Citat:
Lite anekdotiskt: jag är ingenjör och jobbar med utbildade civilingenjörer och majoriteten av alla 25-40 åriga ingenjörer bor i små bostäder, allt från 30kvm till 60. De har ingen möjlighet att bilda familj eftersom stora bostäder är svåra att få tag på. Ska säga åt dom att ocuntwell på Flashback sagt de ska sluta gråta och att Sverige har mycket boyta per person. Även om jag inte vet vilken tröst det är för mina kollegor att bönder i Norrland bor i stora hus, men statistik är statistik.
Också anekdotiskt: Jag och alla jag känner bor i Storstockholms ytterområden, i hyresrätter, bostadsrätter och radhus, samtliga med en yta på mellan 80-120 kvm. Ingen är rik, men alla har normala jobb. En boendekostnad på mellan 8-12000kr/mån för en familj, det klarar de flesta. Så omöjligt att bo vettigt är det inte.Lite anekdotiskt: jag är ingenjör och jobbar med utbildade civilingenjörer och majoriteten av alla 25-40 åriga ingenjörer bor i små bostäder, allt från 30kvm till 60. De har ingen möjlighet att bilda familj eftersom stora bostäder är svåra att få tag på. Ska säga åt dom att ocuntwell på Flashback sagt de ska sluta gråta och att Sverige har mycket boyta per person. Även om jag inte vet vilken tröst det är för mina kollegor att bönder i Norrland bor i stora hus, men statistik är statistik.
Citat:
Anekdotiskt, som du själv påpekar. Men eftersom du själv är i branschen måste du vara medveten om att det inte går att bygga lägenheter i Sveriges storstäder med en hyra motsvarande 350 Euro. För att klar den hyresnivån måste det antingen till rejäla subventioner eller så håller man en boendestandard som inte en neanderthalare skulle acceptera. Stampat jordgolv kanske?
Ännu en anekdot: Jag jobbade ett år i Tyskland. Betalade 350 euro för en tvåa som jag fick när jag var tillfälligt nere och skrev kontrakt. Ringde runt ett par hyresvärdar vars nummer jag hade fått från arbetsgivaren och fick se två olika lägenheter på studs. Nämn EN svensk stad där det går till såhär. Men det är Tyskland det. Varför ska vi ha det bättre än Tyskland? Det är inte så att vi betalar en massa mer skatt eller så.
Sverige kan ju rimligen inte ha så mycket högre markpriser och lönekostnader än Tyskland.