2021-02-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jouråklagaren var den åklagare som lade ner utredningen om bilincidenten. LW överklagade hans beslut. Han visste att hon var en kränkt älskarinna som gjorde polisanmälningar när SD vägrade lämna sin fru. Antagligen trodde de att hon försökte hindra USA-resan och skulle komma fram när SD och HD hade åkt ändå. Antagligen därför Springare tog semester och bestämde att inga fler utredningsåtgärder skulle vidtas.

Du kan nog vara nära sanningen här om varför myndigheten var för valhänta inledningsvis.

Sen hopar sig frågetecken om varför de enda (?) som inte var kompisar med den misstänkte avsattes från utredningen och inte fick lämna över caset som sig bör. Handlar det om att S polare chefen för tekniska roteln, hens bästa forensiker o Strandl* haft ett finger med i petningen av S p r i n g a r e och R y d é n? Förstnämnda har kanske köpts ut till tystnad, men hur är det med den andre liraren?

Hela fallet blir ett skolexempel på hur man kan lära av misstag och dubbelkolla internt jäv vid Grova brott?
Citera
2021-02-22, 12:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Från Wikipeda:

Så LWs MO var att polisanmäla SD när hon var arg för att han vägrade lämna sin fru.

Och det skedde exakt hur många gånger?
Citera
2021-02-22, 12:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och det skedde exakt hur många gånger?

Det tror jag att du vet. Jag tror att det påverkade jouråklagaren att hon tjatade, överklagade och vägrade ta ett "nej".
Citera
2021-02-22, 12:37
Medlem
Citat:
Från Wikipedia:

Så LWs MO var att polisanmäla SD när hon var arg för att han vägrade lämna sin fru.
Jag vet exakt vad det betyder. Det innebär inte att det används i normala fall, förutom i brottssammanhang. "Modus operandi" har jag personligen aldrig någonsin stött på förutom i just brottsammanhang och framförallt när det gäller upprepat kriminellt beteende från en viss eller vissa personer.

För att återgå till LW så var det inte så att LW rände till polisen i tid och otid. Hon har blivit svårt angripen och förtalad i tråden av flera användare av någon märklig anledning. Hon är inte mördaren, och mördaren omhuldas som en skör blomma av några av er. Jag undrar varför. Karln bör låsas in innan han dödar nån annan - den som är närmast till hands är nog HD. En olycka händer så lätt. När vi hittar HD död ute i spenaten... DÅ kan vi börja snacka om MO. Och det är INTE LW som står för den då heller.
Senast redigerad av Picasso2 2021-02-22 kl. 12:41.
Citera
2021-02-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Du kan nog vara nära sanningen här om varför myndigheten var för valhänta inledningsvis.

Sen hopar sig frågetecken om varför de enda (?) som inte var kompisar med den misstänkte avsattes från utredningen och inte fick lämna över caset som sig bör. Handlar det om att S polare chefen för tekniska roteln, hens bästa forensiker o Strandl* haft ett finger med i petningen av S p r i n g a r e och R y d é n? Förstnämnda har kanske köpts ut till tystnad, men hur är det med den andre liraren?

Hela fallet blir ett skolexempel på hur man kan lära av misstag och dubbelkolla internt jäv vid Grova brott?

Jag tror du precis satt huvudet på spiken.
Att Spring@re köptes ut, inte fick vara kvar, ligger nog SDs kompisar bakom.
Det är nog riktigt grisigt om man börjar grotta i sörjan.
Att Spring@re "tog semester och sket i utredningen" som vissa verkar vilja vända det hela till, är inte riktigt hela sanningen.
Läs Spring@res bok, där han själv berättar sin version av hur det gick till med handhavandena i fallet med Lena Wesström.
Citera
2021-02-22, 12:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Det tror jag att du vet. Jag tror att det påverkade jouråklagaren att hon tjatade, överklagade och vägrade ta ett "nej".

Då ska han inte arbeta som åklagare.
Citera
2021-02-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ta gärna fram dina påståenden ur fupen. Du verkar leta halmstrån. Du tror att åklagaren är subjektiv och som tycker att en förundersökning på en försvunnen "tjatande" (dina ord) kvinna skall slarvas bort? Är det rätt uppfattat av mig?
Citera
2021-02-22, 12:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

”Så LWs MO var att polisanmäla SD när hon var arg för att han vägrade lämna sin fru”, skrev du.

Hon var väl arg flera gånger, men anmälde vid två tillfällen. Hon hade andra saker som ”MO”, det var det jag undrade över, att du ponerade att åkl kunde dra den omedelbara slutsatsen. Hade LW gjort säg 157 anmälningar hade jag mer än gärna gått med på att hon hade satt det i system.

Men ok, då får vi väl ponera vidare att åkl - samt vissa i denna tråd - kan pusta ut nu då, när LW fått vad hon förtjänade.

Besvärliga människan, hålla på och anmäla så där, och två gånger dessutom. Poliser och åkl har väl annat att göra utan att behöva bli störd av en tjatig kvinna som ”vägrade att ta ett nej”!
Citera
2021-02-22, 13:30
Medlem
Citat:

Det där är helt enkelt inte sant.
Citera
2021-02-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Att Spring@re "tog semester och sket i utredningen" som vissa verkar vilja vända det hela till, är inte riktigt hela sanningen.
Läs Spring@res bok, där han själv berättar sin version av hur det gick till med handhavandena i fallet med Lena Wesström.

Hade Springare varit kvar och fått fortsätta grilla SD så tror jag att fallet hade varit löst nu. Hans förhörsteknik är perfekt på en sån som SD.

Han har också en hel del att säga om hela polismyndigheten och deras (och andra offentliga verksamheters) slaveri under "New Public Management" som rör runt och förstör väl fungerande organisationer:

https://www.bokus.com/bok/9789198488821/peter-springare-polis-om-ett-stressat-valdsmonopol/?gclid=EAIaIQobChMIqrK-hsv97gIVRKOyCh0baQD_EAAYASAAEgJZIfD_BwE
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-22 kl. 14:27.
Citera
2021-02-22, 13:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det där är helt enkelt inte sant.

Vad är inte sant?
Citera
2021-02-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

Och i grunden finns också den omorganisation som gjordes nåt år innan det här fallet där Örebro blev lidande när det skulle resurssättas i polisområdet Bergslagen. Läste att de behövde ta in pensionerade poliser för att få ihop förunderaökningsprotokoll för de upp emot 5300 ouppklarade brott de hade någon månad innan det här mordet. Prioriterat var såklart grova våldsbrott och våldtäkter.
Om jag tolkar internet rätt så utlystes en IT-forensiker tjänst hösten 2017. Alltså är det nog så att den unga killen bara hade några månader på jobbet om det var han som fick den tjänsten. Tyckte han sa vid rättegången att han jobbat i två år.

Motvind och uppförsbacke i all ära men vissa grundläggande misstag ska inte göras. Han som PS hänvisar till är utredningssektionens chef. Nog lite rörigt där ibland efter den här omorganisationen i Bergslagen. Orsakerna till att det blivit lite fel är nog många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in