Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Det är ju exakt så. Om man inte är totalt antisocial, så är de flesta val i livet sociala på ett eller annat sätt. Människor som säger att de skiter i vad andra tycker är antingen asociala monster eller lögnare.
Ja, det är väl ett sätt att stila ibland: jag skiter i vad andra tycker och går min egen väg! Men det kan vara ett slags narcissism. Precis som du säger finns det ingen som skiter i vad andra tycker, kanske inte ens rena psykopater. Att inte kunna känna medkänsla är ju inte samma sak som att strunta i andras uppfattning.
Sen är det upp till vad man ser som tacky medelklassfenomen och vad som inte ses som lika tacky. Det kan ju vara så att någon ser en äkta Gucciväska som fin medan en kopia som kostar några hundra är tacky. För att det anses mer pinsamt att vilja härma de rika än att vara rik. Så du kan se en brud rynka på näsan åt en annan för att hon har en billig kopia. Vem är egentligen mest tacky?
Eller: det anses mer tacky att skryta med materiella tillgångar men att skryta med goda gärningar kallas inte tacky utan nåt annat (det är väldigt lätt att få beröm för godhet i sociala medier idag, på annat håll kallas det pk-fascism eller godhetsapostel eller nåt sånt, men tacky har med statusprylar att göra).
Obs jag tycker det är skitjobbigt med bekanta som sitter fast i karriär och prestigejakt, har haft väninnor som tävlat om vems kille som har finast jobb och liknande. Vem som har snyggast stövlar och vart man ska åka på semestern. Det är tacky och framförallt långtråkigt....