trots att han aldrig kunde åka dit av rädsla för Karin.
Stå och betala dom summorna i 7 år utan att kunna använda det. Hus behöver även underhåll och han kunde inget göra och Karin gjorde inget.

Alla har avstängning för vattnet vid tomtgräns där, när huset låg ute för auktion var röris där och fick laga nåt och det var nåt snack om att strömmen var avslagen, av elbolaget, eller nån annan. Bilen stod kvar ute vid vägen(utanför tomtgräns) i höstas, men inte på samma position som i annonsen. Jag har inte varit där något sedan dess så vet inte om den står kvar än.

Huset hade kraftigt eftersatt underhåll utvändigt, men invändigt såg det bra ut 2018 iaf.
Citera
2021-02-22, 18:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sol-Ingvar
Alla har avstängning för vattnet vid tomtgräns där, när huset låg ute för auktion var röris där och fick laga nåt och det var nåt snack om att strömmen var avslagen, av elbolaget, eller nån annan. Bilen stod kvar ute vid vägen(utanför tomtgräns) i höstas, men inte på samma position som i annonsen. Jag har inte varit där något sedan dess så vet inte om den står kvar än.

Huset hade kraftigt eftersatt underhåll utvändigt, men invändigt såg det bra ut 2018 iaf.
Har alla avstängning vid tomtgräns och måste alla stänga av vattnet under vintern?
Om alla måste stänga av så är det ju verkligen en sommarstuga.

Jag tror inte att HOL slutade betala elräkningarna eller stängde av elen för då hade huset kunnat få en vattenläcka och han är nog rädd om sin egendom även om han bara ägde hälften.

Men däremot kanske Karin stängde av elen för att jävlas när huset skulle ut på offentlig auktion, i hopp om att något skulle frysa sönder om nu vattnet inte var avstängt.
Beskedet om auktionen kom från Tingsrätten redan 27 dec 2019.

Förstår faktiskt inte varför Karin inte köpte huset själv om det nu betydde så mycket för henne.
Pengarna hade hon ju. Men hon bara överklagade i vanlig ordning.
Hon hade gott om tid att lösa det innan hon blev anhållen den 22 april 2020.
Hon hade inte behövt vara där själv och ville nog inte det heller. Hon kunde ha köpt det genom ombud.

Ja underhållet utomhus såg huset helt klart eftersatt ut.
Blev lite förvånad över priset. Huset såldes 24 april 2020 för 1.850.000 kr
HOl köpte det huset av Karins föräldrar 2008-03-12 för 1.950.000 kr genom sitt bolag.
Det borde ha ökat i värde på 12 år...
Var det ett gängse pris för hus där uppe eller berodde det på husets skick?

Det skulle vara värt över 10 miljoner enligt Karin... en av många lögner...
Citera
2021-02-22, 21:45
Avslutad
Citat:
Har alla avstängning vid tomtgräns och måste alla stänga av vattnet under vintern?
Om alla måste stänga av så är det ju verkligen en sommarstuga.

Jag tror inte att HOL slutade betala elräkningarna eller stängde av elen för då hade huset kunnat få en vattenläcka och han är nog rädd om sin egendom även om han bara ägde hälften.

Men däremot kanske Karin stängde av elen för att jävlas när huset skulle ut på offentlig auktion, i hopp om att något skulle frysa sönder om nu vattnet inte var avstängt.
Beskedet om auktionen kom från Tingsrätten redan 27 dec 2019.

Förstår faktiskt inte varför Karin inte köpte huset själv om det nu betydde så mycket för henne.
Pengarna hade hon ju. Men hon bara överklagade i vanlig ordning.
Hon hade gott om tid att lösa det innan hon blev anhållen den 22 april 2020.
Hon hade inte behövt vara där själv och ville nog inte det heller. Hon kunde ha köpt det genom ombud.

Ja underhållet utomhus såg huset helt klart eftersatt ut.
Blev lite förvånad över priset. Huset såldes 24 april 2020 för 1.850.000 kr
HOl köpte det huset av Karins föräldrar 2008-03-12 för 1.950.000 kr genom sitt bolag.
Det borde ha ökat i värde på 12 år...
Var det ett gängse pris för hus där uppe eller berodde det på husets skick?

Det skulle vara värt över 10 miljoner enligt Karin... en av många lögner...

Styrelsen som kräver att man på något sätt stänger av vattnet när man åker därifrån, spaltmetrar om vattenläckage varje vår på föreningens Facebook sida.

Jag fick definitivt intrycket av att hon älskade Långvind , nämnde att hon skulle vilja bo där, så försäljningen har nog tagit henne hårt. Föräldrarna var engagerade i områdets styrelse under några år.

En annan lögn är att hon påstod deras hus var det första som byggdes på "Etapp 2" , Korsholmen. Första husen där stod nog färdiga runt 78-79. Dyraste huset hittills i Långvind såldes i höstas för 3,060,000kr.

10 mille tror jag inte ens familjen Sténson (Del av släkten som ägde Långvinds Bruk) får för Saltpannan 1&3 och då är det havstomt med egen strand , båthus , tennisbana etc.
Citera
2021-02-22, 22:12
Medlem
grenyans avatar
Citat:
Någon bild på Mikael R har jag inte tillgång till men det finns några dåliga i fupen.
Här är länk till alla fupar och övriga bilagor.
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.

Tack! Du har ingen aning vilka sidor bilderna på honom finns? Det är ju ganska många att leta igenom...
Citera
2021-02-22, 22:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grenyan
Tack! Du har ingen aning vilka sidor bilderna på honom finns? Det är ju ganska många att leta igenom...
Nej jag har ingen aning om vilka sidor just nu men det har kommit fram bilder på Mikael Rönnkvist.

Denna är från fupen om skotten Billy. https://ibb.co/DVqTdR1
Denna är från Linkedin, hans fru är med på bilden. https://anonymousfiles.io/8fM97IxG/

På spaningsbilderna ser man inte mycket mer än hans klädsel, bil och lite från sidan.

Edit: Hittade några nu på sidan 1963 och några sidor framåt.
Sen på sidan 2049 och 2277 och lite framåt.
Sen sidan 2350
https://docdro.id/t51h9sY Aktbil 373 del 3 sidan 1482-2431 plus delgivningar 2020-10-08

Det finns fler men hitta dom är ointressant för det är bara spaningsbilder.
Senast redigerad av Timeout 2021-02-22 kl. 23:06.
Citera
2021-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Jag läste en krönika i dag och reagerade på hur stor skillnad det är på domar för brott.
Har Karin fått rabatt för att hon är kvinna och före detta domare?
Attunda Tingsrätt var betydligt hårdare än Stockholms Tingsrätt i det här fallet.

Här är ett liknande fall men dom är bara dömda för en anstiftan. Karin är dömd för mer än så.
Mordförsök i Järfälla den 19 maj 2020
Mål: B 10010-20
En man döms till 18 års fängelse för anstiftan av försök till mord och grovt vapenbrott.
Två män döms till 10 respektive 8 års fängelse för medhjälp till försök till mord.

Skytten, en 16-årig pojke, döms till 3 års sluten ungdomsvård för försök till mord. Han döms även för grovt vapenbrott.
https://www.domstol.se/attunda-tingsratt/nyheter/2021/02/b-10010-20-mordforsok-i-jarfalla-den-19-maj-2020/

Om det skulle dömas likadant i Karins fall borde hon få 18 år och Mikael Rönnkvist 10 år.

Här är krönikan.
Glädjande att männen som värvade pojke till mord fälls
Publicerad 22 feb 2021
18 års fängelse för anstiftan till mordförsök.
Det blev straffet för mannen som förmådde pojken att skjuta en ung man vid en busstation i Järfälla i en morgon i maj i fjol.

I just detta fall var det chattarna som satte utredarna på spåret och som kom att utgöra de avgörande bevisen för Attunda tingsrätt, även om åklagare Jenny Clemedtson också hade en del vittnen och dna-fynd att luta sig mot.

Domstolen skriver att 27-åringen som hade den ledande rollen i planeringen hade dömts till livstid om brottet fullbordats.
Nu blev det i stället det längsta tidsbestämda straffet som Sverige har.

Ytterligare två män, som stöttat ledaren, döms till 10 respektive åtta års fängelse för medhjälp till försök till mord.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0Ko6zA/gladjande-att-mannen-som-varvade-pojke-till-mord-falls

Tråd finns om mordförsöket. (FB) Skottlossning en skjuten i magen Viksjö Järfälla, 2020-05-19
Hon har säkert fått straffrabatt för att hon har varit domare. Hoppas hon får 18 år nu i hovrätten.
Citera
2021-02-22, 23:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hon har säkert fått straffrabatt för att hon har varit domare. Hoppas hon får 18 år nu i hovrätten.
Det här luktar riktigt illa
Fick Karin Lilja och Mikael Rönnkvist straffrabatt för att hon är kvinna och har suttit domare och båda har svenska namn?
Karin är ju dömd för mycket mer än den som fick längst straff för skotten i Järfälla.

Fick männen i Järfälla längre straff för att dom har utländska namn då är det rasism.
Saaid 3 år (ungdom) 16 åriga skytten. 3 års sluten ungdomsvård.
Nader 18 år Huvudman
Nicola 10 år Medhjälpare
Farid 8 år Medhjälpare

Om dom hade dömt Karin likadant så hade det sett ut så här. Alla är lika inför lagen eller?
Karin Lilja hon fick 14 år... borde ha varit 18 år.
Mikael Rönnkvist han fick 6 år... borde ha varit 10 år.
Ömer han fick skyddstillsyn... borde ha varit ungdomsvård.
Samuel han fick skyddstillsyn... borde ha varit ungdomsvård.
Cecilia fick skyddstillsyn... där är jag kluven. Karin utnyttjade en psykiskt svag kvinna med borderline och ADHD och lurade henne på pengar.

Dessutom borde Billy ha fått 18 år som var skytten, han fick bara 14 år.

Dessutom gick dom ut med namn och bild i Aftonbladet på huvudmannen.
Var är bilden på Karin som också är dömd i Tingsrätten och för grövre brott?

Han lejde 16-årig ”soldat” för att mörda
Publicerad 22 feb 2021
Nader Al-Khalili, 27, får 18 års fängelse efter skottdådet i Järfälla
Tre män och en pojke döms efter mordförsöket i Järfälla.
Deras välplanerade attentat avslöjades av dekrypterade Encrochattar.
Hjärnan bakom allt var Nader Al-Khalili, 27 – som straffas hårdast.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/gWzm3B/han-lejde-16-arig-soldat-for-att-morda
Citera
2021-02-23, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter

Risken är snarare att det blir 10 år i Hovrätten. Eller kanske 12. Trots all terror hon utsatte HOL för i så många år. Jag hoppas dock att jag har fel.
Citera
2021-02-23, 11:22
Medlem
Citat:
Fick Karin Lilja och Mikael Rönnkvist straffrabatt för att hon är kvinna och har suttit domare och båda har svenska namn?
Karin är ju dömd för mycket mer än den som fick längst straff för skotten i Järfälla.

Fick männen i Järfälla längre straff för att dom har utländska namn då är det rasism.
Nader 18 år Huvudman
Nicola 10 år Medhjälpare
Farid 8 år Medhjälpare

Om dom hade dömt Karin likadant så hade det sett ut så här. Alla är lika inför lagen eller?
Cecilia fick skyddstillsyn... där är jag kluven. Karin utnyttjade en psykiskt svag kvinna med borderline och ADHD och lurade henne på pengar.

Publicerad 22 feb 2021
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/gWzm3B/han-lejde-16-arig-soldat-for-att-morda

Så jävla svår skilsmässa som du varit med om önskar jag ingen. Men jag förstår att du blev lämnad,

Har du läst Fupet gällande fallet du jämför med. Uppenbarligen inte.

Detta fall är ett stort jävla skämt och KL är en bifugur i stora mått mot Fellenius som är största psykot nägonsin. Ändå fick hon inget annat än tillsyn. Bedrövligt att hon inte fick något straff alls. Måtte HR ändrar skiten.
Senast redigerad av iLivid 2021-02-23 kl. 11:25.
Citera
2021-02-23, 11:46
Medlem
15 Mars börjar hovrättsförhandlingen. Karin yrkar genom en inlaga till hovrätten via sin advokat att hon skall bli frikänd från SAMTLIGA brott och fri även från skadeståndstalan på SAMTLIGA punkter. Business as usual (Karin logik).
Citera
2021-02-23, 12:11
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:

Nader 18 år Huvudman
Nicola 10 år Medhjälpare
Farid 8 år Medhjälpare

Publicerad 22 feb 2021
Det är inte frågan om någon straffrabatt. Den huvudsakliga anledningen till skillnaden i påföljd här är att Karin och gänget är lagförda under en tidigare version av brottsbalken 3:1 då HOL sköts 2019. Man skärpte straffet för mord 2020, men gärningar som utförts innan lagändringen lagförs under den lag som gällde då. Innan lagändringen var normalpåföljden för ett fullbordat mord fängelse i fjorton år. Straffen som dömts ut i det här målet är helt i linje med praxis från tiden innan lagändringen.

Du har också fel om att Karin blev dömd för fler eller grövre brott. Karin dömdes för anstiftan av försök till mord. Nader Al-Khalili dömdes för anstiftan av försök till mord och grovt vapenbrott. Karin stod åtalad för fler brott men tingsrätten gjorde bedömningen att brotten i samband med förberedelsen konsumerades av anstiftansbrottet. Lite förenklat tycker man att de olika brotten är del av samma större handling och därför dömer man inte för alla.

Det är inte omöjligt att Karin döms till ett längre fängelsestraff i hovrätten eller att man dömer henne för både förberedelse och anstiftan. Detta är HOLs linje i hans överklagan.

Varför man inte publicerat namn och bild på Karin handlar om pressetik. Jag är inget proffs på de pressetiska reglerna, men jag gissar att det handlar om Karin och Henriks barn. Man tycker väl inte att det är en försvarbar publicering därför att det skulle drabba barnen oproportionerligt hårt. Oisin Cantwell nämnde i någon artikel att de pressetiska reglerna hindrade honom från att redogöra för situationen i fallet ordentligt. Man kan naturligtvis diskutera namnpubliceringar och pressetik, själv skulle jag inte ha några problem med en namnpublicering i Karins fall, men det förvånar mig inte att media publicerat namn och bild i Järfällafallet men inte här. Situationerna är olika.
Citera
2021-02-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Det är inte frågan om någon straffrabatt. Den huvudsakliga anledningen till skillnaden i påföljd här är att Karin och gänget är lagförda under en tidigare version av brottsbalken 3:1 då HOL sköts 2019. Man skärpte straffet för mord 2020, men gärningar som utförts innan lagändringen lagförs under den lag som gällde då. Innan lagändringen var normalpåföljden för ett fullbordat mord fängelse i fjorton år. Straffen som dömts ut i det här målet är helt i linje med praxis från tiden innan lagändringen.

Du har också fel om att Karin blev dömd för fler eller grövre brott. Karin dömdes för anstiftan av försök till mord. Nader Al-Khalili dömdes för anstiftan av försök till mord och grovt vapenbrott. Karin stod åtalad för fler brott men tingsrätten gjorde bedömningen att brotten i samband med förberedelsen konsumerades av anstiftansbrottet. Lite förenklat tycker man att de olika brotten är del av samma större handling och därför dömer man inte för alla.

Det är inte omöjligt att Karin döms till ett längre fängelsestraff i hovrätten eller att man dömer henne för både förberedelse och anstiftan. Detta är HOLs linje i hans överklagan.

Varför man inte publicerat namn och bild på Karin handlar om pressetik. Jag är inget proffs på de pressetiska reglerna, men jag gissar att det handlar om Karin och Henriks barn. Man tycker väl inte att det är en försvarbar publicering därför att det skulle drabba barnen oproportionerligt hårt. Oisin Cantwell nämnde i någon artikel att de pressetiska reglerna hindrade honom från att redogöra för situationen i fallet ordentligt. Man kan naturligtvis diskutera namnpubliceringar och pressetik, själv skulle jag inte ha några problem med en namnpublicering i Karins fall, men det förvånar mig inte att media publicerat namn och bild i Järfällafallet men inte här. Situationerna är olika.

Tack för ett snyggt och proffsigt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in