2020-11-18, 21:37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
TM scrollar på Instagram och läser en floskel från Annie Lööf om Kamala Harris och ljudet av glastak som krossas. Känslan av godhet och rättfärdighet infinner sig – TM röstade på C i valet 2018 efter att tidigare ha röstat Mp eller M. Annie Lööfs popfeminism och tal om hur viktigt det är att värna de mänskliga rättigheterna och ta ansvar, det är sådant som lockar TM som kanske själv har ett fisigt kommunikationsjobb.

TM tror sig rösta i egenintresse. TM utnyttjar ju den billiga arbetskraft som tack vare C finns här i överflöd. Det är matleveranser hit och billig taxi dit. Och falafeln i Malmö är ju sååå billig och god! Gigekonomins leveranser får TM att känna sig viktig och mäktig. Sak samma att detta småborgerliga skitmys sker på bekostnad av arbetarklassens trygghet

Arbeterklassen finns inte mer. Alla som arbetar är arbetarklass. Endast bidragstagarna är inte arbetarklass.
Citera
2020-12-15, 10:29
Medlem
Jag tänkte äntligen ge den där LSD-dokumentären en chans, men gav upp direkt då jag tydligen inte tål Sting. Karln är radioaktivt tacky medelklass. Minspelet, gesterna, konstpauserna, gubbsuckarna som han tror är mindre äckliga bara för att han tonar ner dem till en medelklassig akademiker-i-polotröja-volym, och den där tramsfilosofiska läggningen som han försöker verka knarkrelaxad inför men som han uppenbarligen är skitnödigt mån om att få till ordentligt i tittarnas ögon.

Jag hade ingen aning om att jag hatade Sting.
Citera
2021-01-09, 23:42
Medlem
TeenageFanclubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeenageFanclub
Är inte den nya sporten padel ett tacky medelklassfenomen?
Känns som att medelåldersgubbar spelar det för att alla sportnissar som dem följer på instagram gör det.
Två år senare får jag ge mig väldigt rätt i den här spaningen. Såg den tidigt.
Citera
2021-01-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeenageFanclub
Två år senare får jag ge mig väldigt rätt i den här spaningen. Såg den tidigt.

Ja, padel har verkligen blivit en sport som består av 50% slå på boll och 50% skriva på facebook/instagram att man gör det.
Citera
2021-01-11, 12:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Äga dyra saker handlar väl nästan alltid om att visa andra hur rik man är. Om du har en klocka eller väska som kostar 70000 kronor så räknar du med att andra ska se att det är ett fint märke.

Det är ju exakt så. Om man inte är totalt antisocial, så är de flesta val i livet sociala på ett eller annat sätt. Människor som säger att de skiter i vad andra tycker är antingen asociala monster eller lögnare.
Citera
2021-01-11, 12:54
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Renoveringsmani är ett TM-fenomen.

https://www.dn.se/kultur/andrev-walden-sorgesang-over-medelklassens-standiga-hemmafixande/

Helt enig.
Detta står jag helt oförstående till.
Folk köper fina kåkar för 4 miljoner med vackra kök med bara något år på nacken. Likt förbannad ska köket ut, badrum skall rensas osv.
Går inte ens att bara måla om en vägg utan man MÅSTE byta golv och tak. Gärna Bluetooth lampknappar och Plejd eller vad fan leksakerna heter.
Jävla idioti rakt igenom.
Citera
2021-01-12, 08:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Att köpa på sig för mycket skit är tacky medelklass. Dyra vildmarkskläder verkar vara grejen senaste året. Att ge sig ut i skogen och picknicka iförd kläder för åtta tusen samt termos och smörgåslåda i titan.
Man kan se dessa människor fladdra osäkert med blicken när man själv dyker upp i blåjeans och käkar mackor ur en plastpåse.
Citera
2021-01-12, 13:41
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju exakt så. Om man inte är totalt antisocial, så är de flesta val i livet sociala på ett eller annat sätt. Människor som säger att de skiter i vad andra tycker är antingen asociala monster eller lögnare.

Ja, det är väl ett sätt att stila ibland: jag skiter i vad andra tycker och går min egen väg! Men det kan vara ett slags narcissism. Precis som du säger finns det ingen som skiter i vad andra tycker, kanske inte ens rena psykopater. Att inte kunna känna medkänsla är ju inte samma sak som att strunta i andras uppfattning.
Sen är det upp till vad man ser som tacky medelklassfenomen och vad som inte ses som lika tacky. Det kan ju vara så att någon ser en äkta Gucciväska som fin medan en kopia som kostar några hundra är tacky. För att det anses mer pinsamt att vilja härma de rika än att vara rik. Så du kan se en brud rynka på näsan åt en annan för att hon har en billig kopia. Vem är egentligen mest tacky?
Eller: det anses mer tacky att skryta med materiella tillgångar men att skryta med goda gärningar kallas inte tacky utan nåt annat (det är väldigt lätt att få beröm för godhet i sociala medier idag, på annat håll kallas det pk-fascism eller godhetsapostel eller nåt sånt, men tacky har med statusprylar att göra).
Obs jag tycker det är skitjobbigt med bekanta som sitter fast i karriär och prestigejakt, har haft väninnor som tävlat om vems kille som har finast jobb och liknande. Vem som har snyggast stövlar och vart man ska åka på semestern. Det är tacky och framförallt långtråkigt....
Citera
2021-01-12, 14:30
Medlem
PippaPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Att köpa på sig för mycket skit är tacky medelklass. Dyra vildmarkskläder verkar vara grejen senaste året. Att ge sig ut i skogen och picknicka iförd kläder för åtta tusen samt termos och smörgåslåda i titan.
Man kan se dessa människor fladdra osäkert med blicken när man själv dyker upp i blåjeans och käkar mackor ur en plastpåse.

Ja fyfan! För något år sedan gick jag förbi en pulkabacke i "fint" medelklassvillaområde. En pappa drog pulka i komplett utstyrsel som jag är rätt säker på var gjord för polarexpeditioner. Han hade dock inte snöskorna på sig då det bara var 1 mm snö och nollgradigt.
Citera
2021-01-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Ja, padel har verkligen blivit en sport som består av 50% slå på boll och 50% skriva på facebook/instagram att man gör det.

Ser liknande tendenser hos dom som spelar golf eller seglar/åker båt. Lägga ut posts i sociala medier vilken bana dom spelade på, osv. Vem bryr sig lixom, kan dom inte hålla käften och hålla det för sig själva. Mindervärdeskomplex och dålig självkänsla har dom.
Citera
2021-01-13, 23:34
Medlem
Men om man bara jobbar på duktigt med det jobb man har, dricker lite vitt vin till räkorna till På Spåret, läser lite historia och filosofi och försöker göra så lite måsten som möjligt på helgerna, ligger i sängen till ett, är man inte tacky medelklass då?

Högre klass är väl att ”göra något med sitt liv”, starta företag, bli vänsteraktivist, hobbyjobba med konst, bli munk eller resa på godståg i öknen. Att lönen som jobbet ger och pretty much nuet är livets mening, är inte det vad arbetande klass innebär?
Citera
2021-01-14, 11:30
Medlem
Folk som åker till Thailand på 2 veckors semester.
Folk som åker till Ullared
Folk som äter middag kl 14
Folk som åker på rallycross
Folk som har gemensam Mail med frun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här