2021-02-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Då jag varit en del i Asien o även besökt Nordafrika så vet jag svårigheten att som västerläning kunna fungera på gatunivå. Man är ”analfabet” vare sig man vill eller inte, då man inte kan läsa de lokala skriftspråken. Jag utgår fördomsfullt att omställningen är lika stor åt andra hållet.
Att lära sig nya soråk går extremt lätt upp till sju års ålder. Efter det blir det bara svårare o svårare. Att som vuxen lära sig ett nytt språk från en ny språkgrupp är i stort omöjligt.

En annan sak som också blir uppenbar när man vistas utomlands är de kulturella skillnaderna. O hur viktigt det är som ett normbildande kitt för alla samhällen. Man behöver bara lämna de Lutherska länderna för att inse religionens inflytande. På kulturellt plan o på hela livsåskådningen.

Mångkulturens försvarare tycks enbart ha fokuserat på mat, musik o dans. O visst är pizza, kebab o nudlar gott.

Men man har undvikit att diskutera synen på kvinnor o deras rättigheter, sex, synen på individens frihet. Synen på demokrati. Synen på våld. Synen på statens o dess institutioners roll. Synen på hur man behandlar djur. Även hur utbildning ska bedrivas o vad som ska läras ut. Allt detta skiljer sig väsäntligt.

Överlag så har svensk integrationspolitik misslyckats för att man fokuserat på rättigheter istället för skyldigheter. Det hela baseras på en rasistisk inställning att de som kommer hit är offer o behöver possitiv särbehandling.

O allt ska betalas av den hårt srbetande medelklassen.

Man har aldrig brytt sig om detta så länge de invandrare som kommit hit röstat rätt. Skulle invandrare som kommer till Sverige i stor utsträckning börja rösta på SD, Afs och liknande hade invandringen stoppats direkt.
Citera
2021-02-21, 10:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det var fanimej det bästa som jag läst på länge. Den yngre generationen kan tyvärr inte förstå hur oerhört stor skillnad det är idag och på tex 70-talet.

Jag sörjer mitt Sverige. För mig spelar det ingen större roll, jag har inte så många år kvar men jag tänker på barn och barnbarn som kommer tvingas leva med 1/3 befolkning som lever på bidrag eller genom att begå brott.

Så sorgligt....

Ja, det är stor skillnad från 70-talet till idag. Då, inflation på 15%, skyhög statsskuld, hög arbetslöshet, nedlagda stålverk som hölls under armarna genom stöd. Den mest exotiska maträtt man kunde tänka sig var en rostad macka med ananasring på.

Jag tror endast ett fåtal sörjer detta.
Citera
2021-02-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Tack!
Du är mycket riktigt ett bra exempel på såna typer av människor som svenskar värderar mycket lågt.

Kan du själv namnge ett självförsörjande område med med hög andel Mena invandring
där kulturen och harmonin frodas.
Ett samhälle i samhället som är närande och inte tärande.

Om du fick 1 miljon som du måste ge till humanitär verksamhet.

Vad skulle du välja av följande

Borra brunnar för att förse en by i Afrika med vatten.
Skicka en lärare som utbildar folk i hygien och
effektivt jordbruk.

Ge miljonen till din kommun så att dom kunde
ta emot en ensamkommande manlig afghan.
(ofta från Iran och ofta äldre än 18)
Citera
2021-02-21, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Kan du själv namnge ett självförsörjande område med med hög andel Mena invandring
där kulturen och harmonin frodas.
Ett samhälle i samhället som är närande och inte tärande.

Om du fick 1 miljon som du måste ge till humanitär verksamhet.

Vad skulle du välja av följande

Borra brunnar för att förse en by i Afrika med vatten.
Skicka en lärare som utbildar folk i hygien och
effektivt jordbruk.

Ge miljonen till din kommun så att dom kunde
ta emot en ensamkommande manlig afghan.
(ofta från Iran och ofta äldre än 18)

Om jag och de flesta andra svenskar skulle kunna välja vem som vi skulle ha som granne, finns inte psykopatoida nationalister med unkna värderingar bland dessa.
Citera
2021-02-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Om jag och de flesta andra svenskar skulle kunna välja vem som vi skulle ha som granne, finns inte psykopatoida nationalister med unkna värderingar bland dessa.

Du svarade inte på mina frågor. Jag försöker förstå dig, men du får vara mer specifik.

https://youtu.be/mDErWZlMSPE

Ett kort klipp från Expressen liberal tidning
Titta på det, och berätta vad du menar med unkna värderingar.
Citera
2021-02-21, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Du svarade inte på mina frågor. Jag försöker förstå dig, men du får vara mer specifik.

https://youtu.be/mDErWZlMSPE

Ett kort klipp från Expressen liberal tidning
Titta på det, och berätta vad du menar med unkna värderingar.

Om du inte ser unkna och psykopatoida värderingar bland många nationalistiska skribenter här på Flashback, med sympati för SD/AFS/NMR, beror det på att du är indoktrinerad, varför du kanske ska börja med att förstå dig själv.

Du förstår, för vanliga människor är skit skit, var den än kommer ifrån. Skiten blir liksom inte finare för att den kommer Irak, Afghanistan, Somalia, Serbien eller Sverige.
Senast redigerad av Kranskalle 2021-02-21 kl. 10:32.
Citera
2021-02-21, 10:30
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det är stor skillnad från 70-talet till idag. Då, inflation på 15%, skyhög statsskuld, hög arbetslöshet, nedlagda stålverk som hölls under armarna genom stöd. Den mest exotiska maträtt man kunde tänka sig var en rostad macka med ananasring på.

Jag tror endast ett fåtal sörjer detta.

Vad jag sörjer är att kunna röra sig helt fritt under kväll/natt i stan. Socialbidrag betalades ut till folk som på något sett bidragit till statskassan genom eget eller släktingars försorg. Kriminella med någon form av humana känslor. Att vissa brott var tabu. Låg andel våldtäkter. Mindre andel vapen. Föräldrar som brydde sig om sina barn.
Ang exotiska maträtter så
Skulle jag lätt kunna vara utan somalisk och afghansk mat. Vad dom nu har erbjudit inom gastronomin. Skulle gärna vara utan somalier och afghaner också.
Citera
2021-02-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Varför ljuger du?
Ditt vidriga as som bara ockupperat ett land.
Här finns människor som har rätt till självförsvar.
?????
Jag ljuger inte och det vet du. Sen så är jag högst troligt mer svensk än vad du är.
Citera
2021-02-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Närmare två av tre vuxna afghaner är analfabeter. Bland kvinnor kan bara en av fyra läsa och skriva. Skolväsendet dras med stora brister, som alltför få utbildade lärare och undermåliga skolbyggnader.
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/afghanistan/utbildning/

\.....\

Invandring till Sverige 2019 och 2018 efter de 20 vanligaste födelseländerna för de invandrade 2019

3. Afghanistan

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/invandring-till-sverige-2019-och-2018-efter-de-20-vanligaste-fodelselanderna-for-de-invandrade-2019/

Absolut, men en väldigt stor del av Afghanerna som kommer till Sverige är Hazarer. Bland dessa är analfabetismen inte lika stor. Då har vi större problem bland Somalier.
Citera
2021-02-21, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Då jag varit en del i Asien o även besökt Nordafrika så vet jag svårigheten att som västerläning kunna fungera på gatunivå. Man är ”analfabet” vare sig man vill eller inte, då man inte kan läsa de lokala skriftspråken. Jag utgår fördomsfullt att omställningen är lika stor åt andra hållet.
Att lära sig nya soråk går extremt lätt upp till sju års ålder. Efter det blir det bara svårare o svårare. Att som vuxen lära sig ett nytt språk från en ny språkgrupp är i stort omöjligt.

En annan sak som också blir uppenbar när man vistas utomlands är de kulturella skillnaderna. O hur viktigt det är som ett normbildande kitt för alla samhällen. Man behöver bara lämna de Lutherska länderna för att inse religionens inflytande. På kulturellt plan o på hela livsåskådningen.

Mångkulturens försvarare tycks enbart ha fokuserat på mat, musik o dans. O visst är pizza, kebab o nudlar gott.

Men man har undvikit att diskutera synen på kvinnor o deras rättigheter, sex, synen på individens frihet. Synen på demokrati. Synen på våld. Synen på statens o dess institutioners roll. Synen på hur man behandlar djur. Även hur utbildning ska bedrivas o vad som ska läras ut. Allt detta skiljer sig väsäntligt.

Överlag så har svensk integrationspolitik misslyckats för att man fokuserat på rättigheter istället för skyldigheter. Det hela baseras på en rasistisk inställning att de som kommer hit är offer o behöver possitiv särbehandling.

O allt ska betalas av den hårt srbetande medelklassen.
Håller med. Speciellt ditt sista stycke är förnodligen den största anledningen till att integrationen har misslyckats.
Citera
2021-02-21, 10:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Vad jag sörjer är att kunna röra sig helt fritt under kväll/natt i stan. Socialbidrag betalades ut till folk som på något sett bidragit till statskassan genom eget eller släktingars försorg. Kriminella med någon form av humana känslor. Att vissa brott var tabu. Låg andel våldtäkter. Mindre andel vapen. Föräldrar som brydde sig om sina barn.
Ang exotiska maträtter så
Skulle jag lätt kunna vara utan somalisk och afghansk mat. Vad dom nu har erbjudit inom gastronomin. Skulle gärna vara utan somalier och afghaner också.

Du har verkligen en romantiserad bild av Sverige från förr. Men man ska inte skylla det på dig, så fungerar den mänskliga hjärnan. Man kommer mest ihåg det som var positivt och förtränger det som var dåligt.

Menar du på fullt allvar att "föräldrar inte bryr sig om sina barn" idag.. Jisses....
Citera
2021-02-21, 10:48
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Absolut, men en väldigt stor del av Afghanerna som kommer till Sverige är Hazarer. Bland dessa är analfabetismen inte lika stor. Då har vi större problem bland Somalier.

68 av 7 000 avslagsmigranter (afghaner) har ett varaktigt jobb efter fem år i landet.

https://twitter.com/hanifbali/status/1337329902786318336?lang=en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in