2021-02-20, 22:43
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Vad dillar du om?

Jag frågade: Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter iväg.

Du svarade: Det finns en liten minimal rekyl.
Känns knappt.
Nej, det gjorde jag inte, såspanna. Jag skrev enligt citat:
Rekylen motsvarar exakt den slagkraft som uppstår
om det så gäller kanonkulor som skjuts iväg av lufttryck, eller diablokulor. Jag märker att du inte vill ha rätt, eller fel. Svårt att tyda vad du vill.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-20 kl. 22:53.
Citera
2021-02-20, 22:45
Medlem
chimichurris avatar
"Rekylfria vapen
Rekylfria vapen är utformade så att vapnet är öppet bakåt. Medan en del av krutgaserna driver projektilen framåt strömmar resten bakåt med hög hastighet så att den totala rörelsemängden är noll. Eftersom vapnet saknar rekyl kan det göras mycket lätt.

1940 skapade den svenska ingenjören H. Abramson det första rekylfria geväret som senare kom att kallas pvg m/42"

Lite ved på brasan!
Citera
2021-02-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nej, det gjorde jag inte, såspanna. Jag skrev enligt citat:
Rekylen motsvarar exakt den slagkraft som uppstår
om det så gäller kanonkulor som skjuts iväg av lufttryck, eller diablokulor. Jag märker att du inte vill ha rätt, eller fel. Svårt att tyda vad du vill.

Du gav stöd till chimchurri som påstår att Newtons tredje lag inte gäller luft/fjäder-vapen.

Men jag gissar du inte stödjer det längre..
Citera
2021-02-20, 22:52
Medlem
Jo, de har tom kikarsikte som man ska hålla sig på avstånd ifrån när du skjuter.
Citera
2021-02-20, 22:53
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
"Rekylfria vapen
Rekylfria vapen är utformade så att vapnet är öppet bakåt. Medan en del av krutgaserna driver projektilen framåt strömmar resten bakåt med hög hastighet så att den totala rörelsemängden är noll. Eftersom vapnet saknar rekyl kan det göras mycket lätt.

1940 skapade den svenska ingenjören H. Abramson det första rekylfria geväret som senare kom att kallas pvg m/42"

Lite ved på brasan!

Vilken pjäs, en sådan skulle man ha till sitt fort, samma effekt osv som vapen med rekyl, trots att den är helt rekylfri?
Citat:
Du gav stöd till chimchurri som påstår att Newtons tredje lag inte gäller luft/fjäder-vapen.

Men jag gissar du inte stödjer det längre..

Helvete snackar du om din lille pellejöns? Han nämner ledord som du kan ha som krycka när du läser på i ämnet som du inte verkar vara ens måttligt intresserad av att lära dig något om.

För övrigt skulle jag ta rygg i chimichurris information även om han så vore en falsk profet, än att föra mig med dig.

Åtta i tramsande, noll i prestation & en trea i uthållighet - Nu lämnar jag tråden.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-20 kl. 22:56.
Citera
2021-02-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
"Rekylfria vapen

Lite ved på brasan!

Ja? "Rekylfria" vapen avger sin rekyl till luften bakom.. Inte personen som håller i vapnet.

Hur tror du en rymdraket fungerar? Vart får den lyftkraft ifrån?

suck
Citera
2021-02-20, 22:59
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ja? "Rekylfria" vapen avger sin rekyl till luften bakom.. Inte personen som håller i vapnet.

Hur tror du en rymdraket fungerar? Vart får den lyftkraft ifrån?

suck

Det finns en annan sak du inte verkar fatta. Känner man ingen rekyl så upplever man ingen rekyl.
Har du någonsin haft vapen och förstår dig på hur de fungerar? Vet du vad en mynningsbroms är för något. Vet du vad en rekylbroms är för något? Vet du hur olika vapen fungerar alls?

Förstår du fortfarande inte skillnaden hur det upplevs att panga med PCP kontra krutvapen eller fjädervapen?
Citera
2021-02-20, 23:00
Medlem
Citat:
Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter iväg.

Går det att få ett luftvapen som skjuter iväg en projektil utan att det blir en motsvarande kraft i form av rekyl som projektilen avfyras med? (Newtons tredje lag).

Svar på frågan är: Nej.
Newtons tredje lag gäller.
Luddig fråga som inte går att svara på riktigt om du inte utvecklar.

Beror det på hur du menar med "rekyl" - menar du kraften som uppstår så NEJ.
Menar du hur mycket du känner av den rekylen/kraften så JA.
Luftvapen (eller alla vapen) kan designas på så vis att kraften/rekylen fördelas olika och att användaren inte känner av den lika mycket.

Luftvapen med vanlig fjäder har i regel en kraftig rekyl.
Ovan har "dubbel" rekyl, först när fjädern släpps lös - sedan när den kommer till slutet.
dvs den åker framåt sedan bakåt, på en bråkdelsekund.

Luftvapen med lufttryck (PCP) eller gas (co2) har i regel låg rekyl.
Citera
2021-02-20, 23:01
Medlem
Citat:
Helvete snackar du om din lille pellejöns? Han nämner ledord som du kan ha som krycka när du läser på i ämnet som du inte verkar vara ens måttligt intresserad av att lära dig något om.

Vilken pjäs, en sådan skulle man ha till sitt fort, samma effekt osv som vapen med rekyl, trots att den är helt rekylfri?
Jag sköt ett luftgevär och vi prövande andra vapen som inte är kanske lagliga.

Detta luftgevär hade kikarsikte och den som fortfarande tittade i kikarsiktet när man kramade avtryckaren fick en rejäl blåtira.
Det kanske inte kallas rekyl, jag får höra efter om alternativ synonym.
Citera
2021-02-20, 23:01
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Jag sköt ett luftgevär och vi prövande andra vapen som inte är kanske lagliga.

Detta luftgevär hade kikarsikte och den som fortfarande tittade i kikarsiktet när man kramade avtryckaren fick en rejäl blåtira.
Det kanske inte kallas rekyl, jag får höra efter om alternativ synonym.
Jag citerade fel, ber om ursäkt för missförståndet!

Ja, det låter som något spastiskt, för luftgevär är ju rekyllösa.
Citera
2021-02-20, 23:03
Medlem
Citat:
Jag citerade fel, ber om ursäkt för missförståndet.

Ok, lungt.
Ha det bra.
Citera
2021-02-20, 23:03
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finansvargen
Pilbågar har ingen rekyl så varför skulle luftvapen ha det?

Endast krutvapen har rekyl.

Jo, pilbågar har rekyl, dock även här knappt märkbar. Läs på om Newtons tredje lag om reaktion och motreaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in