Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Då jag varit en del i Asien o även besökt Nordafrika så vet jag svårigheten att som västerläning kunna fungera på gatunivå. Man är ”analfabet” vare sig man vill eller inte, då man inte kan läsa de lokala skriftspråken. Jag utgår fördomsfullt att omställningen är lika stor åt andra hållet.
Att lära sig nya soråk går extremt lätt upp till sju års ålder. Efter det blir det bara svårare o svårare. Att som vuxen lära sig ett nytt språk från en ny språkgrupp är i stort omöjligt.
En annan sak som också blir uppenbar när man vistas utomlands är de kulturella skillnaderna. O hur viktigt det är som ett normbildande kitt för alla samhällen. Man behöver bara lämna de Lutherska länderna för att inse religionens inflytande. På kulturellt plan o på hela livsåskådningen.
Mångkulturens försvarare tycks enbart ha fokuserat på mat, musik o dans. O visst är pizza, kebab o nudlar gott.
Men man har undvikit att diskutera synen på kvinnor o deras rättigheter, sex, synen på individens frihet. Synen på demokrati. Synen på våld. Synen på statens o dess institutioners roll. Synen på hur man behandlar djur. Även hur utbildning ska bedrivas o vad som ska läras ut. Allt detta skiljer sig väsäntligt.
Överlag så har svensk integrationspolitik misslyckats för att man fokuserat på rättigheter istället för skyldigheter. Det hela baseras på en rasistisk inställning att de som kommer hit är offer o behöver possitiv särbehandling.
O allt ska betalas av den hårt srbetande medelklassen.
Misslyckandet består i att man inte har fattat att man behöver utbilda nyanlända i hur, och vad, vårt svenska samhälle står för, och fungerar. Från dag 0!!
Att då ha en Justitieminister som säger motsatsen leder, såklart, till fullt misslyckande.
Kulturskillnader är A och O vid migration för en enskild person.
Jag gillar inte talesätt men ett sådant kommer till mig; Det är svårt att lära gamla hundar sitta.
Tänk om våra styrande fattade det, då skulle de förstå ett och annat.