2021-02-19, 13:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Bra förslag, detta samband kan vara 100% sant. Det jag menade var att i observationen av verkligheten kan vi bara gissa pga. våra sinnen är bristfälliga och kan lura oss att dra förhastade slutsatser.

I den kontexten använder vi ett anpassat sanningsbegrepp.
Om vi t ex blir jagade av ett lejon så är det väldigt sant.
Trots att saken skulle kunna diskuteras ur ett annat perspektiv.
Citera
2021-02-19, 15:22
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
I den kontexten använder vi ett anpassat sanningsbegrepp.
Om vi t ex blir jagade av ett lejon så är det väldigt sant.
Trots att saken skulle kunna diskuteras ur ett annat perspektiv.
Vi springer pga. vi ser det som högst sannolikt att ett lejon jagar oss i verkligheten, men det finns alltid en % sannolikhet att vi drömmer och inbillar oss.
Citera
2021-02-19, 15:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vi springer pga. vi ser det som högst sannolikt att ett lejon jagar oss i verkligheten, men det finns alltid en % sannolikhet att vi drömmer och inbillar oss.

Att säga att det alltid finns en minimal chans att vi drömmer och inbillar oss är bara ett krångligt sätt säga att något är sant, i den fysiska verkligheten alltså.

Vad skulle sant annars representera i vår fysiska verklighet om inte just högst sannolikt?
Citera
2021-02-19, 16:01
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Att säga att det alltid finns en minimal chans att vi drömmer och inbillar oss är bara ett krångligt sätt säga att något är sant, i den fysiska verkligheten alltså.

Vad skulle sant annars representera i vår fysiska verklighet om inte just högst sannolikt?
Vi menar då samma sak. Inget är 100% eller 0% sannolikt utan alla observationer av verkligheten och hypoteser vi framställer om den har en sannolikhet på 0<x<100%.
Citera
2021-02-19, 16:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vi menar då samma sak. Inget är 100% eller 0% sannolikt utan alla observationer av verkligheten och hypoteser vi framställer om den har en sannolikhet på 0<x<100%.

Vi menar exakt samma sak.
Du krånglar bara till det i onödan tycker jag.
Citera
2021-02-19, 16:09
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Vi menar exakt samma sak.
Du krånglar bara till det i onödan tycker jag.
Du kommer förstå vikten av att utveckla det när du skall beräkna sannolikheter utifrån bayes teorem
Citera
2021-02-19, 21:22
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Du kommer förstå vikten av att utveckla det när du skall beräkna sannolikheter utifrån bayes teorem
Kan du inte vara vänlig nog att demonstrera teoremet samt dina tankar och påvisa oss andra nödvändigheten?

Tack på förhand!
Citera
2021-02-19, 23:23
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Existerar giltiga syllogismer?
Kan ni ge exempel på hur vi härleder giltiga slutsatser?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Syllogism
Citat:
En syllogism kan direkt jämföras med en slutledningsregel, det vill säga ett sätt att från två premisser dra en slutsats. Begreppet härstammar från Aristoteles och hans syllogism räknas som en av det exakta tänkandets största triumfer.

Som en ingrediens i västerländsk utbildning var Aristoteles lära om syllogismerna länge ett sidostycke till Euklides; i många länder ingick den i gymnasiernas läroplan långt in på 1900-talet.

Exempel på syllogismer är följande:

Premiss: Alla A är B
Premiss: Alla B är C
Slutsats: Alla A är C

Premiss: Alla A är B
Premiss: Några A är C
Slutsats: Några B är C

Den polske logikern Jan Łukasiewicz (1878–1956) anser dock att den historiskt riktiga formen för en syllogism, och i överensstämmelse med Aristoteles intentioner, är att den framställs med konditionalsats. Han ger ett exempel med utgångspunkt från slaget vid Salamis. Om några atenare föll i sjön och alla som föll i sjön blev blöta, blev några atenare blöta.

Den grekiske medicinaren Galenos (129–199) skrev drygt femhundra år efter Aristoteles en avhandling om syllogismerna i vilken han ordnade dem i axiom och teorem enligt Euklides förebild i geometrien. Den italienske matematikern Saccheri vidareutvecklade i början av 1700-talet, i verket Logica demonstrativa, Galenos idé om en axiomatisk teori för de aristoteliska syllogismerna.

Är exempelvis Euklides fem axiom giltiga? Varför (inte)?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Euklidisk_geometri
Citat:
I euklidisk geometri gäller Euklides fem axiom, av vilka ett är det så kallade parallellaxiomet.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-19 kl. 23:29.
Citera
2021-02-20, 03:10
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag tror det finns minst två kategorier av kunskap.
Binär, där allting är ja eller nej. Stokastisk, där allting är sannolikhetsbaserat
Vissa faktum (binära) är alltså sanning, och andra falska - eller menar du att faktum är bådeochsamtidigt?

Stokastiskt? Förklara dig. Kräver viss kunskap tro på 'slumpen'?
Citat:
göra det explicit just med binärt vs stokastiskt, det har hjälpt mig.
Menar du explicit att tro på slumpmässighet hjälper oss att erhålla kunskap?
På vilket sätt hjälper det någons kunskapssökande att tro på slumpen?

Var vänlig utveckla.
Min deduktion implicerar att du mest sannolikt har godis i den påsen.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-20 kl. 03:28.
Citera
2021-02-22, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Vissa faktum (binära) är alltså sanning, och andra falska - eller menar du att faktum är bådeochsamtidigt?
Det jag hävdar rent uttryckligt är att det vi kallar "sanning" bara kan etableras i den deduktiva kategorin av utsagor. Sanningsvärdet kan verifieras / bevisas och är binärt.

Citat:
Stokastiskt? Förklara dig. Kräver viss kunskap tro på 'slumpen'?
Nja inte nödvändigtvis "slumpen," bara osäkerhet (fullständig information saknas). Vi kan kalla det osäkra utsagor istället.

Vi kan inte verifiera osäkra utsagor, vi kan bara falsifiera dom eller bidra med evidens / uppdatera sannolikheten.

Vad jag vet så är det här kända egenskaper som induktiva och deduktiva utsagor besitter, jag har gjort ett försök att explicera det så jag kan använda egenskaperna till något praktiskt.

Citat:
Menar du explicit att tro på slumpmässighet hjälper oss att erhålla kunskap?
På vilket sätt hjälper det någons kunskapssökande att tro på slumpen?

Var vänlig utveckla.
Min deduktion implicerar att du mest sannolikt har godis i den påsen.
Det har varit godis för mig, absolut! (Med förståelsen ovanför, att det inte handlar om just slump.)

Jag har kunnat använda det som ett verktyg som varit hjälpsamt. Så fort jag upptäcker att jag är säker på nåt (övertygelse) så försöker jag söka alternativa förklaringar samt tilldela rimliga sannolikheter. Tömma koppen. Det handlar alltså om att tro på färre saker, inte på fler.

En heuristik som hjälper mig tänka bättre; jag skulle nog kalla det honung hellre än godis.
Citera
2021-02-22, 10:01
Medlem
Citat:
Det jag hävdar rent uttryckligt är att det vi kallar "sanning" bara kan etableras i den deduktiva kategorin av utsagor. Sanningsvärdet kan verifieras / bevisas och är binärt.

Nja inte nödvändigtvis "slumpen," bara osäkerhet (fullständig information saknas). Vi kan kalla det osäkra utsagor istället.

Vi kan inte verifiera osäkra utsagor, vi kan bara falsifiera dom eller bidra med evidens / uppdatera sannolikheten.

Vad jag vet så är det här kända egenskaper som induktiva och deduktiva utsagor besitter, jag har gjort ett försök att explicera det så jag kan använda egenskaperna till något praktiskt.

Det har varit godis för mig, absolut! (Med förståelsen ovanför, att det inte handlar om just slump.)

Jag har kunnat använda det som ett verktyg som varit hjälpsamt. Så fort jag upptäcker att jag är säker på nåt (övertygelse) så försöker jag söka alternativa förklaringar samt tilldela rimliga sannolikheter. Tömma koppen. Det handlar alltså om att tro på färre saker, inte på fler.

En heuristik som hjälper mig tänka bättre; jag skulle nog kalla det honung hellre än godis.

Det finns ju området Belief Set Revision som även svenska filosofer arbetat med. Det kanske är något för dig. https://en.wikipedia.org/wiki/Belief_revision
Citera
2021-02-22, 11:57
Medlem
Citat:
Det jag hävdar rent uttryckligt är att det vi kallar "sanning" bara kan etableras i den deduktiva kategorin av utsagor. Sanningsvärdet kan verifieras / bevisas och är binärt. / ... /

Sa du inte någonstans att vi inte kan vara helt säkra på utfallet av ett tärningskast (snake eye) därför att det finns källor till avläsningsfel etc. (eller var det någon annan sa det?) Det jag ville säga är att om man skall gå så långt med krav på säkerhet, varför gäller inte samma risk för avläsningsfel etc. för även ett matematiskt bevis? Det har ju hänt att man upptäckt misstag i bevis med tiden. Och även om det skulle vara så - vilket är tveksamt - att ett matematiskt påstående alltid är antingen sant eller falskt, så är det ju inte säkert att vi vet huruvida det är sant eller falskt även om vi har ett bevis för det. Våra sinnen kanske bedrar oss.

Den signifikanta skillnaden mellan induktiv och deduktiv sanning/kunskap har att göra med sättet man avgör/bestämmer/verifierar sanning inom respektive områden som jag ser det. Observationer är det som gäller inom induktiv vetenskap. Formella metoder inom deduktiv vetenskap.

Såunda kan man i ett bra riggat tärningsexperiment veta om utfallet är snake eye eller ej med större säkerhet än man kan veta att ett komplicerat matematiskt bevis, som kanske bara ett fåtal matematiker begriper sig på, bevisar sanningen av det matematiska påståendet ifråga.
Senast redigerad av Bovelius 2021-02-22 kl. 12:42. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in