2021-02-22, 08:20
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det intressanta är väl vad metallpriserna står i, de har stadigt stigit och med det tjänar bolag verksamma inom gruv och smältverk pengar. Korta slag på börserna är ointressanta att bry sig i.
Jo, jag har aldrig hävdat annat än att det är efterfrågan på metall som driver aktiekurserna i längden.
Att ingen bryr sig om gruvor är mest en bra indikator på att tåget inte har gått än.

När pöbeln pratar om något är det antingen för sent eller en blåsning.

Jag har insett att förekomsten rapportdyk trots bra rapport har en tydlig korrelation med antal inlägg på placeraforumet. Aktierna är helt enkelt hajpade av entusiastiska småsparare. Så icke fallet här.
De prisar in guld och gröna skogar med sitt haussande på forum.

När sedan media hoppar på för full är det dags att fly fältet. En liten notis idag på placera för den skarpsynte:
Citat:
MARKNAD VÄNDER FÖR SANDVIKS SPECIALSTÅL. Sandviks specialstålsaffär SMT, som kan komma att särnoteras, ska minska exponeringen mot fossila bränslen och maximera tillväxten när industrin ska elektrifieras. (DI mån)
Koppar nämns till viss del, svårt att blunda för den.
Men i övrigt är det knäpptyst bland hipsteranalytikerna med fula brillor på placera.

Ingen gillar gruvor, utom jag. Och Uran som alla hatar mest ska jag nog utöka innehavet i.

Jämför GME, ingen hajade första veckan, sedan började tråden översvämmas av oinsatta på jakt efter snabba pengar. Men det var inte förrän media uppmärksammade det skiten gick nuclear.

Nu är det här väldigt annorlunda men principen är densamma.
När taxichaffisen pratar gruvor och stål är det för sent.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-22 kl. 09:00.
Citera
2021-02-22, 10:57
Medlem
Intressant trådstart.

Hur skulle ni rekommendera att vikta mellan de olika råvarorna?
Citera
2021-02-22, 11:21
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Intressant trådstart.

Hur skulle ni rekommendera att vikta mellan de olika råvarorna?
Balanserat. Många gruvbolag har gruvor för flera olika råvaror.
Om man tror det här bör man börja gå in försiktigt på röda dagar och ta det väldigt nätt med koppar och relaterade som har rusat som fan på senaste. Kommer nog rekyler och köplägen.

Uran är hypat som fan just nu och något man bör sätta sig in i ordentligt innan man rör skiten.
Mattan kan ryckas när som helst.

Annars funderar jag på om pappersmassaprisena är på väg upp såpass att det kan vara värt att köpa typ Rottneros ?
Dålig koll på massamarknaden, någon ?

Det känns lite som att tidningsdöden haft negativ inverkan på massapriserna historiskt, men efterfrågan till andra applikationer har ökat. Kanske dasspapper i pandemins spår ?
Kanske ersättning för plast i många fall. Rottan har tydligen en miljövänlig engånsmatlåda som ska finnas i butiker med 90% mindre plast än Dunis svarta. Sugrören på donken är papper numera. Pinnen i Topz är papper.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-22 kl. 11:30.
Citera
2021-02-22, 13:47
Medlem
groovesnuss avatar
LKAB öppnar gruva

"Gruvbolaget LKAB startar produktionen vid dagbrottsgruvan Mertainen i Svappavaara. Det sedan järnmalmspriset är rekordhögt. ”Med de priser vi har i dag är det här en bra affär”, säger LKAB:s vd Jan Moström."
https://www.dagensps.se/foretagare/foretag/gruvbolaget-aterstartar-priser-pa-rekordnivaer/
Citera
2021-02-22, 13:52
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
LKAB öppnar gruva

"Gruvbolaget LKAB startar produktionen vid dagbrottsgruvan Mertainen i Svappavaara. Det sedan järnmalmspriset är rekordhögt. ”Med de priser vi har i dag är det här en bra affär”, säger LKAB:s vd Jan Moström."
https://www.dagensps.se/foretagare/foretag/gruvbolaget-aterstartar-priser-pa-rekordnivaer/
Ja, fler och fler tecken pekar på att jag inte är helt fel ute ändå. Nu tar jag allt jag läser som comfirmationbias, men man börjar inte bara gräva for the lulz.
LKAB tänker långsiktigt, alltså borde de höga priserna väntas hålla i sig ett bra tag.

Skitbra på många vis, då får en massa Svappavaarabor en gedigen inkomst och ett bättre liv.
Citera
2021-02-22, 13:55
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ja, fler och fler tecken pekar på att jag inte är helt fel ute ändå. Nu tar jag allt jag läser som comfirmationbias, men man börjar inte bara gräva for the lulz.

Skitbra på många vis, då får en massa Svappavaarabor en gedigen inkomst och ett bättre liv.
Ja, man borde investera i en snöskoteråterförsäljare. Det är där svappavaaraborna lägger sitt överskott 😁
Citera
2021-02-22, 13:58
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Ja, man borde investera i en snöskoteråterförsäljare. Det är där svappavaaraborna lägger sitt överskott 😁
Ja, den rostfria plåten till hemkokaren har jag via Outokumpu, snuset via SWMA.
Fattas bara tillverkare av jaktgevär så är jag investerad inför guldruschen.
Är helly hansen noterade ?
Citera
2021-02-22, 14:34
Medlem
bajssprutans avatar
En nackdel med $VALE är att det ligger i Brasilien. Bolsanaro satte just en armégeneral som CEO i Petrobras för att få ner priserna på gas. Brasiliansk valuta rasar på beskedet och Vales kurs kommer att dyka.

Jag tror jag behöver researcha hurpass batshit crazy den här Bolsanaro verkligen är innan jag ökar.
Men köpläge kommer säkert.

Ännu en liten bit information från artikeln Amsterdamsbörsens hetaste aktier på placera idag:
Citat:
En lite oväntad analytikerfavorit på Amsterdambörsen är ett av världens största stålbolag ArcelorMittal, vars aktie köprekas av inte mindre än 76 procent av de bevakande analytikerna.

I genomsnitt ligger riktkursen på 30,5 euro. Det innebär en uppsida på 28 procent från nuvarande nivå.

Liksom flera andra stålbolag håller även ArcelorMittal på att ställa om produktionen till så kallat grönt stål de vill säga stål som produceras med mindre koldioxidavtryck.

Senaste året är aktien upp 31 procent.
Oväntat ? Tycker jag inte Siffran över köprekar var 62% i Juli.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-22 kl. 14:46.
Citera
2021-02-22, 15:33
Medlem
Diggar tråden. Har 100% av min portfölj i råvaror. Tycker det är roligare helt enkelt.
Citera
2021-02-22, 16:27
Medlem
bajssprutans avatar
NHY - Norsk hydro, Aluminium inköpt i morse. Nu har jag nog snart allt.
Citera
2021-02-22, 17:12
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
NHY - Norsk hydro, Aluminium inköpt i morse. Nu har jag nog snart allt.
Trevligt! Själv köpte jag ArcelorMittal efter att ha gjort mig av med alla Healthcare aktier. Funderar på nåt uraniumrelaterat om det blir nån dipp där framöver.
Citera
2021-02-22, 17:55
Medlem
Många av gruvbolagen jag tittar på verkar ha gått med omkring 50%+ sista 3-4 månaderna.
Känns som att stora mängder kapital flödat in i sektorn sedan november?
Är man för sen på bollen tro? Eller fortsatt stark uppgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in