2021-02-21, 21:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Om Ferrari har ett fast pris på 1 miljon och 100 kunder har 1 miljon disponibelt men 5 blir utan så är det en brist på det, eller ska du leka med ord? Det är definitionen på en brist.
Hur kommer det sig att man inte tillverkar 5 Ferrari till?

Så fungerar iaf näringslivet.
2021-02-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur kommer det sig att man inte tillverkar 5 Ferrari till?

Så fungerar iaf näringslivet.
Nu är det ju inte ett verkligt exempel men tex för att man trodde att det fanns ungefär 95 köpare och inte ville sitta på osålda ex som sjunker i värde? Så fungerar det ju i näringslivet, man gör fel ibland.
2021-02-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Självklart är det inte så. De som är inne på marknaden vill många gånger byta upp sig dvs de börjar med mindre bostadsrätt går till större och sen till hus osv. Dvs gör bostadskarriär. Om priserna inte går upp så kommer de ha svårt med insatsen till nästa boende osv.

Och om du skulle stå inför att köpa ett hus för 6-9 miljoner i en av våra storstäder skulle du då betala dessa summor om du hade trott du kunde köpa det för betydligt lägre pris 1-2 år senare?

Tron på uppgång driver hela bostadsmarknaden. Utan denna tro så hade vi inte haft dessa priser vi har idag. Hade alla förstagångsköpare gått ihop och sagt att vi betalar bara 40% av vad de begär så hade dessa förstagångsköpare kommit in mycket billigare. Dock så tror dessa förstagångsköpare på stigande priser (då det sett ut så i 25+ år) så de skyndar sig istället in och driver upp priserna.

Om marknaden hade trott att priserna ska sjunka så blir det istället tvärtom att säljarna skyndar sig utt för att sälja och därmed pressar ner priserna istället.

Det är bara psykologi och billiga krediter som upprätthåller detta luftslott.

Bostäder är inte värdepapper som folk spekulerar i. Det som driver priserna på bostäder är att vi blir fler och fler som vill bo på färre och färre platser.

Prisfall/uppgångar spelar ingen roll för den som är inne i marknaden på lång sikt. Det ska man inte ens behöva förklara tycker jag.

Sista stycket: var ska en småbarnsfamilj skynda sig till ifrån sitt hus? Var ska folk ta vägen när de ”skyndar sig ur” bostadsmarknaden? Har du möjligtvis missat att det är snudd på omöjligt att få tag på hyresbostäder i större städer?
2021-02-21, 21:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
skulle du då betala dessa summor om du hade trott du kunde köpa det för betydligt lägre pris 1-2 år senare?
Jag har gjort så. Just köpt en villa fast jag var övertygad om att jag kunde köpa en 1-2 år senare klart billigare.

Ibland bestämmer familjesituationen. Och insikten om att man skall bo där kanske resten av livet gör att inköpspriset inte blir så kritiskt.

Vi talar om en kapitalkostnad på kanske 43 kr i månaden.
2021-02-21, 21:49
Medlem
Citat:
En hemlös kan inte köpa bostad och kan många gånger inte ens hyra pga betalningsanmärkningar och 0 inkomst.
Det är helt irrelevant.

Det har jag inte sagt. Du får argumentera lite mer hederligt tycker jag. Jag frågade var alla dessa personer är som har brist på bostad? Hade det varit brist på bostäder så hade vi ju haft masshemlöshet osv.

Citat:
Precis, ingen budgivning på hyresrätt (om inte illegalt), så då får alla som vill ha en bostad inom rimlig framtid, I rimlig storlek, för en rimlig kostnad, I ett rimligt geografiskt läge buda på bostäder som säljs.

Det driver upp priser. Det hade inte varit billigare för dom att buda på hyresrätter. Att priserna går upp, upp, upp tyder på att tillgången inte matchar efterfrågan.

Och ja, det är ett bevis på att bristen i Malmö kontra bonnhåla är stor.

Men alla kan inte få en begränsad resurs, detta förstår du väl? Det råder inte matbrist bara för att alla inte kan äta löjrom, du förstår väl detta? Eller är det just detta du kallar för bostadsbrist?

Om det är detta du menar är bostadsbrist så har vi nog olika definitioner då jag anser att bostadsbrist=brist på bostäder.
2021-02-21, 21:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu är det ju inte ett verkligt exempel men tex för att man trodde att det fanns ungefär 95 köpare och inte ville sitta på osålda ex som sjunker i värde? Så fungerar det ju i näringslivet, man gör fel ibland.
Är det nu bostadsbrist, och man har lite koll på vad konkurrenterna gör (vilket är ganska lätt när det gäller just bostäder), så borde det naturliga vara att bygga mer.
Jag förstår inte varför alla som sett bostadsbristen inte byggt fler bostäder.

Varför har dom inte gjort det?
2021-02-21, 21:51
Medlem
Citat:
Jag har gjort så. Just köpt en villa fast jag var övertygad om att jag kunde köpa en 1-2 år senare klart billigare.

Ibland bestämmer familjesituationen. Och insikten om att man skall bo där kanske resten av livet gör att inköpspriset inte blir så kritiskt.

Vi talar om en kapitalkostnad på kanske 43 kr i månaden.

Självklart finns det undantag till allt men om man tittar på marknaden är stort så är du snarare en avvikelse.

Det finns en anledning att Hemnet samlar in statistik om vad köparna tror om framtida priser osv.
2021-02-21, 21:52
Medlem
Citat:
Är det nu bostadsbrist, och man har lite koll på vad konkurrenterna gör (vilket är ganska lätt när det gäller just bostäder), så borde det naturliga vara att bygga mer.
Jag förstår inte varför alla som sett bostadsbristen inte byggt fler bostäder.

Varför har dom inte gjort det?
Det får någon som är i den branschen svara på.
Det är dock ingen tvekan om att det är stor efterfrågan på bostäder i större städer.

Eller menar du att bostäder köps för spekulation främst?
2021-02-21, 22:01
Medlem
Citat:
Det har jag inte sagt. Du får argumentera lite mer hederligt tycker jag. Jag frågade var alla dessa personer är som har brist på bostad? Hade det varit brist på bostäder så hade vi ju haft masshemlöshet osv.

Men alla kan inte få en begränsad resurs, detta förstår du väl? Det råder inte matbrist bara för att alla inte kan äta löjrom, du förstår väl detta? Eller är det just detta du kallar för bostadsbrist?

Om det är detta du menar är bostadsbrist så har vi nog olika definitioner då jag anser att bostadsbrist=brist på bostäder.
Det är du som tar upp hemlösa i diskussionen? Inte jag. De som efterfrågar har oftast en bostad som de sover i. Bor hos mamsen eller annan stad är väl det vanliga som ökar efterfrågan i storstäderna.

Det hakar upp dig på ordet brist. Det är vanligt tydligen. Är efterfrågan högre än utbudet? Ja eller nej. Om ja så har du ju en rimlig förklaring till varför priserna stiger.
2021-02-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Bostäder är inte värdepapper som folk spekulerar i. Det som driver priserna på bostäder är att vi blir fler och fler som vill bo på färre och färre platser.

Prisfall/uppgångar spelar ingen roll för den som är inne i marknaden på lång sikt. Det ska man inte ens behöva förklara tycker jag.

Sista stycket: var ska en småbarnsfamilj skynda sig till ifrån sitt hus? Var ska folk ta vägen när de ”skyndar sig ur” bostadsmarknaden? Har du möjligtvis missat att det är snudd på omöjligt att få tag på hyresbostäder i större städer?

Det som driver bostadspriser är förväntningar och preferenser ihop med betalningsförmåga på kort och lång sikt. (Samt tusen andra variabler)

Jag minns 90-tals kraschen och många småbarnsfamiljer fick hyra i andra hand, byta ner sig till mindre hus, ta en dyr lägenhet tillsvidare osv osv osv. Bostäderna upphör inte existera bara för att priserna faller och folk tvingas till att flytta. Om någon flyttar in i deras hus blir ju en annan bostad ledig osv osv osv.

Oavsett så ser jag inte denna diskussion leda någonstans.
2021-02-21, 22:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det hakar upp dig på ordet brist. Det är vanligt tydligen. Är efterfrågan högre än utbudet? Ja eller nej. Om ja så har du ju en rimlig förklaring till varför priserna stiger.

När man diskuterar om det finns en bostadsbrist är det förstås högst relevant att fråga om det finns brist på bostäder eller om i princip alla har en bostad som de bor i, tycker du inte det?
2021-02-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
När man diskuterar om det finns en bostadsbrist är det förstås högst relevant att fråga om det finns brist på bostäder eller om i princip alla har en bostad som de bor i, tycker du inte det?

Klart att det finns en brist på bostäder i vissa områden. Är detta ens kontroversiellt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in