2021-02-02, 19:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vad gör motorsport till tacky medelklass?
TM är någon som ska försöka vara fin när den inte har råd med det. Motorsport är motpol till det.
Om du tar och läser mitt inlägg igen så kanske det går lite bättre.
Citera
2021-02-02, 22:01
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du tar och läser mitt inlägg igen så kanske det går lite bättre.

Gotcha!
Citera
2021-02-02, 22:15
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag såg att fenomenet öl-kyl tog upp tidigare i tråden, någon som kallade det för mer arbetarklass men det håller jag nog inte med om eftersom att kylen stoppas full med diverse öl för tusentals kronor. Ett fenomen jag kan rapportera om är att samla på LP-skivor. Vist det kanske låter mer som en hipster men i min värld så älskar hipsters LP-skivor och svär att det är bättre ljudkvalité och allt annat, en TM samlar enbart på det och kanske dammar av någon per år om de ens har en spelare d.v.s.
Citera
2021-02-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Ja, padel har verkligen blivit en sport som består av 50% slå på boll och 50% skriva på facebook/instagram att man gör det.

Varför stavas det med bara ett d? Tacky som fan
Citera
2021-02-06, 07:54
Medlem
kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Att köpa på sig för mycket skit är tacky medelklass. Dyra vildmarkskläder verkar vara grejen senaste året. Att ge sig ut i skogen och picknicka iförd kläder för åtta tusen samt termos och smörgåslåda i titan.
Man kan se dessa människor fladdra osäkert med blicken när man själv dyker upp i blåjeans och käkar mackor ur en plastpåse.

Som jag skrattade åt detta

Så jävla sant. Man kan inte bara gå ut i naturen och ha det gött och grilla lite eller något, nä man måste bara visa hur genomtänkt man har köpt saker som ska hålla i 10 000 år och 50 000 mm regn osv osv.
Citera
2021-02-22, 04:42
Avslutad
Detta är TM-deluxe för mig: https://midnatthome.com/elsa_kugelberg/

Mängder av referenser till dyra märken (Boss, Burberry och Gucci), design och inneprylar (Iphone) samt hänvisningar till duktiga statusvanor, i stil med exklusiva boenden/resor (Paris), skönhetsrutiner, flerspråkighet (öva på tyskan), restaurang/cafebesök, litteratur/böcker och träning, som subtila försök till att hävda sin medelklassighet, medvetenhet och trendighet. Fenomenet att offentligt proklamera eller skylta med sin välfyllda bokhylla - som vittnar om ett överlägset kulturellt kapital - via utstuderade bilder på den, gärna där den syns innehålla prestigefyllda storverk av lite halvt glömda mästare, typ Stefan Zweig, är faktiskt symptomatiskt för Stockholms-versionen av TM i Sverige.

I övrigt så skulle jag vilja påstå att det är särskilt TM att kokettera om hur gärna man använder dyra parfymer, och då på ett sätt som gör att man uppenbart önskar framstå som ngn doftälskare, typ i stil med den berömde "solkungen" i Versaille på 1700-talet, kondensör på området till trots för att så inte alls är fallet.
Senast redigerad av anwe8 2021-02-22 kl. 05:14.
Citera
2021-02-22, 16:15
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Begreppet "transfertariatet" som Markus och Malcolm myntat i sin podd, känns som att väldigt många människor i TM är en del av det. Människor som jobbar med oproduktiva offentligt finansierade yrken, gärna inom kommunikation eller HR

verkligen. TM är verkligen den meningslösa managerklassen, folk med titlar utan något egentligt ansvar som inte skapar något konkret, oftast något som ingen är beredd att betala för dvs inom statligt finansierad sektor. eller som du säger typ HR, PR, finans och allt som ligger utanför själva skapandet och producerandet av varor och tjänster.
Citera
2021-02-22, 16:22
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Detta är TM-deluxe för mig: https://midnatthome.com/elsa_kugelberg/

Mängder av referenser till dyra märken (Boss, Burberry och Gucci), design och inneprylar (Iphone) samt hänvisningar till duktiga statusvanor, i stil med exklusiva boenden/resor (Paris), skönhetsrutiner, flerspråkighet (öva på tyskan), restaurang/cafebesök, litteratur/böcker och träning, som subtila försök till att hävda sin medelklassighet, medvetenhet och trendighet. Fenomenet att offentligt proklamera eller skylta med sin välfyllda bokhylla - som vittnar om ett överlägset kulturellt kapital - via utstuderade bilder på den, gärna där den syns innehålla prestigefyllda storverk av lite halvt glömda mästare, typ Stefan Zweig, är faktiskt symptomatiskt för Stockholms-versionen av TM i Sverige.

I övrigt så skulle jag vilja påstå att det är särskilt TM att kokettera om hur gärna man använder dyra parfymer, och då på ett sätt som gör att man uppenbart önskar framstå som ngn doftälskare, typ i stil med den berömde "solkungen" i Versaille på 1700-talet, kondensör på området till trots för att så inte alls är fallet.

ja jävlar vilken artikel. Den där självcentreringen JAG JAG JAG är också typiskt för TM. Det är så jävla viktigt att ha åsikter gällande precis allt, som om nån bryr sig när hon vaknar och hur hon bäddar sängen.
Citera
2021-02-22, 16:24
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
verkligen. TM är verkligen den meningslösa managerklassen, folk med titlar utan något egentligt ansvar som inte skapar något konkret, oftast något som ingen är beredd att betala för dvs inom statligt finansierad sektor. eller som du säger typ HR, PR, finans och allt som ligger utanför själva skapandet och producerandet av varor och tjänster.
Det är dom som är ansvariga för alla olidliga enkäter man tvingas svara på dels i rollen som anställd, men även som konsument.

Utvärderingar och feedback som ska leda till samtal och förändringsarbete. I själva verket är det bara ett slags skådespel som inte betyder någonting.

Deras meningslösa jobb är en spegelbild av deras meningslösa personligheter som i grunden bara är yta.
Citera
2021-02-22, 16:33
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Det är dom som är ansvariga för alla olidliga enkäter man tvingas svara på dels i rollen som anställd, men även som konsument.

Utvärderingar och feedback som ska leda till samtal och förändringsarbete. I själva verket är det bara ett slags skådespel som inte betyder någonting.

Deras meningslösa jobb är en spegelbild av deras meningslösa personligheter som i grunden bara är yta.

hah japp, får erkänna att jag själv haft sånna jobb, det är ju rätt softa jobb, men jag lever åtminstone inte i villfarelsen att det skulle vara något märkvärdigt, tvärtom, och jag försöker i allt övrigt undvika alla TM-fenomen.
Citera
2021-02-28, 14:27
Medlem
Är det inne bland tacky medelklass att ge sig ut på isar, "njuta av naturen och det vackra vinterlandskapet", försöka pimpla fisk för att det känns "äkta" och ta några fina instagramshots på solnedgången mitt därute... även när det är plusgrader och isarna är svaga?

Den här tråden om folk som går genom isarna fick mig att fundera om det kan finnas en överrepresentation av tacky medelklass bland de som hamnar i vattnet:

(FB) Flera igenom isen - Varför detta fenomen?
Citera
2021-02-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Men om man bara jobbar på duktigt med det jobb man har, dricker lite vitt vin till räkorna till På Spåret, läser lite historia och filosofi och försöker göra så lite måsten som möjligt på helgerna, ligger i sängen till ett, är man inte tacky medelklass då?

Högre klass är väl att ”göra något med sitt liv”, starta företag, bli vänsteraktivist, hobbyjobba med konst, bli munk eller resa på godståg i öknen. Att lönen som jobbet ger och pretty much nuet är livets mening, är inte det vad arbetande klass innebär?

Att buy-in är nog väldigt typiskt medelklassen. Under- och överklass har mindre illusioner, oavsett om jobbet ger 20k eller 250 k i månaden så är det för pengarnas skull de gör jobbet och det hymlar de inte om.

Men medelklassen tolererar inte det, jobbet måste vara meningsfullt eller snarare kännas meningsfullt. Vilket i praktiken betyder att man köper den bullshit HR kör tills man går in i väggen. Efter att ha gått in i väggen inser man att HR lögner var bullshit och då vill man göra något annat, "mer meningsfullt" med sitt liv, typ guerillaodling.

Det är inte bara i förhållande till jobbet detta gäller. Den avgrundsdjupa ångest medelklassen känner så fort tanken närmar sig realiteten att deras liv mest är ett dussinliv som alla andra, gör dem oerhört mottagliga för all slags bullshit. När verkligheten kraschar och de ser genom bullshiten så är lösningen mer bullshit, ny bullshit, bättre och större bullshit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in